چه صاحب خانه باشید چه مستاجر، داشتن حس امنیت در خانه‌ ای که در آن زندگی می‌کنید بسیار مهم است. به همین دلیل امنیت نقشی کلیدی در تمام سیستم‌های خانگی ایفا می‌کند. خب مطمئنا راحت‌ترین راه برای حفاظت از خانه و اموال‌تان مراجعه به ارائه کنندگان خدمات حرفه‌ای است، مثل ADT یا Vivint، یا اگر برنامه سفارشی و تجملی‌تری می‌خواهید Control4 انتخاب بهتری خواهد بود. این شرکت‌ها فردی را برای دیدن خانه، ارزیابی نیازها و ارائه توصیه‌ها و الزامات تجهیزاتی می‌فرستند. ولی درعین حال خودتان هم می‌توانید تجهیزات ساده‌تری بخرید و نصب کنید. برخی شرکت‌ها توصیه‌هایی نسبتا عمومی‌تر ارائه می‌دهند، اما مشکل اینجاست در این زمینه نمی‌توانند مثلا بسته‌هایی دقیقا برای برآوردن نیازهای خاص شما ارائه دهند و دقیقا بهمین دلیل ارزان‌ترند.

در ادامه راهنمایی ‌را می‌خوانید که به شما هنگام خرید انواع دستگاه‌های امنیتی مناسب کمک خواهد کرد. حتی اگر نصاب سفارشی استخدام کرده باشید، با استفاده از این موارد خیال‌تان راحت خواهد بود که پیمانکار سرتان کلاه نمی‌گذارد. حالا اگر خودتان قصد انجام این کار را دارید، با این متن به شما کمک خواهیم کرد تا رویکرد مناسب نیازهای خاص خودتان را انتخاب و اجرا کنید.

“نوع محله‌ای که در آن زندگی می‌کنید و مشکلات احتمالی آن را به خوبی درنظر بگیرید.”

اطلاعات مفید این متن با کمک و راهنمایی سه کارشناس در این زمینه جمع آوری شدند: دیک سولووی، مدیر عامل شرکت فن آوری‌های امنیتی ناپکو؛ کریس کارنی سازنده ادوب کوفاندر (و مدیر اجرایی سابق ADC) و تانیکو جانسون پینو رییس بخش امور مشتریان شرکت کالیفرنیا سکیوریتی.

قبل از شروع باید بر این نکته تاکید کنیم که دو نفر از کارشناسان ما توصیه می‌کنند این کار را به تنهایی انجام ندهید. اما از طرف دیگر دیک سولووی بر امکان انجام آن تاکید دارد.

باتوجه به این نکته که بعضی از ما ترجیح می‌دهیم هرطور شده خودمان کارهای فنی‌مان را انجام دهیم، سولووی گفت: ” به عنوان یک شرکت حرفه‌ای نصب و تأمین تجهیزات امنیتی، باید بگوییم موارد خاصی برای اجرای سیستمی که بتواند هرروز، هر ماه و تمام سال بخوبی عمل کند وجود دارد.

 

لایه‌های محافظتی

امنیت خانه را همچون لایه‌های لباس درنظر بگیرید که از بدن شما در برابر آب و هوای سرد یا گرم محافظت می‌کند. جردن فرانکل، معاون اجرایی Global Security Experts و شرکت خودمختار « Security Sensei» نوشته: موضوع محفاظت از خانه‌تان در برابر سرقت، کاملا مربوط به لایه‌ها می‌شود. از آنجایی که سارقین اهداف خود را برطبق خطر یا منفعت شخصی‌شان تعیین می‌کنند، پس بهتر است اقدامات امنیتی به گونه‌ای باشد که احتمال خطر را برای آنها افزایش دهد و منفعت احتمالی را برای‌شان کاهش دهد، در غیراین‌صورت خانه‌تان هدفی بسیار آسان تلقی می‌شود. ”

بیشتر بخوانید:  در هنگام خرید زنگ درب هوشمند به چه نکاتی باید توجه کرد ؟

پینو می‌گوید:

“بهتر است از چشم خود سارق به جریان نگاه کنیم: نگاهی به خارج خانه کرده. کمی خود خانه را ورانداز می‌کنیم، و نهایتا تصمیم می گیریم آیا می‌خواهیم داخل خانه برویم یا نه؟ “

پس تحقیق درمورد انتخاب سیستم‌ها و دستگاه‌ها را با توجه به این اصل شروع کنید. پینو می‌گوید: “درک تکنولوژی ازین لحاظ واجب است که شما باید یاد بگیرید آن را با سبک زندگی‌تان سازگار کنید.” “پس اگر می‌خواهید خودتان دست به کار شوید با یک تحقیق جامع آغاز کنید. شما باید هرآنچه لازم است را درمورد ابزار موردنیازتان بدانید.”

کارنی توضیح می‌دهد: “برخی دستگاه‌ها سطح مشخصی از امنیت را تامین می‌کنند. سنسورهای در امنیت محیط را فراهم می‌کنند، در حالی که سنسورهای حرکتی امنیت داخلی را حفظ می‌کنند (حواستان باشد صحبت از لایه‌هاست.) دوربین امنیتی خانه هم یک عامل بازدارنده خوبند (بخصوص اگر مدل فضای باز باشد)، هم یک سیستم هشدار مناسبند (اگر با مشاهده هر حرکتی در صورت نبودن کسی در خانه هشداری به شما بفرستد) و همچنین یک ابزار موثق قانونی است که درصورت لزوم می‌توانید بعنوان مدرک به پلیس نشان دهید. حتی اگر سارقین موفق به شکستن درها یا پنجره‌ها شوند و سنسور را فعال کنند، وجود آژیر می‌تواند آنها را بترساند از سرقت جلوگیری کند.

 

در زمینه امنیت خانه چه چیزی با اهمیت‌تر است

اکنون طبق دانش و چارچوب مفهومی به جزئیات می‌پردازیم. کارنی می‌گوید:

“مهم‌ترین نکته‌ای که باید در نظر بگیرید اینست که بزرگ‌ترین نگرانی شما چیست و چه چیزی برای‌تان باارزش‌تر است”. با پاسخ به این دو سؤال می‌توانید سیستم خودتان را طراحی کنید. “هدف‌تان تحت نظر داشتن کودک‌تان است یا اتاق خاصی را مدنظر دارید؟ آیا ماشین گران قیمت دارید؟ با توجه به این سؤالات و در نظر گرفتن نوع محله‌ای که در آن زندگی می‌کنید می‌توان نوع مشکلات احتمالی پیش رو را حدس زد”.

اگر سرقت خودرو در محله شما رایج است، بهتر است دوربین را به سمت ورودی گاراژ یا خیابان مقابل خانه قرار دهید. اگر بیشتر نگران امنیت افراد حاضر در خانه هستید، پس نصب آژیرها بر روی سنسورهای در و پنجره‌ها در اولویت است. کنترل نور خانه را به سیستم امنیتی خود وصل کنید تا بتوانید از همان سنسورها برای روشن کردن فضای داخلی و بیرونی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:  نحوه خرید درب بازکن پارکینگ

کارنی در ادامه می‌گوید:

“تهدیدهای امنیتی خانه همیشه خارجی نیستند – به حفاظت دربرابر افرادی که قرار است داخل خانه بیایند هم فکر کنید. “شاید اتاقی داخل خانه وجود دارد که دارای محفظه نگهداری اسلحه است، بنابراین باید سنسوری روی در آن قرار دهید تا هر بار از ورود هر شخصی به آن اتاق مطلع شوید.”

قدم بعدی درنظر گرفتن رفت و آمد اعضای خانواده است. جانسون پینو می‌گوید: “ابتدا باید به شیوه زندگی‌تان توجه کنید” “چه کسی چه زمانی خانه است؟ آیا خانه اغلب خالی است؟ آیا افراد دیگری هم هستند که می‌خواهید به خانه دسترسی داشته باشند، اما تمایلی به دادن کلید خانه به آنها ندارید؟ و نکاتی از این قبیل. ”

این سوالات فقط در مورد اینکه چه کسی چه زمانی وارد خانه می‌شود نیستند. سولووی توصیه می‌کند، “سوالاتی که یک فروشنده حرفه‌ای از شما می‌پرسد اینست که: آیا نصفه شب بیدار می‌شوید و دوش می‌گیرید؟” یا به طبقه پایین می‌روید؟ چون می‌خواهد اطمینان حاصل شود که سنسورها در جای مناسب قرار گیرند، جایی که حضور سارق بخوبی تشخیص داده شود، اما در عین حال بدون به صدا در آمدن آژیر خطر به شما اجازه رفت و آمد در منزل را هم بدهد.”

 

کسی خانه هست؟

حتی اگر هیچ کس خانه نباشد، همیشه بهتر است طوری به نظر برسد که جنب و جوشی در خانه وجود دارد. از زمان اختراع برق، مردم برای این منظور هنگام ترک خانه چراغی را روشن می‌گذارند، اما اکنون دستگاه‌های متصل شده به سیستم امنیتی خانه روش‌های بسیار خلاقانه و انعطاف‌پذیرتری ارائه می‌دهند. سولووی می‌گوید: “سارقان وجود نور یا مشاهده هر حرکتی در خانه را دوست ندارند.” “مثلا با نصب یک تایمر چراغ می‌توانید تعیین کنید یک لامپ در زمان مشخصی روشن شود و در زمان معین دیگری خاموش شود طوری که از خیابان قابل مشاهده باشد یا اینکه تلویزیون هر چندوقت  یک بار روشن شود- با این کار به نظر می‌رسد کسی در خانه حضور دارد. سولووی پیشنهاد می‌دهد با ترکیب این موارد می‌توانید توهم خالی نبودن خانه را تقویت کنید. مثلا اگر تلویزیون و لامپ طبقه پایین خاموش شود و سپس چراغ طبقه بالا روشن شود، به نظر می رسد فردی درخانه هست که آماده رفتن به رختخواب می‌شود.

بیشتر بخوانید:  دوربین مداربسته و مزایای استفاده از آن

بهتر است دیگر دستگاه‌های متصل شده به سیستم را هم باهم هماهنگ کنید تا در زمان وقوع هرنوع حادثه‌ای آمادگی لازم را داشته باشید. پینو توصیه می‌کند سیستم گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع خود را طوری هماهنگ کنید که درصورت تشخیص دود درخانه، فن تهویه خاموش شود تا از پخش دود در خانه جلوگیری شود. یا مثلا ممکن است بچه‌ها درصورت شنیدن آژیر دود همچنان بخوابند، اما اگر هم‌زمان نوری روشن شود حتما از خواب بیدار خواهند شد. بنابراین می‌توان طوری تنظیم کرد که با تشخیص دود چراغ‌ها هم روشن شوند تا از بیدار شدن آنها مطمئن شوید.

این نکات به جنبه‌های مختلف نصب دستگاه‌های شخصی امنیت خانه می‌پردازند. پس در هر صورت روش‌های سنتی را نادیده نگیرید، مثلا از قفل مناسب برای درها استفاده کنید و حواس‌تان باشد در حیاط هیچ چیزی نباشد که امکان دسترسی به پنجره‌های طبقه دوم را بیشتر کند. بعلاوه اعلام کردن اینکه خانه مجهز به سیستم زنگ خطر است هم خرجی ندارد-حتی اگر چنین سیستمی ندارید بازهم می‌توانید با این کار دزدها را گول بزنید. پینو می‌گوید: “نداشتن سیستم هشدار می‌تواند 300 درصد احتمال هدف قرار گرفتن خانه‌تان را برای سرقت بیشتر کند”، پس با خرید چند برچسب و چسباندن آنها روی پنجره یا ورودی خانه به سادگی می‌توانید این احتمال را کمتر کنید.”

به یاد داشته باشید، هدف اصلی اعلام هشدار به شما هنگام ورود یک مزاحم نیست، بلکه ارجحیت اصلی جلوگیری از ورود مزاحم است. درواقع می‌خواهیم خانه طوری به نظر برسد که دزدها فکر کنند وارد شدن به آن ارزش ریسک کردن ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست