وقتی حرف از محافظت درب اصلی منزل به میان می‌آید، خب می‌توان از یک قفل داخلی معمولی با کیفیت ساخت بالا استفاده کرد. چنین قفلی درحالت ایده‌آل، چند سالی به خوبی برای‌تان کار خواهد کرد. اما اکنون به لطف تکنولوژی، قفل هوشمند ابعاد کاملا جدیدی از راحتی، کاربرد و امنیت را به مفهوم قفل خانه افزوده است.

اصلا چرا ممکن است یک قفل هوشمند بخواهید؟

بیایید چنین تصور کنیم: با دستی پر از خرید برگشته‌اید، با نزدیک شدن‌تان به در ورودی قفل هوشمند با تشخیص دادن گوشی هوشمند شما به طور خودکار در را باز می‌کند. یا شاید خانواده، دوست، مهمان یا خرید آنلاین‌تان رسیده و پشت در مانده، دراینصورت فقط باید کد را برایشان بفرستید. یا اصلا می‌خواهید وقتی دور از خانه هستید بدانید چه کسی در خانه را باز می‌کند یا هروقت کسی در خانه را باز کرد به شما هشدار داده شود.

قفل هوشمند تمام این عملکردهای پیشرفته را انجام می‌دهد و به لطف ترکیب فن‌آوری‌های بی‌سیمی چون بلوتوث و وای‌فای، شما امکان کنترل قفل هوشمند را از هر نقطه تنها با وصل شدن برنامه تلفن هوشمند به اینترنت خواهید داشت.

شاید احساس کنید نیازی به یک قفل هوشمند ندارید، اما مطمئن باشید چنین محصولی زندگی شما را ساده‌تر کرده و در نبودتان حس کنترل و امنیت‌تان را در خانه افزایش می‌دهد.

یک راه کاملا جدید برای باز کردن در خانه

پس از نصب کردن و وصل شدن گوشی از طریق بلوتوث، قفل هوشمند را می‌توان بدون کلید باز و بسته کرد. بسته به مدل و ویژگی‌های محصول روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد، مثلا چرخاندن یا تکان دادن گوشی هوشمند در مقابل قفل، لمس قفل با انگشت، لمس دکمه کنترل در اپلیکیشن، نزدیک شدن به در یا حتی با صحبت کردن با قفل. بعضی از قفل‌ها را می‌شود طوری برنامه‌ریزی کرد که به صورت خودکار پس از خارج شدن شما قفل شوند. با داشتن یک قفل هوشمند از ترکیب چندین گزینه‌ کاربردی بهره‌مند خواهید شد.

بیشتر بخوانید:  چرا باید از گیت اتوماتیک میله ای استفاده کرد ؟

همه اپلیکیشن‌های قفل هوشمند به شما کلیدهای مجازی می‌دهند تا خانواده، دوستان یا کارکنان خدماتی بتوانند تنها برای مدت زمان مشخصی (گیرنده باید برنامه قفل را روی تلفن خود دانلود کند) از آن استفاده کنند. بعلاوه این برنامه ورود و خروج هرکسی را به شما اطلاع داده و تاریخ رفت و آمدها را ثبت می‌کند.

اگر خانه شما مجهز به زنگ ویدیویی باشد، امکان مکالمه تصویری با هر بازدیدکننده غیرمنتظره‌ای را در زمان واقعی خواهید داشت.

با داشتن قفل هوشمند دیگر لازم نیست توپی قفل را عوض کنید؛ حتی نصب آن را هم خودتان می‌توانید به سادگی انجام دهید، فقط باید چند پیچ را ببندید که معمولا ظرف زمانی کمتر از یک ساعت انجام خواهد شد. نکته جالب توجه آنست که قیمت قفل‌های هوشمند هم خیلی بالاتر از قفل‌های استاندارد معمولی نیست.

قفل‌های هوشمند با باتری کار می‌کنند؛ باتری‌ها معمولا شش ماه تا یک سال عمر می‌کنند. درصورتی‌که نیاز به تعویض باتری‌ها باشد هشداری دریافت خواهید کرد، پس مطمئن باشید بخاطر تمام شدن باتری قفل پشت در نخواهید ماند. قفل هوشمند جدید شرکت Yale حتی مجهز به جک‌های خارجی برای اتصال یک باتری 9 ولتی است، تا تمام جوانب احتیاط در صورت خاموش شدن غیر منتظره باتری‌های داخلی در نظر گرفته شود.

 

تفاوت میان قفل‌های هوشمند مختلف

ایده کلی قفل هوشمند حدود دو سال است که عملی شده و بسیاری از سازندگان پیشگام این محصول مانند کِوو، آگوست و گوجی از جمله استارت‌آپ‌هایی بودند که تمرکز اصلی‌شان بیشتر ساخت یک گجت جدید بود تا ابزاری با کاربرد در دنیای واقعی. اما چون این ایده هنوز هم بسیار جدید به حساب می‌آید، همه فروشندگان قفل‌های هوشمند از جمله Yale، Schlage و Kwikset بدنبال ایجاد ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی نو برای رقابت بیشتر در بازار فروش هستند.

بیشتر بخوانید:  انواع سیستم های امنیتی موجود در یک خانه هوشمند 

در نتیجه، تمام ویژگی‌های کلی که تاکنون درمورد قفل‌های هوشمند گفته شد، در هر برند با طراحی و عملکرد بسیار متفاوتی ترکیب شده است. مثلا قفل‌های شرکت آگوست، شکل یک صورت خالی را از بیرون نشان می‌دهند و فقط در صورت جای گرفتن چهره شما در آن فضای خالی یا با استفاده از گوشی هوشمندتان در باز می‌شود، یا محصول وای‌فای Yale درکنار Bluetooth Assure و محصول صرفا وای‌فای لینوس دارای یک صفحه کلید لمسی برای گزینه ورود جایگزین هستند.

محصول Kwikset Kevo یک قفل کاملا نرمال بنظر می‌رسد و با یک کلید سنتی هم باز می‌شود. اما اگر گوشی‌ هوشمند در جیب‌تان به قفل وصل شده باشد، تنها با لمس قفل در باز خواهد شد.

محصول جدید شرکت‌های آگوست و Schlage Sense Smart Deadbolt کاملا با هوم‌کیت اپل سازگارند، یعنی با گفتن دستور صوتی به دستیار هوشمند آی‌فون یا اپل‌واچ در باز خواهد شد. البته قفل‌های Schlage مجهز به صفحه کلید هم هستند.

قابلیت دیگری هم برای افرادی که از تکنولوژی مطمئن نیستند وجود دارد، آنهم اضافه کردن رمز عبور یا کی‌پد عددی است. همه ما گاها هنگام اتصال بی‌سیم با مشکل مواجه شده‌ایم، چه برسد که این عدم اتصال منجربه پشت در ماندن شود. برای از بین بردن این ترس، برخی از سازندگان قفل‌های هوشمند، ورودی بی‌سیمی در ترکیب با یک صفحه کلید انتخابی ارائه نمودند. مثلا شرکت آگوست یک نوار دو ستونی صفحه کلید اضافه کرده یا Danalock به زودی قفل‌های خود را با صفحه کلید مدرن Danapad به فروش خواهد رساند.

قفل هوشمند مزایای چندانی برای آپارتمان‌نشینان ندارد، چراکه وجود زنگ همگانی دم آپارتمان ویژگی‌های کنترل از راه دور آن را محدود می‌کند. برای کمک به حل این مسئله، شرکتی به نام Ikilock، محصول “دربان راه دور” را معرفی کرده که می‌تواند از راه دور درب خارجی آپارتمان را باز کند. پس اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید و خانواده پر رفت و آمدی دارید با استفاده از این ایده هوشمند قادر به مدیریت و کنترل ورود و خروج درب خارجی منزل خواهید بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست