اتوماسیون خانگی زندگی ما را نسبت به گذشته بسیار راحت‌تر کرده است. بسیاری از زنگ درب هوشمند قابلیت اتصال و همگام سازی با سیستم امنیت خانه و تجهیزات اتوماسیون خانگی خانه را دارند. چیزی که باید قبل از خرید یک زنگ درب هوشمند درنظر بگیرید این است که نیاز به اتصال آن به تجهیزات اتوماسیون خانگی خود دارید یا نه؟

بسیاری از مدل‌های تجهیزات اتوماسیون خانگی سازگار با انواع مختلف زنگ درب هوشمند وجود دارد. درنتیجه بهتر است یا یک سیستم امنیتی شامل یک دوربین در ورودی بخرید یا به یک اتوماسیون خانگی دارای ویژگی‌هایی مانند قفل درب، چراغ، عملکرد درب گاراژ، کنترل ترموستات و … فکر کنید. اما هر برندی متفاوت است و هر کدام از آنها فقط با برخی برندهای خاص تجهیزات اتوماسیون خانگی کار می‌کنند. مثلا، یک زنگ درب هوشمند ممکن است با Apple HomeKit، Alexa، Google Assistant، IFTTT، Nest کار کند، اما مدل دیگر آنها را پشتیبانی نکند. بنابراین، اگر می‌خواهید زنگ درب هوشمند جدیدتان با تجهیزات اتوماسیون خانگی‌تان سازگار باشد، باید قبل از خرید، به نکات مرتبط با آن کاملا توجه کنید.

نکاتی که باید قبل از خرید زنگ درب هوشمند در نظر بگیرید :

قیمت

قیمت زنگ درب هوشمند بستگی به نوع زنگ و ویژگی‌هایی دارد که شما انتخاب می‌کنید. ویژگی‌های مختلف دیگری مانند ذخیره سازی ابر وجود دارد که برای اضافه شدن آن باید مبلغ بیشتری بپردازید.

چقدر می‌خواهید خرج تجهیزات امنیتی‌تان کنید؟ چه ویژگی‌هایی مدنظرتان است ؟ و چه مقدار می‌توانید برای قابلیت‌های اضافی آن بپردازید. سیستم سیمی یا سیستم بی‌سیم می‌خواهید؟ آیا واقعا به ذخیره سازی ابر نیاز دارید؟ اگر نیاز دارید، آیا می‌توانید هزینه ذخیره مقدار نامحدود ویدئو را بپردازید یا نه؟

قیمت هم مثل موارد دیگر، به مقدار قابل توجهی  به قابلیت‌های مدنظرتان بستگی دارد. با این حال، یک سیستم زنگ درب هوشمند  اتوماتیک به طور کلی حدود 100 تا 250 دلار هزینه خواهد داشت.

امکانات

زنگ درب هوشمند با مجموعه مختلفی از ویژگی‌های مفید در بازار وجود دارند و دانستن اینکه هریک چگونه کار می‌کند و کدامیک بیشتر مورد نیاز شما خواهد بود اهمیت بسیاری دارد. با کمی تحقیق می‌توانید تصمیمی هوشمندانه‌تر بگیرید درمورد اینکه کدام مدل سیستم زنگ درب هوشمند بهترین گزینه مطابق با نیاز و بودجه شما خواهد بود.

در ادامه به محبوب‌ترین ویژگی‌های زنگ درب هوشمند می‌پردازیم که در اغلب زنگ درب هوشمند موجود در بازار وجود دارد. عمده تفاوت مدل‌ها در دامنه و محدوده کیفیت هر ویژگی و بالطبع قیمت آنهاست.

رزولوشن بالا

قابلیت رزولوشن برای اکثر مدل‌ها در محدوده 480 تا 1080 پیکسل است. هرچه رزولوشن بالاتر باشد، تصویر با کیفیت‌تری چه در روز و چه در شب خواهید داشت. بعلاوه، بعضی زنگ ها در تنظیم میزان نور بهتر عمل می‌کنند، پس حتما به این قابلیت‌های دوربین هم توجه کنید.

هشدار موبایل

اکثر زنگ درب هوشمند همراه با اپلیکیشن موبایل هستند، بنابراین قادربه دسترسی، نظارت و کنترل از راه دور خواهید بود. دوربین زنگ‌های هوشمند حرکت را تشخیص داده و با ارسال هشدار به شما اطلاع می‌دهد. این اپلیکیشن همان چیزیست که در زمان دریافت هشدار به شما اجازه دسترسی به سیستم و مشاهده دوربین را در زمان واقعی می‌دهد. آنوقت می‌توانید به طور پیشگیرانه واکنش مناسب نشان دهید. این ویژگی را در مدل موردنظرتان بررسی کنید تا بعد از خریدن متوجه نشوید عملکرد مدنظرتان را ندارد یا از اپلیکیشن پشتیبانی نمی‌کند یا لود شدن و اطلاع رسانی آن اینقدر طول می‌کشد که دیگر بی‌فایده است.

ضمانت نامه

ضمانت نامه‌های گوناگونی برای مدل‌ها و برندهای مختلف در بازار وجود دارد. اما برای بیشتر سیستم‌ها، ضمانت محدود یک، دو یا سه ساله ارائه می‌شود. برخی مدل‌ها تضمین رضایت مشتری و جایگزینی درصورت دزدیده شدن هم دارند. برخی دیگر حتی گارانتی مادام العمر دارند. بنابراین، هنگام مقایسه مدل‌ها، فراموش نکنید قبل از اخذ تصمیم نهایی حتما ضمانت نامه را بررسی کنید.

دید در شب

دید در شب یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که هنگام خرید زنگ درب هوشمند باید مورد توجه قرار گیرد. دید در شب صرفا برای کنترل واضح اوضاع در شب کاربرد ندارد، بلکه همچنین مشاهده محیط را به وضوح درهوای ابری، تحت پوشش ضخیم درختان، و با وجود هر نوع سایه دیگری ممکن می‌کند. هرچه رزولوشن بالاتر باشد، بهتر می‌توانید در هر شرایطی بیرون را ببینید. ویژگی دیگری که باید در نظر بگیرید این است که آیا زنگ درب هوشمند شما که مجهز به دید در شب است می‌تواند به راحتی با دیگر ویژگی‌های خانه هوشمندتان مانند سیستم زمانبندی روشنایی و غیره ادغام شود یا نه؟

تشخیص حرکت

تشخیص حرکت ویژگی بسیار مهمی برای زنگ درب هوشمند درب ورودی است، زیرا ویژگی تشخیص دادن حرکت همان نقطه آغاز کل فرآیند اصلی است. به عنوان مثال، وقتی زنگ درب هوشمند درب ورودی شما حرکت را تشخیص دهد، به شما یک هشدار ارسال می‌کند تا چک کنید چه کسی پشت درب خانه شماست و به آن پاسخ دهید.

بعضی مدل‌ها ویژگی‌های پیشرفته‌تری دارند ازجمله قابلیت امکان تنظیم مناطق مشخصی برای نظارت. این ویژگی می‌تواند بسیار مفید باشد چون باعث جلوگیری از دریافت هشدارهای مداوم بدلیل عبور اتومبیل یا افراد در پیاده‌رو یا نزدیک منزل خواهد شد.

بعلاوه، بعضی از سیستم‌های پیشرفته‌تر قابلیت تشخیص بین افراد، حیوانات خانگی و اشیا را دارند، بنابراین، با رفت و آمد افراد خانه یا ورود و خروج حیوانات خانگی هشدار مداوم دریافت نخواهید کرد.

مقاوم در برابر آب و هوا

معمولا بسیاری افراد بعد از خرید سیستمی با این ویژگی متوجه مزیت آن می‌شوند. اما باید بدانید نکته مهم در خرید زنگ درب هوشمند سازگاری آن و تحمل خصوصیات آب و هوایی محیط زندگی شماست. یک مدل با کیفیت باید بتواند بارش باران، برف سنگین، تگرگ و باد شدید، یا دمای زیر صفر درجه را تحمل کند. پس باید اطمینان حاصل کنید سخت افزاری که دم درب نصب کردید یا سخت افزار همراه سیستم اتوماسیون خانگی‌تان برای زنگ درب هوشمند بتواند شرایط مشابه را تحمل کند.

نمایش زنده

نمایش زنده یا قابلیت ضبط ویدیو در زمان واقعی، یکی دیگر از بخش‌های بسیار مهم سیستم شما است. بیشتر زنگ درب هوشمند موجود در بازار امروز قابلیت نمایش زنده در زمان واقعی را دارند. وقتی دوربین حرکت را تشخیص می‌دهد، یک هشدار برای شما ارسال می‌شود. آنگاه می‌توانید در زمان واقعی ببینید چه کسی پشت در است، تا به درستی واکنش لازم را نشان دهید مثلا مکالمه دوطرفه برقرار کنید، آژیر را به صدا درآورید یا با پلیس تماس بگیرید. علاوه بر این، اکثر زنگ درب هوشمند امروزی امکان ضبط و ذخیره ویدئو را هم دارند.

بیشتر بخوانید:  بهترین کاربردهای زنگ درب هوشمند

ارتباط صوتی دو طرفه

با تشخیص حرکت توسط دوربین زنگ درب هوشمند ، از طریق اپلیکیشن برایتان هشداری ارسال می‌شود. هنگامی که هشدار دریافت می‌کنید، می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن وارد نمایش زنده ویدئویی دوربین شوید و از قابلیت گفتگوی دوطرفه‌ای که بیشتر زنگ‌ها برخوردارند استفاده کرده و با هرکسی که پشت در خانه شماست صحبت کنید. بیشتر دوربین‌ها همچنین دارای یک آژیر هستند که با دریافت هشدار می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن ارزیابی کنید که چه اتفاقی افتاده و درصورت احساس هرنوع تهدید بالقوه‌ای آژیر را به صدا درآورید.

بعضی از زنگ درب هوشمند مجهز به پیام‌های از پیش ضبط شده هستند که می‌توانید برای هر سناریوی خاصی یکی از آنها را پخش کنید. با این کار می‌توانید فرد مزاحم را از اموال خود دور کرده و یا هر پیامی که مناسب آن موقعیت باشد را اجرا کنید.

قابلیت‌های تصویری

قابليت تصويری يا ميدان دید هم نکته‌ایست که هنگام خريد زنگ درب هوشمند دوربين دار بسیار اهمیت دارد، چون ميدان ديد شما همان میزان گستردگی زاويه مانيتورينگ شماست. به عنوان مثال، یک دوربین زنگ درب هوشمند با زاویه 90 درجه، فقط می‌تواند آنچه در مقابل آن قرار دارد را ببیند یعنی فرد مزاحم می‌تواند به راحتی و بدون شناسایی شدن فقط با نزدیک شدن از یک زاویه دیگر مانع دیده شدن خود شود. اما دوربین با میدان دید 180 درجه نه تنها آنچه در مقابلش قرار دارد را می‌بیند، بلکه امکان کنترل اطراف را هم خواهید داشت. بنابراین اگر بدنبال دستیابی به بهترین نتایج ممکن هستید، باید خرید مدلی را درنظر بگیرید که بیشترین میدان دید ممکن را داشته باشد. مزاحمان و مجرمان احتمالا از توانایی‌های وسیع دوربین‌های مختلف اطلاع دارند، پس حتی برای یک لحظه هم توانایی تشخیص آنها در مورد میدان دید محدود دوربین زنگ درب هوشمند تان را نادیده نگیرید.

ضبط

بعضی مدل‌های زنگ درب هوشمند دارای گزینه ضبط ویدئویی پیوسته (CVR) هستند و بعضی دیگر فقط درصورت تشخیص فعالیت ضبط می‌کنند. و چند مدل هم وجود دارد که روی فیلم‌های ضبط شده قبلی ضبط می‌کند. اگر بتوانید انتخاب کنید ضبط سیستم دوربین شما فقط ویدیویی باشد یا ویدئو و صدا را باهم ضبط کند هم ایده خوبی است.

اگر بودجه خرید دستگاهی با قابلیت ضبط پیوسته را داشته باشید می‌تواند بهترین گزینه باشد، زیرا ضبط و ذخیره فیلم‌های ویدئویی به شما امکان بررسی فعالیت‌هایی که منجر به وقوع حادثه‌ شده را می‌دهد. درست است که مدل‌های دارای قابلیت ضبط پیوسته گران‌تر تمام می‌شوند، اما یادتان باشد اگر ضبط دقیقی از ابتدا تا انتهای آنچه اتفاق افتاده نداشته باشید، نمی‌توانید برای ارائه به پلیس بعنوان یک مدرک موثق روی آن حساب کنید.

ذخیره سازی

بیشتر زنگ درب هوشمند ها دارای نوعی ذخیره سازی هستند. اما نکته حائز اهمیت درواقع مقدار و چگونگی ذخیره سازی است. دو نوع ذخیره سازی در زنگ درب هوشمند برای ضبط ویدئویی وجود دارد: حافظه داخلی و ذخیره سازی ابری، که بسیار متفاوتند.

اما قبل از هرچیزی، حتما یادتان باشد دوربین‌های زنگ درب هوشمند موجود در بازار بروش‌های متفاوتی ضبط می‌کنند. بعضی از آنها دارای ویژگی ضبط پیوسته هستند، بعضی دیگر فقط با تشخیص حرکت ضبط می‌کنند، و برخی دیگر با پر شدن حافظه روی ویدئوهای قدیمی ضبط می‌کنند.

بعضی مدل‌ها همراه با مقدار محدودی ذخیره ابری ارائه شده‌اند؛ با این حال، اکثر آنها با هزینه اضافی این خدمات را ارائه می‌دهند. بنابراین باید تعیین کنید ویدئوهای ضبط شده‌تان را می‌خواهید چه مدت حفظ کنید، سپس می‌توانید یک برنامه ذخیره سازی ابر پیدا کنید که متناسب با نیازهایتان باشد، بنابراین لازم نیست برای چیزی که نیاز ندارید هزینه اضافی بپردازید.

حافظه داخلی :

زنگ درب هوشمند با توجه به نوع دوربین و گزینه‌هایی که انتخاب کردید، دارای ویژگی ذخیره سازی داخلی متفاوتی هستند؛ در این صورت حتما چک کنید امکان ذخیره سازی تا چند گیگابایت در حافظه داخلی را دارید و این مقدار چه مدت زمانی را پوشش خواهد داد. زنگ هایی هم هستند که حافظه داخلی‌شان فقط می‌تواند کارت microSD 16 گیگابایت تا 128 گیگابایت باشد. گاهی کارت‌های microSD در بسته خرید شما گنجانده می‌شوند و گاهی باید برای آنها مبلغ اضافی بپردازید. با استفاده از این روش ذخیره سازی، به سادگی کارت microSD را وارد دوربین می‌کنید، سپس تنظیمات اپلیکیشن خودتان را وارد می‌کنید. این تنظیمات معمولا ضبط مبتنی بر رویداد هستند یعنی فقط زمانی که دوربین حرکت یا صدایی تشخیص دهد ضبط می‌کند یا در حالت دیگر ممکن است ضبط پیوسته داشته باشد یعنی همه چیز را 24ساعته ضبط می‌کند. پس از آنکه کارت پر شد، باید روی ویدیوهای قبلی ضبط کنید. گزینه جالبی است، مخصوصا برای افرادی که نمی‌خواهند هزینه اضافی برای ذخیره‌سازی ابری بپردازند یا برای کسانی که در مورد حفظ حریم خصوصی حافظه ابری نگران هستند، زیرا ذخیره داخلی همه چیز را کاملا تحت کنترل شما نگه می‌دارد. چند نکته‌ای که برای انتخاب مناسب باید در نظر بگیرید آنست که اصلا حافظه دوربین چقدر است، امکان برقراری ارتباط دو طرفه را دارد یا نه، و آیا گفتگو دو طرفه آن قابلیت ضبط صدا را هم دارد.

حافظه ابری :

ذخیره سازی ابر معمولا با هزینه ماهانه همراه است و باتوجه به مقدار پولی که مایلید ماهانه بپردازید، مقدار حافظه ارائه شده مشخص خواهد شد. با ذخیره سازی ابری، می‌توانید از ضبط رویداد یا ضبط پیوسته استفاده کنید. ذخیره سازی ابر بسیار ساده‌تر و راحت‌تر از کارت microSD است. با این حال، کمی مسأله حریم شخصی مطرح می‌شود، چون ویدئوهای شما در سرورهای از راه دور ذخیره می‌شوند و تا حدی این احتمال وجود دارد که دیگران هم به آنها دسترسی پیدا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست