همان طور که گفتیم تکنولوژی با سرعتی دیوانه وار در حال رشد است و چیزهایی که در گذشته در حد خواب و خیال بود هم اکنون به واقعیت تبدیل شده است. شما می توانید مثل جیمز باند با ساعت مچی تان تماس برقرار کنید, مثل هال ۹۰۰۰ با کامپیوتر صحبت کنید و مثل مرد آهنی تلفن هوشمند داشته باشید.تکنولوژی خانه های هوشمند چند سالی است که بوجود آمده است.

بیل گیتس از سال ۱۹۸۸ تا ۲۰۰۵ خانه خود را به خانه هوشمند تبدیل کرد. امروزه نه لازم است شما میلیونری شبیه بیل گیتس باشید و نه این کار ۱۷ سال طول می کشد. در هر حال چه خانه تان را از طریق سیستم مرکزی هوشمند کنید, چه از دستگاه های مبتنی بر اپ استفاده کنید, گزینه های پیش روی شما بسیار متعدد است.

بیشتر بخوانید:  هر آنچه که باید در رابطه با تکنولوژی خانه های هوشمند بدانید - بخش اول

 در این مقاله پیرامون قابلیت های اولیه خانه های هوشمند صحبت خواهیم کرد.

قابلیت های اولیه خانه های هوشمند

بگذارید ابتدا از قابلیت های پایه ای که سیستمهای کنونی برای خانه های هوشمند در بازار دارند, شروع کنیم. این سیستم ها نصب و کاربری آسانی دارند و قیمتشان روز به روز کمتر می شود.

بلندگوی هوشمند: طبق آمار ۳۹ میلیون آمریکایی در خانه بلندگوی هوشمند دارند که با توجه به قابلیت هایی که این بلندگوها دارند چیز عجیبی نیست. بلندگوهای هوشمند فقط قابلیت پخش موسیقی را ندارند هر چند که این کار را هم خیلی خوب انجام می دهند. آن ها می توانند در اینترنت جستجو کنند, شما را از وضعیت آب و هوا و اخبار روز مطلع کنند, دستیار شخصی شما باشند و برای کل سیستم هوشمند خانگی تان مثل هاب کنترل مرکزی عمل کنند. با انتخاب بلندگوی هوشمند مناسب با صدای خودتان می توانید خانه تان را تقریبا از هر نظر کنترل کنید. از الکسا (Alexa) بپرسید چه کسی پشت در است, با سیری (Siri) وقتی در راه پله ها هستید چراغ ها را خاموش کنید و با گوگل حرارت خانه را متعادل کنید. اگر میخواهید از بلندگوی هوشمند به عنوان هاب اتوماسیون خانگی استفاده کنید باید دستگاه هایی که خریداری می کنید را بررسی کنید تا ببینید با بلندگو هماهنگ می شود یا نه.

تلویزیون های هوشمند: از میان تکنولوژی های خانه های هوشمند ،  تلویزیون هوشمند فوق العاده است; چرا که هر چیزی که بخواهید را در هر زمان بدون نیاز به سیم کشی می توانید ببینید. تلویزیون هوشمند معمولا به خود تلویزیون گفته می شود در حالی که این اصطلاح تمام دستگاه های پخش ویدیو IoT را در بر می گیرد. شما می توانید همان تلویزیون هوشمند که فقط فیلم های نت فلیکس (Netflix), هولو (Hulu), آمازون (Amazon) و غیره را پخش می کند را خریداری کنید و یا اینکه سیستمی تهیه کنید که با تلویزیون خودتان جفت شود. بسیاری از این دستگاه ها می توانند با بلندگوهای هوشمند و هاب کنترل مرکزی هماهنگ شوند و خانه تان را هوشمندتر کنند.

ترموستات های هوشمند: با ترموستات های هوشمند می توانید از هر جایی سیستم تهویه و گرمایشی تان را کنترل کنید. علاوه بر این می توانید با یک برنامه زمانی مشخص زمانی که خانه نیستید در مصرف انرژی صرفه جویی کنید. بعضی از ترموستات های هوشمند وقتی لازم باشد دمایشان را تغییر می دهند.

دوشاخه های هوشمند: دوشاخه های هوشمند می توانند چیزهای مختلف را به ورژن کوچک شده ای از همان چیز تبدیل کنند.فقط کافی است آن ها را به پریزهای معمولی خانه تان وصل کنید تا بتوانید از طریق دستگاه هر هوشمندی که در اختیار دارید, آن را کنترل کنید.

اتوماسیون چراغ : اتوماسیون چراغ دو نوع است. اولین نوع, نصب سوئیچ های برق هوشمند است که با اپ کنترل می شود و بر روی نورهای مختلف مثل دیمر یا نور کم تنظیم می شود. نوع دیگر آن ها لامپ های هوشمند هستند. مثل دوشاخه های هوشمند, لامپ های معمولی را هم می توانید هوشمند سازی کنید. کدام نوع بهتر است؟ با اینکه سوئیچ های هوشمند از نظر هزینه ای گزینه ی بهتری هستند ولی نصبشان پیچیده است. لامپ های هوشمند گزینه بیشتری برای تنظیم نور به شما می دهند ولی از نظر هزینه ای گران اند و برای هماهنگ شدن با دستگاه های هوشمند باید هاب مترجم (translator hub) را خریداری کنید.

 درب بازکن های تصویری هوشمند: درب بازکن های تصویری هوشمند نه تنها متوجه می شوند که کسی  پشت در است و آن را به شما هشدار می دهند بلکه تصویر شخص را هم به شما نشان می دهند تا با تکنولوژی مخابره ای داخل ساختمان بتوانید با او صحبت کنید. با این سیستم ها دیگر لازم نیست از داخل خانه داد بزنید “چه کسی پشت در است؟” یا “بیا داخل”. با دستگاه هوشمند و یا بلندگوی هوشمند می توانید تصویر کسی که پشت در است را ببینید.

ربات های جاروبرقی: هرچند که ممکن است فاصله ما تا ربات های خدمتکار زیاد باشد ولی ربات های جاروبرقی هم اکنون هم در دسترس هستند. می توانید این جاروبرقی ها را از طریق دستگاه های هوشمندتان کنترل کنید. از آنجایی که ربات های جاروبرقی به تنهایی کفایت نمی کنند, بعضی از آن ها مثل بلندگوهای هوشمند با هوش مصنوعی کار می کنند و حتی تعداد کمی از آن ها تصاویر و فیلمها را به مستقیما به دستگاه هوشمندتان می فرستد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست