این سیستم‌های امنیتی بسیار فراتر از آلارم و دوربین‌های امنیتی هستند

وقتی صحبت از  تکنولوژی خانگی می‌شود، اغلب هدف محصولات پرقدرت فناوری و یا استارت‌آپ‌های جدید است، اما مفهوم جدید شامل سیستم‌های امنیتی خانگی می‌شود که در چند دهه اخیر در اکوسیستم خانه‌های هوشمند امروزی مشاهده می‌شود (اولین سیستم در سال 1969 توسط ماری وان بریتان براون اختراع شد، و یک سیستم مدار بسته ویدئویی، درب کنترل از راه دور و ارتباط دوطرفه بود).

امروز هزاران حق انتخاب در بازار وجود دارد، از کیت‌های ساده‌ای که خودتان می‌توانید نصب کنید تا سیستم‌های سخت افزاری ساخته شده مختص خانه‌تان. اما چطور باید انتخاب کنیم؟ ما به کارشناسان امنیت خانگی مراجعه کردیم تا به بررسی تفاوت بین سیستم‌ها و ویژگی‌های کلیدی که قبل از نصب باید بدانیم بپردازیم.

سیستم بی‌سیم یا سخت افزاری

اکثر سیستم‌های امنیت خانگی هیبرید هستند، یعنی علاوه بر قطعات سخت‌افزاری، قابلیت برقراری ارتباطات بی‌سیم را هم دارند. متیو لاد، رئیس و صاحب The Protection Bureau، یک شرکت سیستم‌های امنیتی واقع در اکستون پنسیلوانیا، به صاحب‌خانه‌ها توصیه می‌کند سیستم هایی که از یک خط تلفن آنالوگ استفاده می‌کنند را ندیده بگیرند. خطوط تلفن آنالوگ بمرور زمان از بین می‌روند و شما نمی‌خواهید سیستم امنتی‌تان در عرض پنج سال منسوخ شود.

صاحبان خانه درعوض باید سیستمی با ارتباط بی‌سیم انتخاب کنند، یعنی با پشتیبانی اینترنتی یا سلولی. Telguard و Alarm.com هر دو با شبکه‌های سلولی کار می‌کنند. به توصیه لاد بهترین انتخاب سیستمی است که از طریق شبکه سلولی ارتباط برقرار کند و به اینترنت خانگی شما متصل شود.

بیشتر بخوانید:  چطور مثل یک حرفه‌ای از خانه خود محافظت کنید: نکات و استراتژی‌ها

داشتن قابلیت‌های سلولی تضمین می‌کند که سیستم‌تان با رفتن برق یا اختلال اینترنت قطع نشود. اما بهتر است برای خاطر جمع شدن، سیستمی با پشتیبان باتری انتخاب کنید که در صورت قطع برق از کار نیافتد. که البته بسیاری از سیستم‌ها مثل Canary چنین قابلیتی دارند.

فراتر از یک آلارم ساده بروید

تیم مک‌نی، نائب رئيس شرکت خدمات خانگی ADT، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های امنیتی، معتقد است یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌ها در زمینه امنیت خانگی در حال حاضر تلفیق امنیت و اتوماسیون در طراحی یک محصول است – که بعنوان اکوسیستم خانه هوشمند شناخته می‌شوند.

به عنوان مثال، مشتری که از ADT Pulse استفاده می‌کند می‌داند زمانی که سیستم هشدار آتش نشانی به صدا در می‌آید، نیروهای کمکی بلافاصله مطلع می‌شوند و سیستم نور لازم برای عبور یا خروج بچه‌ها روشن می‌شود، در ورودی را باز شده و سیستم HVAC (سیستم گرمایش و تهویه مطبوع) خاموش می‌شود تا از وارد شدن بیشتر دود به داخل و اطراف خانه جلوگیری کند. سیستم Nest هم قابلیت‌های مشابهی دارد.

به اعتقاد لاد سیستم‌های امنیتی فراتر از چند هشدار ساده هستند. “شما می‌توانید به سیستم متصل باشید یعنی حتی وقتی کسی زنگ در خانه‌تان را زد از راه دور روی برنامه نوتیفیکیشن دریافت کنید و از طریق ویدیو و یک دوربین با فرد پشت در صحبت کنید.”

به توصیه لاد برای سیستم‌های جامع بهتر است این موارد را انتخاب کنید: Honeywell، تولید کننده سیستم‌های امنیتی؛ Qolsys، تولید‌کننده سیستم‌های هشدار دهنده؛ DSC، پیشرو جهانی در امنیت الکترونیکی؛ و Napco، توسعه‌دهنده فن‌آوری‌های پیشرفته و راهکارهای امنیتی با کیفیت بالا. با این حال، هنگامی که صحبت از ارتباطات سیستم می‌شود، لاد معتقد است که Alarm.com جامع ترین نمونه موجود است؛ “آنها همه چیز مورد نیاز را از مدیریت انرژی و اتوماسیون خانگی گرفته تا قفل‌های کنترل از راه دور و نظارت مرکزی ارائه می‌دهند”.

بیشتر بخوانید:  10 نکته برای انتخاب شرکت مناسب نصب گیت اتوماتیک

گزینه نظارت شخصی را هم در نظر بگیرید

به لطف شرکت‌های فن‌آوری اصلی چون Canary  و  Nest بازار نظارت شخصی خانگی به طور فزاینده‌ای گرم شده است (اکوسیستم‌های بزرگ هم از ادغامی که امکان نظارت شخصی را فراهم کند پشتیبانی می‌کنند؛ نوآوری Scout در آمازون اکو و Apple HomeKit با محصولات Eve از Elgato نمونه‌هایی از امکانات نظارت شخصی هستند). نظارت شخصی یعنی اگر کسی بزور وارد خانه شما شد، شما پیام یا ایمیلی دریافت کنید و موقعیت را خودتان کنترل کنید. خودتان تصمیم بگیرید با آن اطلاعات چه کنید: باید با پلیس تماس بگیرید، یا به نظرتان زنگ هشدار اشتباه به صدا درآمده است.

درعین حال لاد اضافه می‌کند که شاید چنین گزینه‌ای بهترین یا امن‌ترین سیستم نباشد. مثلا اگر گوشی‌تان سایلنت بوده و هشدار را نبینید چه اتفاقی می‌افتد؟

لاد توصیه می کند بجای استفاده از دستگاه‌هایی که صرفا هشدار می‌دهند از یک سیستم نظارت مرکزی استفاده کنید. توجه داشته باشید که کیت‌های قابل نصب شخصی هم وجود دارد که شامل نظارت مرکزی می‌شوند. اگر چنین هدفی دارید، هنگام انتخاب سیستم به دنبال گواهینامه هشدار ایستگاه مرکزی (CSAA) بگردید. CSAA دارای سفت و سخت‌ترین استانداردهای صنعتی است و تضمین می‌کند که اپراتورها به سرعت و به طور موثر به وضعیت اورژانسی شما واکنش نشان دهند.

به قیمت توجه کنید

هنگام خرید سیستم امنیتی منزل، هزینه عاملی تعیین کننده خواهد بود. خب قطعا سیستم‌های شخصی مقرون به صرفه ترند، چرا که نصب و نظارت‌شان رایگان و بعهده خودتان خواهد بود.

اگر انتخاب‌تان سیستم نظارت مرکزی است، بهتر است بدانید باید هزینه اشتراک ماهانه بپردازید تا مطمئن باشید سیستم با پلیس در تماس است. بعضی خدمات تنها 10 دلار در ماه هزینه دارند، اما باید به طور متوسط انتظار هزینه‌ای معادل 30 تا 50 دلار در هر ماه برای نظارت مرکزی را داشته باشید. هزینه نصب باتوجه به شرکت سازنده و نوع نصب متفاوت است، اما ADT یک سیستم استاندارد را با کمتر از 500 دلار برای‌تان نصب می‌کند.

بیشتر بخوانید:  نصب و راه اندازی زنگ درب هوشمند

دقت شرط عقل است

قبل از استخدام نصاب تحقیق لازم را انجام دهید تا مطمئن شوید کار را به دست کاردان سپرده‌اید. به گفته مک‌کینی، ممکن است در برخی کشورها هیچ محدودیتی در این‌مورد وجود نداشته باشد، ولی حواستان باشد درصورت انجام کار توسط افراد غیرمطمئن با احتمال افشای اطلاعات امنیتی مواجه خواهید شد.

مک‌کینی می‌گوید:

“کمک گرفتن از شرکت‌های بیمه معتبر می‌تواند نقطه عطفی در زمینه ارائه خدمات امنیتی به مشتریان باشد. چراکه آنها برای معرفی بهتر خود به مشتری، نهایت دقت را برای انتخاب شرکت نصاب مطمئن به خرج می‌دهند”.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست