می خواهید قفل خانه تان را عوض کنید؟ قبل از اینکه هر اقدامی انجام دهید نکات زیر را بخوانید. قفلی که هم اکنون بر روی در ورودی خانه تان قرار دارد کارش را به خوبی انجام می دهد. در را قفل و باز می کند و تا جایی که بتواند از ورود افراد غریبه به خانه جلوگیری می کند که ممکن است برایتان کافی باشد. خرید قفل هوشمند لزوما خانه شما را امن تر نمی کند، ولی به شما این اجازه را می دهد تا کنترل بیشتری بر خانه تان داشته باشید. شما می توانید از هر جایی (از داخل و یا خارج از خانه) درب خانه تان را باز و بسته کنید و حتی یک کلید دیجیتالی اضافه به دوستان، فامیل، نگهبان یا هر کسی که مرتب به خانه شما می آیند، بدهید.

شما می توانید با همان کلیدهای قبلی تان دربی که قفل هوشمند بر آن نصب شده را باز کنید ولی وقتی که دستتان پر از کیسه های خرید باشد، مزیت قفل های هوشمند را متوجه می شوید. علاوه بر آن وقتی در رختخواب به فکر این می افتید که آیا در را قفل کرده اید یا نه، لازم نیست تا جلوی در بروید؛ فقط کافی است زیر پتو و با موبایلتان وضعیت قفل (lock status) را بررسی کنید و اگر باز است آن را قفل کنید.

تمام قفل های هوشمند شبیه به هم نیستند. بعضی از ان ها بدون کلید باز می شوند، به بلوتوث وصل می شوند و به قفلی که الان دارید می خورند. اگر با تکنولوژی خانه های هوشمند آشنایی چندانی ندارید ممکن است در انتخاب بهترین قفل هوشمندی که برای خانه تان مناسب است، گیج شوید. به همین دلیل هر چیزی که قبل از خرید قفل هوشمند به آن احتیاج دارید را در پایین ذکر کرده ایم.

کلیدی که دارید را باید نگه دارید یا آن را دور بیندازید؟

بعضی از قفل های هوشمند را می توان بر روی قفل قبلی قرار داد.

مدل هایی نظیر Lock Smart August، Kwikset Kevo Convert و Sesame Smart Lock طوری طراحی شده اند که بتوانید آن را از بالای قفل قبلی، در محل قرارگیری قفل قرار دهید. این سه برند با بسیاری از سازنده های قفل های معمولی کار می کنند و قیمتی نزدیک به 150 دلار دارند.

با این قابلیت می توانید بدون آنکه لازم باشد قفل قبلی درب را عوض کنید، قفل خانه را هوشمند کنید و از همان کلیدهای قبلی استفاده کنید با این تفاوت که از طریق اتصال به اپ توانایی کنترل قفل را دارید.

گزینه دیگری که پیش رو دارید این است که قفل در را کلا عوض کنید. اگر مدل هایی مثل the Schlage Sense Bluetooth Deadbolt،the Kwikset Kevo  و the Yale Assure SL Touchscreen Deadbolt را خریداری کردید باید قفل قبلی تان را عوض کنید.

ممکن است این مدل ها به نظرتان وقت زیاد و هزینه نصب بالایی داشته باشند ولی در واقع آن ها طوری طراحی شده اند که خودتان بتوانید آن ها را نصب کنید. از آن جایی که بسیاری از قفل های هوشمند بر روی قفل قبلی نصب نمی شوند، برای اینکه دستتان در انتخاب محصول باز باشد بهتر است 20 دقیقه وقت بگذارید و با کمک پیچ گوشتی قفل قبلی را خارج کنید. نکته ای که باید قبل از خرید به آن توجه کنید این است که بررسی کنید درب خانه تان قابلیت نصب قفل هوشمند را داشته باشد. نکته دیگر اینکه قبل از شروع کار، از قفل فعلی تان عکس بگیرید تا اگر موقع نصب قفل هوشمند به مشکل غیرمنتظره ای بر خوردید، بتوانید از آن کمک بگیرید. قفل جدیدی که نصب کرده اید هم چند کلید دارد (حتی اگر مدل بی کلید آن را انتخاب کرده باشید) که می توانید از روی آن ها برای اعضای خانواده که می خواهند کلید فیزیکی را داشته باشند، چند کلید بزنید.

پروتکل را انتخاب کنید:  بلوتوث، Z-Wave یا Wi-Fi

قفل هوشمند باید با دیگر تنظیمات خانه هوشمند شما و موبایل تان مرتبط شود. برای همین بسیاری از آن ها از طریق بلوتوث، Z-Wave یا Wi-Fi این کار را انجام می دهند.

برای هر کدام از این ها موافقان و مخالفان مختلفی وجود دارد که شما باید قبل از خرید از تفاوت بین آنها آگاه شوید.

بلوتوث

مثال ها: August Smart Lock، Poly-Control’s Danalock (نسخه بلوتوثی)، Schlage Sense Bluetooth Deadbolt، Kwikset Kevo، Friday Lock

بلوتوث پروتوکل معمول قفل های هوشمند است؛ به این دلیل که عمر باتری اش به اندازه وای فای سریع تمام نمی شود. بعد از اینکه باتری انداختید و قفل را نصب کردید، چه کسی حاضر است باتری های قفل در را هر ماه عوض کند؟ با بلوتوث، لازم نیست برای یکسال یا بیشتر باتری را عوض کنید.

نکته منفی مدل های بلوتوثی این است که محدوده عمکردی آن ها در خوشبینانه ترین حالت 300 پا است. با آن ها می توانید قفل را از داخل خانه کنترل کنید ولی اگر خیلی دور شوید اتصال تان را از دست خواهید داد.

نکته دیگری که درباره ی این قفل ها باید در ذهن داشته باشید این است که آن ها مستقیما به موبایل یا تبلت شما وصل می شوند و به دستگاه  hub که نقش مترجم را بازی کند نیاز ندارید؛ چراکه گوشی شما به همان زبان صحبت می کند. اگر قصد دارید خانه تان را به جز قفل هوشمند به دستگاه های هوشمند دیگر هم مجهز کنید بهتر است از hub استفاده کنید تا تمام دستگاه های هوشمند را از یک اپ کنترل کنید.

ویژگی که بسیاری از قفل های بلوتوثی دارند این است که با بلوتوث گوشی شما یکپارچه می شود. برای مثال با the August lock می توانید در خانه تان را قفل کنید و از خانه خارج شوید و موقع بازگشت وقتی در محدوده بلوتوث قرار گرفتید در به صورت اتوماتیک برایتان باز شود. اگر می خواهید قفل را از فاصله دور کنترل کنید, برایش رمز عبور بگذارید و یا وقتی در خانه نیستید در را برای آشنایانتان باز کنید, به هاب Z-Wave یا وای فای متصل به قفل هوشمند نیاز دارید.

Z-Wave

مثال ها: Poly-Control’s Danalock (ورژن Z-Wave)، Schlage Camelot Touchscreen Deadbolt، Yale Real Living Touchscreen Z-Wave Deadbolt

برندهایی  مثل Schlage , Poly-Control و غیره قفل هوشمند Z-Wave را دارند. بر خلاف قفل های بلوتوثی, قفل های Z-Wave مستقیما به موبایل تان وصل نمی شوند و شما مجبورید آن ها را به هابی که قابلیت Z-Wave را دارد وصل کنید. هاب، سیگنال Z-Wave قفل را به چیزی که برای روتر شما قابل فهم است ترجمه می کند. وقتی این اتفاق افتاد شما می توانید از هر جایی به قفل هوشمندتان متصل شوید.

Samsung’s SmartThings و Wink Hub از جمله هاب های کنترل Z-Wave هستند. وسایل هوشمند به طور خاص با شرکت های تولید کننده قفل مثل Kwikset، Poly-Control، Schlage و Yale همکاری می کنند.

محدوده اتصال Z-Wave حدود 120 فوت است، بنابراین قفل باید حداقل تا این اندازه به هاب نزدیک باشد—ولی به هر حال وجود چند دستگاه Z-Wave در خانه می تواند با تکرار سیگنال های فرستاده شده از طرف هاب این محدوده را از 120 پا فراتر ببرند. سیگنال های Z-Wave می تواند تا چهار برابر تقویت شود و حداکثر به 600 پا برسد (دیوار، در و مانع های دیگر این قدرت را کم می کند).

بعضی از قفل های Z-Wave مثل Schlage Camelot Touchscreen Deadbolt (قیمت در آمازون $182) به جای اپ اختصاصی خودشان امکان کنترل قفل را بر روی اپ هاب به شما می دهند. ممکن است با این کار احساس کنید که تنظیمات دقیقی مختص قفل ندارید و سرخورده شوید و یا اینکه از اینکه مجبور نیستید اپ جدیدی را نصب کنید، خوشحال شوید. ابن هم به شما و اولویت هایتان بستگی دارد.

نقطه ضعف بزرگ Z-Wave این است که برای اتصال به وای فای به هاب اضافی نیاز دارد. نقطه قوت آن این است که در مقایسه با یک قفل بلوتوثی استاندارد می توانید به دستگاه های ثالث بیشتری وصل شوید البته اگر وسایل هوشمند دیگر یا هاب چند پروتوکلی داشته باشید. ولی اگر نمی خواهید بقیه وسایل خانه تان را هم هوشمند کنید، Z-Wave احتمالا گزینه خوبی برایتان محسوب نمی شود.

وای فای

مثال ها:  August Connect، Kwikset Kevo Plus

اتصال قفل هوشمند به وای فای آپشنی که در بعضی از مدل ها وجود دارد. مثلا قفل بلوتوثی مدل August Connect 79 دلاری را می توانید به شبکه وای فای خانه تان متصل کنید. یا اینکه Kwikset Kevo Plus 100 دلاری را تهیه کنید و با اتصال به برق و اینترنت از هر جایی قفل خانه تان را کنترل کنید.

این قفل ها دیگر نیازی به هاب ندارند و شما برای اتصال به وای فای نیازی هم به خریدن دستگاه دیگری ندارید. قفل های هوشمند بلوتوثی را هم بسته به نیازتان می توانید به وای فای وصل کنید و از راه دور آن را کنترل کنید.

اتصال به محصولات ثالث (third-party products)

در هر سه پروتکل بالا به دستگاه دیگری به عنوان شخص ثالث احتیاج است تا به قفل هوشمند متصل شود.

قفل های Z-Wave با هاب هایی مثل SmartThings و  Wink کار می کنند. سایر دستگاه های هوشمند هم اگر بتوانند به هاب Z-Wave وصل شوند، با قفل هوشمند یکپارچه می شوند؛ یعنی شما می توانید چراغ های ال ای دی ZigBee-powered Philips Hue  را طوری با قفل در هماهنگ کنید که هر وقت در را باز کردید چراغ هم خود به خود روشن شود؛ البته به این شرط که هاب بتواند با ZigBee و Z-Wave ارتباط بگیرد. قفل های هوشمند اگر سرویس If This Then That) IFTTT) را داشته باشند، می توانند قابلیت های بیشتری را نشان دهند.

علاوه بر این محصولاتی مثل  Schlage Sense Bluetooth Deadbolt (191 دلار در آمازون)، Kwikset Premis و نسل دوم August با HomeKit اپل کار می کند. HomeKit اپل، شبکه اختصاصی دستگاه های هوشمند خانگی اپل است که با کمک دستیار شخصی هوشمند سیری (Siri) قفل خانه را کنترل می کند. مدل Schlage هم اکنون با سیری کار می کند و August به شما اجازه می دهد تا با کنترل صدا (voice control) و وارد کردن پین کد، در را باز و بسته کنید. بلندگو هوشمند اپل و HomePod ممکن است در سال جدید قابلیت های جدیدی را برای کنترل قفل هوشمند معرفی کنند؛ پس اگر طرفدار اپل و سیری هستید گوش به زنگ باشید.

دستیار شخصی الکسا آمازون هم می تواند جزو محصولات ثالث باشد. آمازون در ابتدا فقط از August Smart Lock پشتبانی می کرد؛ در حالی که دستیار صدای مجازی آمازون امروزه شامل مجموعه ای از نرم افزارهاست که با قفل های هوشمند شرکت هایی مثل Yale، Kwikset، Schlage و Z-Wave Alliance هماهنگ می شود. پیدا کردن قفل هوشمندی که با با دستورات صوتی Alexa کنترل شود از همیشه راحت تر است. با اینکه بسیاری از شرکت های تولید کننده قفل هوشمند به دلیل امنیتی اجازه باز شدن در را با صدا (voice) نمی دهد؛ هنوز هم می توانید با الکسا در را قفل کنید و وضعیت درب (باز و بسته بودن آن را) را در هر زمان بررسی کنید.

گوگل هم با دستیار گوگل (Google Assistant) خود در این عرصه وارد شده است. بلندگوهای خانگیGoogle Home (89 دلار در Walmart ) دستیار صدای صوتی  را با تعداد رو به رشد دستگاه های خانگی هوشمند هماهنگ می کند. قفل هوشمند August با گوگل و Nest که متعلق به گوگل است کار می کند. قفل هوشمند Yale طوری طراحی شده تا با سیستم Nest Secure (339 دلار در Walmart) که شامل تکنولوژی Nest’s Weave برای ایجاد ارتباط بی سیم در خانه  های هوشمند است، کار کند.

بازار قفل های هوشمند هیچ وقت ثابت نمی ماند. ما شاهد تغییرات زیادی در این بازار بوده ایم. Assa Abloy، شرکت مادر ییل، در اواخر سال 2017، August را خریداری کرد. این اتفاق احتمالا باعث به بازار آمدن مدل های جدید و قابلیت های پیشرفته تر می شود. Nest و Yale بر روی عرضه قفل Nest x Yale که با دستگاه های Nest یکپارچه می شود، کار می کند.

بیشتر بخوانید:  نقاط قوت و ضعف استفاده از قفل هوشمند برای منازل

چگونه باید ارتباط با قفل هوشمند را برقرار کرد؟

قفل های هوشمند از نظر نصب، تکنولوژی بی سیم و اتصال به محصولات ثالث با هم فرق دارند ولی در آخر همه آن ها یک کار را انجام می دهند: کنترل هوشمند پیشرفته. با این وجود تفاوت هایی در این که چطور این اتفاق می افتد وجود دارد.

بسیاری از قفلهای Schlage، Kwikset و Yale، از جمله Schlage Sense Bluetooth Deadbolt، the Schlage Camelot Touchscreen Deadbolt, the Yale Real Living Touchscreen Z-Wave Deadbolt و قفل Nest x Yale که در آینده نزدیک وارد بازار می شود، همگی تاچ‌پد دارند.  لازم نیست برای باز کردن درب، اپ مخصوص قفل را باز کنید؛ فقط کافی است کد محرمانه را وارد کنید تا در بدون کلید باز شود.

با نصب قفل های هوشمند دیگر نیازی به کلید ندارید ولی با این وجود بسیاری از شرکت ها در کنار کد ورود و اپ به شما کلید هم می دهند. با قفل های شرکت Yale Assure SL Touchscreen Deadbolt و the Kwikset Obsidian حتی اگر کلیدتان را گم کنید احتمال اینکه کس دیگری بتواند با آن وارد شود صفر است.

قفل هایی مثل August در نمونه های استانداردش تاچ پد ندارد ولی شما می توانید بدون نیاز به اپ، پین کد و بدون هیچ تلاشی از مزیت اتوماتیک بودن آن استفاده کنید و در را به صورت خودکار قفل کنید. (اگر به صفحه‌شماره August احتیاج دارید می توانید هم اکنون با پرداخت 80 دلار آن را تهیه کنید). Smart Lock Pro شرکت August با DoorSense به شما می گوید در باز یا بسته است و قفل شده است با نه.

محصول Poly-Control شرکت Danalock هم همین قابلیت را حداقل در حرف ادعا می کند؛ محصول گزینه  “knock to unlock” را دارد که با آن می توانید با ایجاد ضربه روی گوشی هوشمندتان در را قفل کنید ولی در آزمایش هایی که ما روی آن انجام دادیم همچین چیزی را مشاهده نکردیم. اگر این قابلیت نطر شما را جلب کرده، The Sesame Lock هم چیزی شبیه به “knock to unlock” را ارائه می دهد. قفل هوشمند مدل  Kwikset Kevo اگر گوشی هوشمند یا دسته کلید شما را ردیابی کند با یک ضربه به شما اجازه ورود می دهد و در این زمینه  بهتر از رقیبان عمل کرده است.

هر برندی رویکرد خاص خودش را دارد ولی نتیجه تقریبا یکی است. برندی را انتخاب کنید که بیشتر از بقیه به دردتان می خورد.

بعضی از قفل ها این قابلیت را دارند که در روزها و ساعات خاصی اجازه می دهند بعضی از کدهای دسترسی کار کنند. بعضی از آن ها می توانند به شما نشان می دهند چه زمانی در قفل و یا باز شده و با چه کد دسترسی این کار انجام شده است. Kwikset Premis به شما اجازه می دهد در روزها و ساعات خاصی دسترسی را محدود کنید و کدی را تعیین کنید که بعد از مدت زمانی مشخصی که شما انتخاب می کنید منقضی شود.

نگرانی بعدی عمر باتری است که به دفعات باز و بسته کردن قفل، کیفیت باتری هایی که استفاده می کنید، اینکه چقدر قفل گیر می کند و برای باز کردن آن موتور باید کار کند و حتی دمای هوا –هوای سرد عمر باتری را کم کمی کند- بستگی دارد. ولی به هر حال به خاطر عمر باتری از قفل هوشمندی که انتخاب کرده اید دست نکشید. تقریبا تمام قفل های هوشمند بدون کلید یک جفت گره jumpstart در پایین قفل دارند. یک باتری 9 ولت خریداری کنید و به گره ها وصل کنید تا قدرت کافی برای وارد کردن کد صفحه کلید و باز کردن قفل را داشته باشد.

ارسال بسته پستی به درون خانه امکان پذیر شده است

قفل های هوشمند فقط اجازه ورود فامیل و دوست و همسایه را به داخل خانه را نمی دهد. آمازون سال گذشته از سرویس ارسال بسته پستی به درون خانه خود رونمایی کرد و امسال آن را وارد بازار کرد. Amazon Key kit شامل Amazon Cloud Cam و قفل هوشمند می شود. گزینه های فعلی قفل هوشمند Kwikset Kevo Convert، Kwikset 914 و Yale Assure است. اگر از قفل های هوشمند August استفاده می کنید، این شرکت اخیرا همکاری خود را با سرویس ارسال بسته پستی Deliv برای ارسال بسته به داخل خانه  را علنی کرده است.

ما در نشستی که  با مدیر عامل August، جیسون جانسون داشتیم درباره ی آینده ی قفل های هوشمند و رساندن بسته های پستی به داخل خانه بحث کردیم.اگر شما هم فکر می کنید این ایده که کسی در خانه شما را باز کند و بسته را در داخل بگذارد از نظر امنیتی نگران کننده است، باید بگویم تنها نیستید. شرکت های فعال در این زمینه هم از مقاومت مصرف کنندگان باخبر اند. اما اگر به فکر امنیت بسته ای که به داخل خانه آورده شده است هستیذ، باید بگویم شرکت هایی نظیر August، Yale و Kwikset به خوبی قفل های هوشمند را با سرویس ارسال بسته پستی به درون خانه هماهنگ کرده اند.

کلام آخر 

همان طور که در ابتدا گفته شد، قفل هوشمند لزوما قفل امن تری نیست. اگر به وسایل هوشمند سازی شده شک دارید و یا به قفلی که با اتصال به بلوتوث، وای فای و پروتکل های دیگر کار می کند، مطمئن نیستید، این جور تجهیزات قطعا برای شما ساخته نشده اند.

قفل های امنیتی زندگی روزانه تان را کمی راحت تر می کنند. وقتی دستتان پر است یا کلیدتان را پیدا نمی کنید، این قفل ها ورود به خانه را برایتان تسهیل می کنند. با این قفل ها دیگر لازم نیست برای تهیه کلید برای هم خانه تان به کلیدسازی بروید یا وقتی سرکار هستید زمان ناهار تان را بدو بدو به خانه بیایید تا در را برای تعمیرکار باز کنید. قفل های هوشمند وقتی شما خانه نیستید به شما امکان باز کردن در برای دوست و آشنا را می دهند.

در پایان، هیچ جوابی برای این سوال که کدام مدل از زنگ هوشمند را باید خریداری کرد وجود ندارد ولی توجه به جزئیات کلیدی که بیان شد- مثل اینکه آیا باید قفل بعدی را کلا تعویض کرد یا خیر، کدام پروتکل بیشتر از همه با نیازهای شما هم خوانی دارد، آیا می خواهید دستگاه ثالثی با قفل هوشمندتان باهم کار کنند یا نه، و اینکه آیا تاچ پد و یا شکل های قدیمی قفل را ترجیح می دهید یا خیر- به شما کمک می کند بهترین انتخاب را هنگام خرید قفل هوشمند داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست