خانه  های هوشمند به شما تجربه زندگی مدرن در مکانی را میدهند که در  آن همه کارها با یک فرمان صوتی ساده، حتی زمانیکه دور از خانه هستید، انجام میگیرد. روز به روز بر تعداد محصولات کاربردی برای خانه های هوشمند اضافه میشود کافیست به لیست این امکانات و محصولات نگاهی بیندازید تا متوجه شوید این ابزار تا چه میزان زندگی شما را تسهیل می کنند.

در قسمت سوم مقالاتمان در رابطه با تکنولوژی خانه های هوشمند قصد داریم این محصولات را به شما معرفی کنیم.

بیشتر بخوانید:  هر آنچه که باید در رابطه با تکنولوژی خانه های هوشمند بدانید - بخش دوم

آشپزخانه های هوشمند

با اینکه هنوز تکنولوژی ربات آشپز در دسترس ما قرار ندارد ولی آشپزخانه های هوشمند هم تا حدی کار آشپزی و تمیز کردن آشپزخانه را برای ما تسهیل کرده اند. شما حتی می توانید بسیاری از وسایل آشپزخانه را با بلندگوی هوشمند هماهنگ کنید!

  • یخچال های هوشمند: یخچال های هوشمند قابلیت های متنوعی دارند. آن ها می توانند به شما بگویند که هر چند ساعت یکبار درب یخچال باز می شود، وقتی در باز می ماند به شما هشدار داده می شود، خوراکی هایی که به آن ها نیاز دارید را بهتان اطلاع می کنند و حتی بعضی از آن ها نمایشگرهای تلویزیونی دارند. یک یخچال هوشمند می تواند یکی از این قابلیت ها و یا ترکیبی از آن ها و حتی تمام آن ها را داشته باشد.بعضی از این یخچال ها این اطلاعات را بر روی نمایشگر خودشان نشان می دهند و بقیه آن را بر روی اپ برای شما ارسال می کنند. یخچال های دستهِ دوم می توانند در صورت خرابی و یا بروز مشکل علت آن را تشخیص دهند. شما باید به دنبال قابلیت هایی باشید که واقعا به آن ها نیاز دارید.
  • فرهای هوشمند: شما می توانید فرهای هوشمند را از هرجایی و حتی از طریق الکسا (Alexa) کنترل کنید. بعضی از اپ ها با نگاه کردن به رسپی، زمان و درجه حرارت لازم را محاسبه می کنند ولی معمولا شما باید دکمه شروع فر را خودتان بزنید. بسیاری از فرهای هوشمند امکان کنترل تایمر و تشخیص علت خرابی را دارند.
  • ظرفشویی های هوشمند: ظرفشویی های هوشمند بر روی اپ هایی مشابه فرها و یخچال های هوشمند کار می کنند که علت آن تولید این وسایل توسط شرکت های مشابه مثل LG، GE، Whirlpool و غیره است. با این اپ ها شما می توانید بفهمید شست و شو در چه مرحله ای در جریان است، وقتی ماشین پر شد هشدار آن را دریافت می کنید، و در صورت خرابی علت یابی انجام می شود.
  • لباسشویی های هوشمند: لباسشویی های هوشمند هم مثل ظرفشویی هوشمند اجازه شروع و توقف شست و شو را به شما می دهد، وقتی شست و شو به اتمام رسید به شما خبر می دهد، در صورت خرابی علت یابی می کند و نشان می دهد که شست و شو در چه مرحلی است.
  • ظروف هوشمند: شما می توانید با بشقاب و یا چنگال هوشمند میزان کالری مصرفی تان را اندازه بگیرید و با کمک اپ متوجه شوید که چه چیزی می خورید. بهتر است که ظروف هوشمند را در ماشین ظرفشویی هوشمند قرار ندهید.
  • آرام پزهای هوشمند: شما می توانید با تبلت یا موبایل آرام پز هوشمندتان را روشن و خاموش کنید، تنظیماتش را تغییر دهید و حرارتش را چک کنید.
  • قهوه جوش هوشمند: شما می توانید قهوه های هوشمند را بر روی تایمر قرار دهید تا هر موقع که بخواهید از طریق تلفن شروع به کار کند تا قهوه دم بکشد.
  • سطل زباله های هوشمند: سطل زباله های هوشمند بدون تماس دست باز می شوند و امکان کنترل بوی بد را دارند. یک نوع سطل هوشمند وجود دارد که موقع دور انداختن مواد غذایی بارکد محصول را اسکن می کند و نام آن را در کنار سایر مواد غذایی که در سطح زباله قرار دارد، اضافه می کند.
  • دکمه های Dash: دکمه های Dash شرکت آمازون به شما اجازه می دهد تا برای هر محصولی که از آمازون برای خانه تان خریداری می کنید دکمه سفارش مجدد قرار دهید. برای مثال شما می توانید دکمه Tide Pod را بر روی ماشین لباس شویی قرار دهید و موقعی که پودر ماشین لباسشویی تمام شد با زدن دکمه دوباره آن را سفارش دهید.

سرویس بهداشتی های هوشمند

خانه های هوشمند حتی به کوچکترین نیازهای شما هم پاسخ می دهد. تکنولوژی سرویس بهداشتی هوشمند، محیط داخل دستشویی را به محیطی فراتر از چیزی که انتظار دارید تبدیل می کند.

  • توالت فرنگی های هوشمند: توالت فرنگی های هوشمند به شما اجازه می دهد بدون تماس دست فلاش تانک را بزنید، درپوش روی توالت را بردارید و بگذارید، کاسه ی توالت را تمیز کنید و آن را ضدعفونی کنید. قابلیت های دیگر توالت های هوشمند شامل سیستم گرمایشی برای نشیمن توالت و بیدت ثابت می باشد.
  • میز توالت پیشرفته: میز توالت هوشمند به شما این امکان می دهد تا موقع مسواک زدن بتوانید تلویزیون تماشا کنید.علاوه بر این با لمس آینه های هوشمند می توانید چراغ های آن را روشن کرده و بر روی آینه بخار ایجاد کنید. به غیر از آینه های هوشمند، کشوهای پیشرفته می توانند حوله های داخل کشو را برای شما گرم کنند.
  • دوش های هوشمند: دوش های هوشمند قابلیت های متفاوتی دارند. شما می توانید قبل از اینکه از خواب بلند شوید دوش را باز کنید و تنظیمات مورد نظر خود را در اپ ذخیره کنید. بعضی از آن ها حتی بر روی دوش تلویزیونی قرار می دهند.
  • پنجره های سرویس بهداشتی: پنجره های هوشمند را می توانید داخل سرویس بهداشتی نصب کنید و یا مثل فیلمی روی پنجره های قبلی به راحتی قرار دهید. این پنجره ها را می توان با دستگاه های هوشمند از هر جایی در دو حالت نرمال و مات تنظیم کرد. با نصب این پنجره ها می توانید از خود در برابر اشعه های UV محافظت کنید. از آنجایی که پنجره های هوشمند عایق اند، حرارت بیرون نمی رود.

سیستم های هوشمند مراقبت از فرزند

به دنیا آمدن فرزند جدید هم خوشحال کننده است و هم استرس آور ولی به لطف سیستم های هوشمند مراقبت از فرزند هم نوزادان امنیت بیشتری خواهند داشت و هم خیال والدین کمی راحت تر می شود.

  • دوربین های نظارتی: با کمک دوربین های نظارتی مراقبت از فرزندان ساده تر شده است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی به جای شنیدن صدای ضعیف فرزندانتان می توانید تصویر او را از هر اتاقی مشاهده کنید و او را زیر نظر بگیرید. بعضی از این نمایشگرها از طریق اپ به تلفن شما نیز وصل می شوند و بعضی دیگر فقط نمایشگرهایی به همراه دارند که می توانید آن را از اتاقی به اتاق دیگر با خود ببرید.
  • گهواره های هوشمند: گهواره های هوشمند متفاوت و با قابلیت های مختلف در بازار موجود است. این گهواره ها حداقل قابلیتی که دارند این است که با سرعت های مختلف تکان می خوردند و شما از طریق دستگاه هوشمندتان آن را کنترل می کنید. بسیاری از آن ها نویز سفید تولید می کنند تا نوزاد آرامش بیشتری داشته باشد و/یا بچه را در وضعیتی شبیه به وضعیتی که در رحم مادر بوده قرار می دهد.
  • نمایشگرهای سلامتی هوشمند: نمایشگرهای مختلفی برای نمایش وضعیت تنفس، ضربان قلب، حرکت و حتی دمای بدن نوزاد وجود دارد. بسیاری از آن ها بر روی بدن نوزاد بسته می شود و بقیه روی تشک یا پتو قرار می گیرند. نه تنها این تکنولوژی از سندروم مرگ ناگهانی نوزاد جلوگیری می کند بلکه تغییراتی که در عادت خواب و پوشک فرزندتان پیش می آید و غیره را با ارسال داده به اپ به شما اطلاع می دهد.
  • جدول وزنی هوشمند نوزاد: پایه های تخت یا تشک های هوشمند می توانند وزن نوزاد را محاسبه کنند و شما را اینکه نوزادان خوب تغذیه می شود و یا خیر مطلع سازند.
  • آویز تخت کودک هوشمند: این آویزهای هوشمند می توانند حس کنند که نوزاد در چه مرحله ای از خواب قرار دارد تا با ایجاد حرکت، ایجاد صوت و نور خواب او را آرام تر کنند.
  • سنسورها: بعضی از والدین برای اینکه خیالشان راحت تر شود سنسورهایی در اتاق نوزادشان قرار می دهند. این سنسورها بر روی در و داخل اتاق نصب می شوند تا وقتی کسی وارد اتاق شد و حتی در اطراف اتاق حرکت کرد، سنسورها فعال شوند و پیغامی به دستگاه هوشمند والدین بفرستند. سنسورهای دمایی هم گزینه ی دیگری است که دمای اتاق را در بهترین حالت که برای نوزاد مناسب است، نگه می دارد.

مراقبت هوشمند از حیوانات خانگی

با تکنولوژی نگهداری هوشمند از حیوان خانگی، مراقبت از آن ها از گذشته بسیار ساده تر شده است. بهترین خصوصیت این گجت ها این است که زندگی را برای هر دوی شما آسان تر می کنند. شما می توانید با عذاب وجدان کمتری آن ها را در طول روز در خانه تنها بگذارید و از زمان هایی که با هم هستید بیشتر لذت ببرید.

  • دوربین های نظارتی: با این دوربین ها می توانید حیوانات خانگی خود را زمانی که خانه نیستید زیر نظر بگیرید. بسیاری از دوربین های نظارتی که مخصوص حیوانات طراحی شده اند فقط برای این نیست که شما آن ها را تماشا کنید بلکه آن ها هم می توانند صدای شما را بشنوند و تصویر شما را ببینند.
  • تمیز کننده های خودکار مخصوص جعبه نگهداری حیوانات: این جعبه های نگهداری از حیوانات که به صورت خودکار کار تمیزکاری، پاکسازی، خشک کردن و پر کردن ظرف غذا را بر عهده دارد نگهداری از حیوانات در خانه را بسیار آسان تر کرده اند.
  • زیراندازهای هوشمند: صاحبان بسیاری از این حیوانات خانگی نمی خواهند اثاثیه خانه شان خراب شود. زیراندازهای هوشمند به حیوان طوری که آسیبی نبیند هشدار می دهند که از اتاق هایی که نباید به آن وارد شود دور بایستد و طرف اثاثیه خانه نروند. این قابلیت به خصوص برای تربیت آن ها و تربیت دوباره حیوانات لجوج بسیار مناسب است.
  • درب هوشمند حیوانات خانگی: دری که حیوانات از آن داخل و خارج می شوند را می توان هوشمند سازی کرد و با کلید کوچکی که در یقه حیوان قرار می گیرد آن را باز و بسته کرد. با این درها فقط به حیوانی که کلید دارد اجازه ورود می دهید و بقیه نمی توانند وارد شوند. علاوه بر این زمانی که می خواهید حیوان از خانه خارج نشود می توانید در را ببندید.
  • خوراک دهنده های هوشمند: با این تکنولوژی می توانید به صورت خودکار برای حیواناتتان آب و غذا فراهم کنید. با ا‍‍پی که بر روی تلفن تان نصب می کنید زمان غذادهی و مقدار غذای هر حیوان را می توانید کنترل کنید.

گزینه های بیشتر برای هوشمند سازی

  • فن های هوشمند: فن های هوشمند نیز مانند ترموستات ها از طریق اپ موبایل کنترل می شود و می توان آن را طوری تنظیم کرد که در زمان های خاصی روشن و خاموش شود.
  • کف هوشمند: با اینکه گرم نگه داشتن کف خانه به نظر بسیار لاکچری است ولی نمی توان از آن گذشت. تنظیم دمای کف ساختمان با اپ موبایل کنترل می شود. بسیاری از ترموستات ها طوری طراحی شده اند که بتوانند دمای کف را هم تنظیم کنند و به همین دلیل تعداد محصول کمی در بازار برای کنترل دمای کف به صورت منحصر به فرد وجود دارد.
  • پرده کرکره های هوشمند: این پرده ها را می توانید با گوشی یا وسایل هوشمند دیگر باز و بسته کنید. می توانید طوری به آن ها برنامه بدهید تا همزمان با طلوع خورشید باز شود.
  • آبپاش یا اسپرینکلر هوشمند: سبز نگه داشتن چمن های خانه با سیستم اسپرینکلر هوشمند راحت شده است. می توانید از طریق اپ موبایل طوری زمان روشن و خاموش شدن اسپرینکلرها و اینکه کدام یک از آن ها کار کنند را تنظیم کنید و در صورت نیاز به تعمیر سریع آن را انجام دهید.
  • استخرهای هوشمند: اگر استخر در خانه دارید حتما می دانید که چقدر به تعمیر و مراقبت نیاز دارد. آپ های استخر هوشمند میزان مواد شیمیایی موجود در استخر را محاسبه میکنند, امکان اتومات کردن بعضی از مراحل تمیز کاری را فراهم می کنند و تعمیر استخر را برای دوره زمانی خاصی تنظیم می کنند.
  •    تخت های هوشمند:با تشک های هوشمندی که روی تخت قرار می گیرد می توانید موقعیت, نرمی و گرمای تشک را کنترل کنید. آیا کسی که در کنار شما می خوابد زیاد خروپف می کند?برای حل این مشکل کافی است با موبایل می توانید طرفی که او می خوابد را بالا ببرید. بعضی از تشک ها قابلیت های دیگری مثل ارسال پیام و ساعت زنگ دار دارند و می توانند عادت های خواب شما را در زیر نظر بگیرند تا خواب راحتی داشته باشید.

امنیت در خانه های هوشمند

اگر بخواهید خانه، محل کار و یا ویلای تفریحی تان را ایمن کنید، دستگاه های اتوماسیون خانگی که برای امنیت خانه طراحی شده اند همیشه بهترین گزینه هستند. در آمریکا هر 15 ثانیه یک بار یک دزدی از خانه گزارش می شود که میزان خسارت به صورت میانگین چیزی حدود 2.230 دلار است. با اینکه سیستم های امنیتی احتمال دزدی را پایین می آورد ولی باز هم فقط 17 درصد از خانه ها به آن مجهز شده اند.

طبق پیش بینی ها امسال از هر 36 خانه یکی از آن ها مورد سرقت قرار می گیرد. این سیستم های امنیتی می تواند ملک شما را از این خطر نجات دهد.

  • نظارت تصویری: از طریق ویدیوهای ارسالی به دستگاه هوشمندتان همواره می توانید ملک تان را زیر نظر بگیرید. درباره ی هشدارهای اشتباه نگران نباشید؛ سیستم امنیتی مبتنی بر اپ از طریق ویدیوهایی که بر روی دستگاه هوشمندتان از هر دوربینی به نمایش در می آید، به شما اجازه می دهد درستی هشدار را خودتان بررسی کنید.
  • سنسورها: سنسورها معمولا بر روی درها و پنجره ها که مبادی ورود به خانه هستند نصب می شوند. سنسورهایی که مبتنی بر اپ هستند به دستگاه هوشمندتان هشدار می فرستند که کسی از این مبادی عبود کرده است.
  • قفل های خودکار: میدانستید که بسیاری از سرقت ها از طریق درها و یا پنجره هایی که قفل نشده بودند انجام شده است؟ با استفاده از قفل های هوشمند هم می توانید از هر جایی در را قفل کنید و هم می توانید قفل ها را برای اطمینان بیشتر دوباره بررسی کنید.
  • سیستم هشدار: اگر بدترین اتفاق بیفتد و خانه یا محل کارتان سرقت شود، دزدها می توانند زنگ هشدار را غیرفعال کنند. بسیاری از سیستم های هشداردهنده به صورت خودکار پلیس را در جریان می گذارد.
  • سنسورهای آتش سوزی، CO و سیل: سرقت تنها خطری نیست که خانه شما را تهدید می کند. آتش، گاز و آب هم می توانند به همان اندازه خطر آفرین باشند. ردیاب هوشمند آتش و CO  در صورتی که تحریک شوند از طریق اپ به شما هشدار می دهند و از همان طریق آن را خفه می کند. این سنسورها از ردیاب های معمولی طاهر بهتری هم دارند. سنسورهای سیل بسیار شبیه دو سنسور دیگر هستند با این تفاوت که در قسمت پایینی دیوار، نزدیک سطح زمین قرار می گیرند.

اتوماسیون خانگی برای مراقبت پزشکی

طبق آماری که موسسه  National Alliance for Caregiving در اختیار ما می گذارد، 9.3 میلیون آمریکایی از والدین سالخورده خود پرستاری می کنند. مراقبت در منزل هم می تواند بسیار هزینه بر باشد و هم امکاناتی که باید برای آن ها فراهم شود می تواند شما را از زندگی مستقلی که دوست دارید، دور کند.

اتوماسیون خانگی گزینه هایی پیش روی شما قرار می دهد تا هم آرامش خاطر داشته باشید و هم از استقلالتان لذت ببرید. می توانید بسته به نیازی که حس می کنید نظارت را کم و زیاد کنید. در اینجا بعضی از گزینه های مربوط به اتوماسیون خانگی پزشکی را نشان می دهم.

  • دکمه هشدار: بسیاری از شما تبلیغ “من افتادم و دیگه نمی تونم پاشم” را احتمالا در تلویزیون دیده اید. دکمه هشدار سبک و ضدآب است و دور گردن و مچ دست می افتد. البته می توانید آن را همراه خودتان در دست نگه دارید. دکمه به یک سیستم داخلی وصل است و موقعی که آن را فشار می دهید، با مرکز نظارت پزشکی تماس برقرار می کند. اگر نیاز باشد، شخصی از مرکز پزشکی هم به شما اطلاع می دهد و هم اورژانس را خبر می کند. بعضی از آن ها حتی وقتی کسی که دکمه را به همراه دارد بر روی زمین می افتد به مرکز نظارت پزشکی به صورت خودکار تماس می گیرد.
  • نظارت ویدیویی: با نظارت ویدیویی می توانید با دستگاه هوشمندتان والدینتان را ببینید و از سلامتی آن ها در خانه خاطر جمع باشید.
  • بررسی فعالیت ها: راه های زیادی برای نظارت بر فعالیت های آنان وجود دارد. ظرف های پیشرفته نگهداری دارو به شما خبر میدهند که والدینتان داروهای روزانه شان را استفاده کرده اند یا نه. سنسورهایی که به یخچال وصل شده اند به شما می گویند که آن ها چه مقدار غذا و آب خورده اند. شما می توانید سایر لوازم خانه را هم چک کنید تا مثلا گاز روشن نمانده باشد و یا شیر آب باز نباشد.

مراقبت از بیمارانی که مبتلا به آلزایمر و زوال عقل هستند: بسیاری از این بیماران از خانه بیرون می روند و وقتی این اتفاق بیفتد هم برای خودشان و هم برای شما تجربه تلخی خواهد بود. سیستم امنیتی خانه می تواند به شما کمک کند هیچ وقت این اتفاق نیفتد. این سیستم وقتی کسی از خانه خارج  می شود و یا به داخل می آید از طریق تلفن هوشمند به شما خبر می دهد.

چطور خانه هوشمندتان را کنترل کنید

هاب ها می توانند دستگاه های هوشمند مختلف شما را کنترل کنند. از آنجا که بسیاری از افراد امروزه دوست دارند تجهیزات مربوط به خانه هوشمند را خودشان نصب کنند, هاب های جدید و پیشرفته تری هر روز وارد بازار می شود.

بسیاری از هاب ها می توانند از تمام دستگاه های هوشمند مبتنی بر اپ شما میزبانی کنند و از طریق اپ خودشان آنها را به شما نشان دهند. این هاب ها، کوچک, بدرد بخور و تقریبا مقرون به صرفه هستند. اگر به دنبال گزینه ی دیگری هستید که از نظر زیبایی بهتر باشد از “پنل هاب” می توانید استفاده کنید. آن ها با کنترل مرکزی سیستم های اتوماسیون خانگی شباهت های زیادی دارند و بعضی از آن ها از دستگاه های مبتنی بر اپ نیز پشتیبانی می کنند.

معروف ترین هاب ها که بسیار هم توصیه میشود، بلندگوهای هوشمند است. اکثر دستگاه های خانه هوشمند یا با بلندگوهای هوشمند هماهنگ می شوند و یا به این سمت پیش می روند تا بتوانید با گفتن جمله ای به بلندگو برای مثال چراغ ها را روشن کنید. این تکنولوژی درست حس داشتم خدمتکار دیجیتالی را به آدم می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست