یک خبر خوب: آمار نیمه ماه ژوئن سال 2015 کاهش درصد سرقت خانگی را نشان می‌دهد. و خبر بد اینکه هنوز هم تعداد زیادی مجرم علاقمند به سرقت از خانه شما وجود دارند. اما این بدان معنا نیست که نمی‌توانید پشیمان‌شان کنید! اولین گام در جلوگیری از سرقت خانگی این است که فرصت دزدی را از بین ببرید، چگونگی انجام این کار به خودتان بستگی دارد.

شاید بسیاری از مردم فقط نگران امنیت شبانه خانه باشند، اما بد نیست بدانید اغلب سرقت‌ها در طول روز و وقتی سر کار یا مدرسه هستید رخ می‌دهند. پس رعایت جوانب احتیاط در طول روز، در شب و هر زمان که خانه را ترک می‌کنید واجب است.

وقتی صحبت از حفاظت از خانواده و دارایی‌ها به میان می‌آید، باید حداکثر احتیاط لازم را بکار برد و از روش‌های مختلف برای جلوگیری از حمله یا سرقت استفاده کرد. این مقاله به اقدامات پیشگیرانه برای داخل و خارج از منزل و روش‌های محافظت از منزل در نبودتان می‌پردازد. اجازه ندهید خانه براحتی بدست دزدها بیافتد!

محفاظت از خانه از بیرون

نگاهی از بیرون به اطراف خانه بیاندازید و نقاط ضعف آن را بیابید

بهترین روش برای محافظت از خانه از بیرون، آنست که از چشم یک سارق آن را بررسی کنید. اگر می‌بینید یک پنجره براحتی باز می‌شود، پس مطمئنا دزد هم قادر به کشفی مشابه شما خواهد بود. حتی می‌توانید با اداره پلیس محلی تماس بگیرید و از آنها برای ارزیابی خانه و یافتن نقاط ضعف منزل‌تان کمک بگیرید.

هنگام بررسی نقاط آسیب‌پذیر خانه، حواستان به تمام لوازم الکترونیکی، هنری یا مبلمان گران‌قیمتی که کاملا از پنجره دیده می‌شوند باشد. لازم نیست کل دکوراسیون خانه خود را بهم بریزید تا اقلام گران‌قیمت را پنهان کنید، درواقع چند جابجایی جزئی کافیست و وقت چندانی نمی‌گیرد ولی نتیجه اینست که ترغیب دزدها در نگاه اول کمتر خواهد شد!

درختان و بوته‌های اطراف ورودی‌ها را کوتاه نگه دارید

دزدها براحتی هنگام برنامه‌ریزی برای ورود می‌توانند پشت بوته‌ها پنهان شوند، پس بهتر است گزینه‌های موجود برای مخفی شدن‌شان را از بین ببرید. همین چند دقیقه پنهان شدن شاید تمام فرصتی باشد که برای باز کردن در یا پنجره‌ای نیاز داشته باشد، پس با این کار شاید حتی از نزدیک شدن به خانه هم پشیمان شود. بعلاوه با داشتن بوته‌های شکسته نزدیک پنجره، راه ورودشان نه تنها دشوار بلکه دردناک خواهد شد!

یک حصار بسازید

اگر در حال حاضر حصار ندارید، بهتر است بدانید داشتن حصار می‌تواند یک راه عالی برای دور نگه داشتن این مهمانان ناخواسته باشد. نرده‌های زنجیری یا حصارهای تزئینی انتخاب خوبی برای جلوگیری هستند چون حصار ثابت امکان صعود را آسان‌تر کرده و به دزدها مکانی برای پنهان شدن هم می‌دهد، اما با اینحال بعضی‌ها بدلیل حفظ حریم خصوصی و کم شدن سرو صدا آنها را بیشتر ترجیح می‌دهند. اگر شما هم جزو آن دسته هستید حداقل روی لبه‌ها را با اجسامی تیز بپوشانید و یا اگر ظاهرش چندان برای‌تان مهم نیست از سیم خاردار استفاده کنید.

اقلام گران‌قیمت مثل باربکیو، ماشین و دوچرخه را در گاراژ نگهدارید

شاید به نظر برسد بیرون آوردن دستگاه گریل برای هر مهمانی باربکیو کار سختی است، اما درواقع بیرون ماندنش آنرا تبدیل به هدف آسانی برای دزدی خواهد کرد. دزد خوش شانس حتی لازم نیست وارد خانه شما شود، همان را دزدکی از حیاط بر می‌دارد و می‌رود. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که دم  منزل جای پارک دارید، همیشه مطمئن شوید ماشین را قفل کرده و در نقطه‌ای با نور کافی پارک کرده‌اید.

روی پنجره‌های گاراژ و زیرزمین پرده بزنید

این قسمت‌های خانه چندان نیازی به نور خورشید ندارند، پس برای حفظ حریم خصوصی و حفاظت خانه از پرده یا شبشه مات کن استفاده کنید. لوازم باارزش را در فضای باز رها نکنید و از نمایش دادن آنها خودداری کنید! بهتر است پس از استفاده آنها را در پارکینگ یا انباری بگذارید.

اطراف خانه به ویژه جلوی در ورودی چراغ‌های دارای حسگر حرکتی نصب کنید

با نصب چراغ‌‌های دارای حسگر حرکتی در ورودی خانه و گوشه و کنار تاریک حیاط، نقاط بالقوه‌ای که امکان ورود سارقین را راحت‌تر می‌کنند از بین می‌روند. اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید، از صاحبخانه‌تان بخواهید برای ورودی و راهرو‌های خانه نور کافی نصب کند.

بیشتر بخوانید:  5 مزیت استفاده از درب بازکن های تصویری هوشمند

همسایگان خود را بشناسید

احتمال وقوع جرایم در محله‌هایی که اهالی آن ارتباط صمیمانه‌ای دارند کمتر است، چون همسایگان هوای یکدیگر را دارند و یک غریبه به راحتی در میان آنها شناسایی می‌شود. همسایه شما می‌تواند بهترین کمک در پیشگیری از جرم و سرقت خانگی باشد، چون وجود آنها مثل داشتن یک جفت چشم محافظ خارج از منزل است. به علاوه اگر برنامه کاری یا تحصیلی متفاوتی از شما داشته باشند، این شانس وجود دارد که در طول روز و در نبود شما حواسشان به هر فعالیت مشکوکی در اطراف خانه باشد و به شما هشدار دهند.

اسباب بازی، ابزار و نردبان را از حیاط بردارید

داشتن یک حیاط پر از اسباب‌بازی مثل فرستادن سیگنال به دزد است که ممکن است داخل خانه هم پر از سرگرمی‌های جالبی چون کنسول بازی، تبلت یا لپ تاپ باشد. وجود نردبان یا حتی جعبه ابزار هم می‌تواند فرصت مناسبی برای دسترسی به خانه شما برای دزدان فراهم کند.

با انجمن محله در رابطه با افزایش روشنایی خیابان صحبت کنید

دزدها اغلب کل یک خیابان یا محله را برای بررسی اینکه هدف خوبی می‌تواند باشد یا نه در نظر می‌گیرند، و معمولا این کار را در تاریکی شب انجام می‌دهند. داشتن نور کافی در محله احتمالا آنها را از منطقه دور می‌کند، یا حداقل بررسی دزدکی آنها را بسیار دشوار می‌کند.

درختان اطراف خانه‌های دو طبقه را هرس کنید

باید بدانید اگر شاخه‌های بلند نزدیک پنجره را نزنید همان می‌تواند فرصت مناسبی برای دزدان باشد چون از آن برای بالا رفتن و دسترسی به پنجره طبقات بالا استفاده خواهند کرد. پس اگر خانه شما دو طبقه است، با زدن شاخه‌های بلند و قوی دم پنجره از ورود دزدان جلوگیری کنید.

برنامه کشیک محله طراحی کنید

این کار علاوه بر اشتراک اطلاعات و خلق یک اجتماع متمرکز محلی، می‌تواند مراتب آشنایی بیشتر با همسایگانتان را هم فراهم کند. بعلاوه می‌توانید از پلیس محلی بخواهید به شما اطلاعاتی درمورد شناسایی افراد مشکوک و اقدامات لازم درصورت مشاهده فرد مشکوک ارائه دهد، اینکه چطور متوجه شوید سرقتی درحال وقوع است، چطور دزدان خودرو را شناسایی کنید، و در شرایط اضطراری چه باید بکنید. بعلاوه می‌توانند شما را در مورد حفظ ایمنی خانه راهنمایی کنند.

از همسایگان بخواهید در صورت نیاز اطراف خانه را تمیز نگه‌دارند

مشاهده یک حیاط پر از خاك و شلخته به سارقان نشان می‌دهد اهالی منطقه حواسشان به محله نیست و به یکدیگر اهمیت نمی‌دهند. همین برای خوشحال کردن سارقان کافیست. پس تمیز نگهداشتن محله هم به زیبایی فضا کمک می‌کند و هم ارتباط همسایگان را بیشتر و صمیمی‌تر می‌کند.

 در حیاط، ورودی و گاراژ را همیشه قفل کنید

خرید قفل‌های با کیفیت برای درهای ورودی ارزشش را دارد. دوستان و خانواده حتما برای دیدن‌تان از قبل اطلاع می‌دهند، پس بهتر است همیشه درها را قفل نگه دارید تا از ورود غیرمنتظره افراد ناشناس جلوگیری کنید. هرگز زمان خروج یا وقتی حواستان به در نیست در گاراژ را باز نگذارید.

شماره پلاک خانه را بزرگ روی در و صندوق پستی نصب کنید

این کار باعث می‌شود امکان شناسایی خانه شما در مواقع اضطراری برای پلیس آسان‌تر شود. سارقان خانه‌های تاریکی که امکان شناسایی‌شان سخت‌تر است را ترجیح می‌دهند چون احتمال گیر افتادن‌شان کمتر خواهد بود.

حواستان به ایمنی ماشین‌تان باشد

اگر باید در خیابان پارک کنید، آنرا در یک نقطه روشن و در دیدرس بگذارید و وسایل با ارزش مانند تلفن همراه، کیف پول، دستگاه GPS و رادیوی ماهواره‌ای را از ماشین بردارید. هرگز لوازم باارزش را در ماشین نگذارید و همیشه درها را قفل کرده و پنجره‌ها را بالا بکشید. دزدی ماشین حتی در امن‌ترین محله‌ها هم اتفاق می‌افتد و قفل نکردن خودرو هدف دزدان را ساده‌تر خواهد کرد. هرگز کلید یدکی را در محافظ یا هر جایی داخل ماشین نگذارید، حتی اگر ماشین قفل شده باشد.

 

بیشتر بخوانید:  دوربین امنیتی خانگی را در چه محل هایی باید نصب کرد؟

حفاظت از داخل خانه

همیشه تمام درها و پنجره‌ها را بسته و قفل نگه دارید

وجود پنجره یا در باز مثل یک دعوتنامه برای سارقان است تا به آسانی وارد خانه شوند، پس حتی وقتی خانه هستید هم آنها را ببندید و قفل کنید. قفل پنجره‌ها را چک کنید و در صورت نیاز آنها را تعویض کنید. دزدها می‌دانند چطور از قفل‌های ضعیف برای براحتی وارد شدن به خانه استفاده کنند. مطمئن شوید قفل درهای بیرونی خانه را انداخته‌اید. درهای کشویی باید قفل عمودی و میله‌های فلزی یا چوبی داشته باشند تا مانع باز شدن آنها شود. هرگز خانه را بدون قفل کردن در ترک نکنید، حتی اگر تا سر کوچه می‌روید، حتی اگر مجبورید برای قفل کردن زیر باران بمانید، فراموش نکنید در را قفل کنید. دزدها بخاطر آب و هوا کارشان را تعطیل نمی‌کندد!

بعلاوه حواستان به قفل کردن در داخلی گاراژ باشد چون معمولا یکی از ساده‌ترین اهداف و مسیر احتمالی ورود دزدان به داخل است. خیلی روی امنیت کامل در اتوماتیک گاراژ حساب نکنید.

پس از اسباب کشی به خانه جدید قفل‌ها را عوض کنید

اگر مستاجر هستید، از صاحبخانه بخواهید این کار را انجام دهد. حتی اگر مستاجر قبلی تمام کلیدها را بازگرداند، بازهم نمی‌توان مطمئن بود از روی آنها کپی نکرده باشد. امن بودن بهتر از متاسف بودن است، بخصوص اگر بدانید غریبه‌ای براحتی در خانه‌تان را باز کرده و داخل خانه آمده است.

اشیای ارزشمند را در نقطه‌ای امن یا گاوصندوق نگه‌دارید

اگر گاو صندوق کوچک و غیرقابل نصبی دارید، آنرا هرطور هست به زمین متصل کنید، چون بسیاری از سارقان وقت صرف باز کردن آن نمی‌کنند و صندوق را با خودشان می‌برند. رمز عبور را فقط به عزیزان قابل اعتماد بدهید. رمز عبور را هیچ کجای خانه و در دسترس مهمانان ناشناس قرار ندهید.

کلید شخصی‌تان را برچسب نزنید و یا کلید یدک را خارج خانه مخفی نکنید

اگر کلیدتان برچسب داشته باشد و گم شود یا دزدیده شود، با دردسر بزرگی مواجه خواهید شد، خصوصا اگر کیف پول‌تان با کارت و آدرس داخل آن باشد. بعلاوه حتما دزدها می‌دانند برای پیدا کردن کلید یدک باید زیر پادری یا سنگ‌های تزئینی دم در را نگاه کنند، پس بهتر است کلید یدک را پیش یک همسایه مورداعتماد بگذارید. اگر در یک منطقه روستایی زندگی می‌کنید و نزدیک‌ترین همسایه شما مایل‌ها از شما دور است، از یک قفسه ترکیبی در نقطه‌ای محرمانه داخل ملک خودتان برای اینکار استفاده کنید.

روی شیشه‌های داخل و نزدیک در ورودی دوربین امنیتی نصب کنید

شیشه‌های مات و تزئینی هم ورودی خانه را زیبا می‌کنند و هم می‌توانند در مسئله امنیتی دخیل باشند. دوربین امنیتی را طوری روی آنها نصب کنید که از بیرون دید به داخل نداشته باشد و احتمال نزدیک شدن افراد ناشناس به پنجره یا شیشه کمتر شود. این کار به خصوص برای کسی که تنها زندگی می‌کند یا بچه‌هایش را در خانه تنها می‌گذارد بسیار مفید خواهد بود.

یک سیستم امنیتی برای خانه بخرید

نصب هر سیستم امنیتی ویژگی‌های بسیار مفیدی بهمراه دارد، برخی از ازین ویژگی‌های ارزشمند عبارتند از نشان دادن حرکت در فضای باز مثل حیاط، سنسور درهای بیرونی، پنجره‌ها و درهای متصل به گاراژ، زنگ خطر بیرونی برای هشدار دادن به همسایگان درصورت ورود ناشناس و دوربین‌های امنیتی. مواردی را انتخاب کنید که با نیازهای شما بیشترین هماهنگی را داشته باشند و مطمئن شوید از یک شرکت شناخته شده و قابل اعتماد خرید می‌کنید. پس از نصب، سعی کنید بطور منظم از آن استفاده کنید. شاید روشن کردن آن هر بار که خانه را ترک می کنید کار چندان آسانی نباشد، اما بهتر است بدانید بسیاری از سارقان ازین احتمال آگاهند و غفلت شما فرصتی برای آنان خواهد بود.

به خانواده‌تان کار کردن با سیستم امنیتی خانه را آموزش بدهید تا امکان وقوع هشدارهای نابجا کمتر شود. با این کار بدون ایجاد مزاحمت برای همسایه‌ها می‌توانید از وجود سیستم امنیتی حداکثر استفاده را بکنید. بعلاوه حواستان باشد هشدارهای نابجا شما را تبدیل به چوپان دروغگو می‌کند و در زمان رخ دادن حادثه واقعی کسی به دادتان نمی‌رسد!

بیشتر بخوانید:  مزایای واقعی استفاده از گیت میله‌ای اتوماتیک در پارکینگ

پنجره‌ها را با شیشه‌های نشکن یا میله‌های فلزی تقویت کنید

شاید چنین کاری کمی افراط به نظر برسد اما اغلب سارقان از یک پنجره کوچک برای ورود به خانه استفاده می‌کنند. پس با نصب شیشه نشکن و یا میله فلزی امکان ورود آنها را غیر ممکن کنید. همچنین می‌توانید از قاب‌های مشبک فلزی استفاده کنید که علاوه بر امنیت ظاهر زیبایی هم دارند.

چطور در تعطیلات و در نبودتان از خانه حفاظت کنید

قبل از ترک خانه حتما دو سه بار تمام در و پنجره‌ها را چک کنید و مطمئن شوید تمام ورودی‌های خانه شما قفل شده و امن است. (در منتهی به گاراژ را فراموش نکنید!) لای چند پرده را باز بگذارید تا این تصور پیش آید که کسی در خانه هست. دزدان بدنبال خانه‌ای هستند که کاملا خالی بنظر بیاید.

از همسایه‌های معتمد کمک بگیرید

از آنها بخواهید سطل زباله شما را جابجا کنند و نامه، روزنامه ها و هر بسته تحویل داده شده دم خانه‌تان را جمع آوری کنند. جمع شدن نامه و روزنامه و تکان نخوردن سطل خالی زباله نشانه آنست که کسی در خانه نیست. اگر به تعطیلات زمستانی می‌روید، از همسایه‌تان بخواهید روی برف‌ها رد تایر ایجاد کند و رد پاهایی به سمت در ورودی بجا بگذارد تا مشخص نباشد کسی در خانه نیست. اگر به تعطیلات تابستانی طولانی می‌روید، با شخصی هماهنگ کنید تا چمن را بزند و حیاط را تمیز نگه دارد.

یادتان باشد کلید یدکی را مستقیما به همسایه‌تان بدهید و زیر پادری یا مجسمه سنگی قرار ندهید. گذاشتن کلید یدک درصورت وقوع شرایط اضطراری مهم است، بعلاوه می‌توانید به کسی بسپرید که در زمان نبودن شما سری به خانه بزند و همه چیز را چک کند. حتما در نبودتان یک شماره تماس بگذارید تا در مواقع ضروری با شما تماس بگیرند. و همیشه لطف همسایه را جبران کنید!

روی چراغ‌ها تایمر نصب کنید

چراغ چند اتاق در خانه را روشن بگذارید یا روی آنها تایمر نصب کنید تا با خاموش و روشن شدنشان این تصور پیش بیاید که کسی در خانه هست. چراغ‌های بیرونی، مخصوصا اطراف ورودی‌ها را طوری تنظیم کنید که هر شب روشن شوند. خانه روشن پذیرای دوستان است و خانه تاریک هدف غریبه‌های ناخواسته خواهد بود.

قبل از ترک خانه در گاراژ را قفل کنید و در بازکن اتوماتیک را قطع کنید. این یک روش آسان برای امن نگه داشتن خانه است که اغلب فراموش می‌شود. درست است در گاراژ در برابر ضربه به نظر غیرقابل نفوذ می‌رسد اما اگر مثلا قرار است به مدت یک هفته بروید و نیازی به استفاده از در اتوماتیک ندارید، چرا آنرا قفل نکنید؟ مطمئمنا با این کار خیال خودتان هم راحت‌تر خواهد بود

یک رادیو را روشن بگذارید و صدای زنگ در را کم کنید

روشن گذاشتن یک رادیوی باتری‌خور یک روش عملی و ارزان برای ایجاد صدا در خانه است تا غریبه‌ها فکر کنند کسی در خانه هست. از آنجایی که بسیاری از سارقین ابتدا زنگ در را میزنند تا چک کنند کسی هست یا نه، بهتر است صدای زنگ را کم کنید و صدای رادیو را بلند کنید، آنوقت دزدان احتمال می‌دهند یا خانه خالی است یا ساکنان صدای در را نمی‌شنود.

خبر سفرتان را پخش نکنید

امروزه شایع شده که مردم برنامه سفر آینده‌شان را هم در شبکه‌های اجتماعی پست می‌کنند. اصلا این کار را نکنید، هرچه افراد بیشتری از نبودتان مطلع شوند، خودتان احتمال سرقت از خانه را بیشتر کرده‌اید. بعلاوه روی پیام‌گیر تلفن خانه هم لازم نیست اعلام کنید که خارج از شهر هستید.

همیشه احتمال سرقت در هر جامعه‌ و هر شرایطی وجود دارد، اما چنین تهدیدی نباید باعث شود شما با ترس زندگی کنید. با اجرای همین اقدامات ساده برای ایمن‌سازی خانه‌تان تلاش کنید و شانس اقدام به دزدی را تا جای ممکن کم کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست