سیستم امنیتی چیست و چگونه کار میکند؟

تمام سیستم های امنیتی منازل، برمبنای یک اصل ثابت و مشترک، یعنی ایمن سازی نقاط ورودی، مثل درب ها و پنجره ها و همچنین مراقبت از مکان های نگهداری لوازم با ارزش، مانند آثار هنری، کامپیوترها، اسلحه ها و کلکسیون های سکه، عمل میکنند. صرف نظر از اندازه ی منزل، تعداد درب و پنجره ها یا تعداد اتاق ها و مکان های نیازمند به سیستم امنیتی، تمام سیستم های امنیتی مورد استفاده کارکرد یکسان خواهند داشت؛ و تنها تفاوت، در تعداد دستگاه هایی است که در منزل نصب میشوند و از طریق پنلِ کنترل، تحت نظارت قرار میگیرند.

سیستم امنیتی چیست؟

پایه ای ترین تعریف “سیستم امنیتی”، از نام آن بر می آید. سیستم امنیتی، به معنای یک ابزار یا روش برای محافظت و مراقبت از یک مکان یا وسیله است که کارکرد آن از طریق یک مجموعه از اجزاء و دستگاه های به هم پیوسته میسر می شود.

در نوشتار حاضر، ما درباره ی سیستم های امنیتی منازل گفتگو خواهیم کرد. سیستم های امنیتی منازل، متشکل از شبکه هایی از ابزارهای الکترونیک به هم پیوسته هستند که به همراه یک پنل کنترل مرکزی، منازل را در برابر سرقت و دیگر تهاجم های احتمالی محافظت میکنند.

یک سیستم امنیتی خانگی، معمولاً شامل اجزای زیر است:

  • یک پنل کنترل، که کنترل گر اصلی سیستم امنیتی به شمار می آید.
  • حسگرهای درب و پنجره
  • حسگرهای حرکت (داخلی و خارجی)
  • دوربین های امنیتی سیم دار یا بدون سیم
  • یک آژیر یا علامت هشدار با دسیبل بالا
  • یک علامت هشدار که در حیاط یا برروی پنجره نصب میشود.

کارکرد یک سیستم امنیتی چگونه است؟

سیستم های امنیتی منازل، برمبنای یک اصل ساده از منازل محافظت میکنند: ایمن سازی نقاط ورود به منزل با استفاده از حسگرها. این حسگرها با یک پنل کنترل یا مرکز فرمان که در یک موقعیت مناسب و امن در منزل نصب می شود، در ارتباط هستند.

حسگرها معمولاً برروی درب های ورودی- خروجی منازل و همچنین پنجره هایی که عبور از آنها امکان پذیر است و ارتفاع چندانی از زمین ندارند، نصب می شوند. فضاهای باز داخل خانه را نیز میتوان با استفاده از حسگرهای تشخیص حرکت ایمن ساخت.

پنل کنترل: پنل کنترل، یک کامپیوتر است که سیستم امنیتی را فعال یا غیرفعال میکند؛ با هرکدام از ابزارها و دستگاه های امنیتی نصب شده در منزل ارتباط برقرار میکند؛ در صورت وقوع تعرض در ناحیه ی تحت محافظت، زنگ هشدار را به صدا در می آورد؛ و با یک مرکز نظارت بر علامت هشدار نیز در ارتباط است.

این سیستم های امنیتی، معمولاً دارای یک صفحه ی لمسی هستند که عمل برنامه ریزی و برقراری ارتباط را تسهیل میکنند؛ بعلاوه، کدهای عبور موردنیاز برای فعال یا غیرفعال سیستم امنیتی نیز از طریق این صفحات وارد میشوند. این سیستم ها میتوانند به گونه ای تنظیم شوند که با فرمان صوتی، عمل نمایند یا با استفاده از سیستم های کنترل از راه دور که “زنجیره ی کلیدی” نام دارند، کنترل شوند.

بیشتر بخوانید:  مزایای یک سیستم امنیت تعاملی برای منزل شما

حسگرهای درب و پنجره: حسگرهای درب و پنجره، از دو قسمت تشکیل شده اند که در مجاورت یکدیگر نصب می شوند. یکی از این دو قسمت، برروی درب یا پنجره و بخش دیگر برروی چارچوب درب یا پنجره نصب خواهد شد. زمانی که یک درب یا پنجره بسته می شود، این دو قسمت به یکدیگر برخورد میکنند و یک مدار امنیتی به وجود می آورند.

زمانی که سیستم امنیتی فعال باشد، این حسگرها به پنل کنترل گزارش میدهند که نقطه ی ورودی امن است. اگر درب یا پنجره ی تحت حفاظت به سرعت باز شود، این مدار امنیتی قطع می شود و پنل کنترل تشخیص میدهد که ناحیه ی تحت حفاظت مورد تعرض واقع شده است. در این شرایط، یک آژیر یا علامت هشدار قوی به صدا در می آید و در اکثر مواقع، قسمت نظارت بر علامت هشدار به صورت خودکار از این رویداد آگاه می شود.

حسگرهای حرکت: این ابزارها، ضمن ایجاد یک ناحیه ی امن غیرقابل رؤیت که عبور از آن موجب به صدا درآمدن صدای هشدار می شود، از فضاهای مشخص مراقبت میکنند. حسگرهای حرکت معمولاً با هدف مراقبت از اتاق هایی که وسایل گران قیمت در آنها نگهداری می شوند، کاربرد دارند؛ اما گاهاً در بخش هایی از منازل بزرگ که رفت و آمد در آنها کم است، نیز نصب می شوند.

دوربین های نظارتی: این دوربین ها در دو حالت سیم دار و بدون سیم به بازار عرضه شده اند. دوربین های نظارتی، به طرق مختلف و به عنوان بخشی از سیستم امنیت مورد استفاده قرار میگیرند.

رایج ترین کاربردهای دوربین های نظارتی عبارتند از:

  • نظارت بر ناحیه هایی از منزل که از شما دور هستند یا امکان رؤیت آنها به سادگی وجود دارد.
  • نظارت بر ساختمان های دیگر مثل گاراژها، انبارها و کارگاه های آموزشی.
  • نظارت بر نقاط ورود به ساختمان (داخلی و خارجی)، مثل درب گاراژ یا درب های ورودی

امکان دسترسی به دوربین های نظارتی از طریق کامپیوترها، تلفن های همراه و تبلت ها وجود دارد. معمولاً زمانی که مالکان منازل، خارج از شهر هستند و در منزل حضور ندارند، از این روش ها برای نظارت بر منزل استفاده میکنند؛ در این صورت، امکان نظارت بر نیروهای خدماتی، مثل نگهبانان و باغبان ها، و همچنین کنترل بازگشت کودکان از مدرسه میسّر خواهد بود. بعلاوه، این دوربین ها به منظور ثبت و ضبط زمان ورود افراد غریبه به منزل نیز کاربرد دارند و متعاقباً، اسناد و مدارک کارآمدی برای شناسایی متهمان به دست میدهند؛ به عنوان مثال، تصویر چهره ی سارق و حتی وسیله ی نقلیه ی ایشان در فیلم های دوربین ضبط می شود.

آژیر با دسیبل بالا: صدای برخی از آژیرها و علامت های هشداردهنده به قدری بالاست که همسایه ها نیز قادر به شنیدن آن هستند؛ این آژیرها برای مقاصد دیگری غیر از ایمن سازی محیط نیز کاربرد دارند. اولاً، آژیرها به افراد داخل منزل اطلاع میدهند که یک اتفاق در حال رُخ دادن است. بعلاوه، صدای بلند این آژیرها معمولاً سارقان را فراری میدهد و در عین حال، همسایه ها را نیز از این وضعیت آگاه میکند.

بیشتر بخوانید:  فناوری کنترل دسترسی در شرکت شما چقدر ایمن است؟

علائم هشداردهنده ی منصوب در حیاط یا برچسب های هشدار روی پنجره: در نگاه اول، این علائم هشداردهنده صرفاً یک ابزار بازاریابی برای شرکت های تولید کننده ی سیستم های امنیتی به نظر می آیند؛ اما در اصل، نقش بسیار مهم ـی در حفاظت و مراقبت از منزل دارند. زمانی که یکی از برچسب های هشدار را روی پنجره ی منزل می چسبانید یا تابلوی هشداردهنده را در حیاط منزل خود نصب میکنید، عملاً به سارقان میگویید که منزل شما به طرز پیشرفته ای تحت محافظت و مراقبت قرار دارد و تلاش برای سرقت از این منزل، اصلاً کار عاقلانه ای نیست. این علامت های هشداردهنده، ابزارهای کارآمدی برای انتقال پیام های فوق الذکر هستند و برطبق توصیه ی شرکت های تولیدکننده ی سیستم های امنیتی، استفاده از آنها الزامی است.

درصورت ورود افراد مهاجم به منزل، چه اتفاقی می افتد؟

سیستم های امنیتی به گونه ای طراحی شده اند که اگر یک مهاجم به منزل وارد شود، واکنش نشان میدهند. واکنش و کارکرد سیستم امنیتی منزل شما در صورت تشخیص ورود فرد مهاجم، به نوع آن سیستم بستگی دارد.

سیستم های امنیتی با نظارت حرفه ای: اگر یک شرکت شناسایی هشدار، مسئولیت اعمال نظارت حرفه ای بر سیستم امنیتی منزل شما را برعهده داشته باشد، در صورت بروز هرگونه مشکل یا حادثه در منزل به سرعت از موضوع آگاه می شوند. در این شرایط، علاوه بر آنکه آژیرها و هشدارها به صدا در می آیند، آن شرکت ناظر نیز از موضوع مطلع خواهد شد. کارشناسان مجرب و خبره ی کنترل امنیت، درصدد بر می آیند تا از طریق پنل کنترل، با مالک منزل ارتباط برقرار کنند (البته این امکان درصورتی میسّر خواهد بود که پنل کنترل، از قابلیت تماس صوتی دوجانبه برخوردار باشد) یا با شماره تلفن اضطراری ایشان تماس بگیرند.

این انواع از سیستم های امنیتی، به چند طریق میتوانند با شرکت ناظر تماس بگیرند:

  • از طریق خطوط تلفن منزل؛ که حتی در صورت قطع برق منزل، با استفاده از باتری های پشتیبان، کار میکنند.
  • به صورت بی سیم و از طریق فرکانس های رادیویی سلولی؛ مثل تلفن همراه- که حتی در صورت قطع برق نیز با استفاده از باتری کار میکنند.
  • ارسال پیام صوتی از طریق پروتکل اینترنتی (VoIP)؛ که معمولاً در صورت قطع برق منزل، کار نمیکند.
  • از طریق اینترنت؛ که معمولاً در صورت قطع برق منزل کار نمیکند.

در صورت بروز شرایط اضطراری، شرکت ناظر به سرعت موضوع را به مسئولان و نیروهای امداد در محل شما، مثل پلیس، آتش نشانی و اورژانس، اطلاع خواهند داد. شرکت ناظر، تا زمان رسیدن نیروهای امداد، با شما در تماس خواهند بود.

سیستم های امنیتی تحت نظارت، در صورت بروز هرگونه در منزل، مراتب را از طریق پیام کوتاه یا ایمیل به مالک منزل اطلاع میدهند.

بیشتر بخوانید:  سیستم‌های تشخیص آتش‌سوزی چگونه کار می‌کنند؟

سیستم های امنیتی فاقد نظارت: امروزه، انواع مختلفی از سیستم های امنیتی وجود دارند که مالکان منازل، شخصاً میتوانند آنها را در منزل نصب نمایند؛ این سیستم ها، تحت نظارت شرکت های ناظر نیستند. در صورت وقوع هرگونه حادثه در منزل، این سیستم ها آژیر و زنگ های هشدار را (اگر قبلاً نصب شده باشند) به صدا در می آورند. در این شرایط، صاحب منزل باید شخصاً از طریق تماس با شماره های صحیح، قضیه را به پلیس، اداره ی آتش نشانی یا دیگر نیروهای امدادی گزارش کند.

برحسب نوع سیستم و شرکت تأمین کننده، برخی از سیستم های امنیتی، وقوع حادثه را از طریق پیام کوتاه یا ایمیل به صاحب منازل اطلاع میدهند؛ اما ضرورتاً تمام سیستم ها به این امکان مجهز نیستند.

استفاده از سیستم امنیتی منازل چه مزایایی دارد؟

نتایج حاصل از شمار زیادی از مطالعات که به مقایسه ی منازل مجهز به سیستم امنیتی و منازل فاقد این سیستم ها اختصاص یافته اند، نشان میدهند که احتمال سرقت از منازل نوع دوم، به میزان سه برابر بیش از احتمال سرقت از منازل مجهز به سیستم امنیتی است؛ زیرا سارقان، ذاتاً فرصت طلب هستند و دائماً به دنبال شناسایی و حمله به اهداف ساده و آسان می باشند.

و خانه هایی که فاقد سیستم های امنیتی هستند، در صدر فهرست اولویت های سارقان قرار دارند.

اگر منزل خود را به یک سیستم امنیتی تحت نظارت مجهز کنید و ضمن نصب برچسب روی پنجره یا تابلوی هشدار در حیاط منزل، این موضوع را علنی نمایید، عملاً به سارقان اطلاع داده اید که در صورت اقدام به سرقت از منزل شما، به احتمال زیاد به دام افتاده و دستگیر خواهند شد.

یکی دیگر از امتیازهای این سیستم های امنیتی آن است که امکان کنترل و نظارت بر منزل از راه دور را در اختیار شما قرار میدهد. بدین ترتیب، شما میتوانید از هر جای دنیا و با استفاده از یک ابزار مجهز به اینترنت، سیستم امنیتی منزل خود را فعال یا غیر فعال کنید؛ به رفت و آمدها نظارت داشته باشید؛ و در صورت وقوع هرگونه حادثه، با فشردن یک دکمه، از شرکت ناظر بخواهید که تدابیر لازم را به جا آورند.

نهایتاً باید به این موضوع اشاره کنیم که اگر منزل شما مجهز به سیستم امنیتی باشد، شرکت های بیمه ی منازل برای شما 20 درصد تخفیف در نظر خواهند گرفت.

اگر قصد کسب اطلاعات بیشتر درباره ی سیستم های امنیتی و نصب آنها در منزل را دارید، از طریق شماره ی02177945971 یا 09125357657 با کارشناسان امنیت ما تماس بگیرید. ایشان، به تمام پرسش های شما پاسخ خواهند داد؛ در انتخاب شرکت تولیدکننده و امکانات امنیتی مناسب ساختمان شما، به شما کمک میکنند؛ و شما را در نهایی کردن تصمیم ـتان یاری میدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست