کلید برق هوشمند ، یک ابزار هوشمند مبتنی بر شبکه است که امکان کنترل سیستم روشنایی منزل، پنکه­ های سقفی و حتی شومینه های برقی را برای شما فراهم می آورد؛ البته کارکرد این ابزار، منوط به نصب نرم افزار مخصوص روی تلفن همراه یا ارائه فرمان صوتی از طریق یک دستیار مجازی است. این ابزارها، محل زندگی شما را به یک خانه هوشمند تبدیل میکنند؛ زیرا شما میتوانید صرفاً با لمس یک آیکون، تمام وسایل برقی منزل خود را روشن یا خاموش کنید.

بیشتر بخوانید:  پانل های کلید هوشمند الکتریکی؛ روش مدرن روشن کردن خانه

کارکرد یک کلید برق هوشمند چیست؟

با استفاده از کلید برق هوشمند ، شما میتوانید تمام دستگاه های منزل را که به کلید متصل هستند، کنترل کنید؛ این اتصال، از طریق فرمان صوتی یا نرم افزار تلفن همراه برقرار می شود. کلیدهای هوشمند، به منظور کنترل سیستم روشنایی، پنکه ی سقفی، فن حمام و دستشویی، شومینه های برقی و حتی سیستم دفع زباله ی منازل مورد استفاده قرار می گیرند.

در ادامه به برخی از ویژگی ها و کارکردهای یک کلید هوشمند اشاره میکنیم:

کلید برق هوشمند، از طریق وای-فای به سیستم “منزل هوشمند” (Connected Smart Home System) متصل میشود.

با استفاده از نرم افزارهای دستیار گوگل (Google Assistant) و آمازون الکسا (Amazon’s Alexa) که قابلیت پردازش فرمان های صوتی را دارند، کلیدهای برق منزل خود را خاموش/ روشن کنید. اگر تلفن همراه شما با اپل هوم کیت (Apple HomeKit) سازگار است، کلیدهای هوشمندی را انتخاب کنید که علامت “سازگار با اپل هوم کیت” روی آنها درج شده باشد. کلیدهایی که این علامت را ندارند، توسط اپل هوم کیت و سیری (Siri) پشتیبانی نمی شوند.

اگر سیستم “منزل هوشمند” از یک هاب، مثل Wink 2 یا SmartThings سامسونگ استفاده میکند، سازگاری دستگاه با Z-Wave یا ZigBee را نیز بررسی کنید.

با استفاده از تلفن همراه خود، برنامه هایی سفارشی ساز تنظیم کنید تا تلفن تان در یک زمان مشخص در آینده، برطبق آن برنامه، برق دستگاه ها را قطع یا وصل کند. بعلاوه، شما میتوانید با استفاده از همان تلفن همراه، در زمان عدم حضور در منزل نیز چراغ ها و باقی وسایل برقی را روشن یا خاموش نمایید.

برای کنترل هرچه دقیق تر سیستم روشنایی در آشپزخانه، سالن پذیرایی، اتاق خواب و اتاق نشیمن نیز از کلیدهای هوشمند استفاده کنید.

نکته: هر برند و مدل از این کلیدها، ویژگی های منحصر به خود را دارند. برای تدوین این نوشتار، بازه گسترده ای از ویژگی ها و امکانات موجود در چندین مدل و برند را بررسی کرده ایم.

 نکاتی درباره کلید برق هوشمند

برخی از کلید ها باید در محل کلیدهای برق قدیمی (سنتی) منزل تان نصب شوند؛ برای نصب این کلیدها باید از دانش و مهارت کافی در زمینه  سیم کشی الکتریکی برخوردار باشید. در ادامه به برخی از مسائل و مشکلاتی که کاربران کلید برق هوشمند با آنها برخورد داشته اند، اشاره میکنیم.

ملزومات نصب و استفاده از کلید برق هوشمند

کلید برق هوشمند ، برای کارکرد به یک لاین نول یا سیم نول (خنثی) نیاز دارند. برای آنکه کدهای ساختاری حال حاضر بتوانند عملکرد مطلوب داشته باشند، برای تمام کلیدها و پریزهای برق در منزل باید یک لاین نول وجود داشته باشد. اما اگر منزل شما خیلی قدیمی است، احتمالاً کلید و پریزهای منزل تان فاقد لاین نول هستند. حتی در منازل قدیمی نیز کلیدهای مستقر در نزدیکی پریزها و واحدهای کلید، دارای لاین نول میباشند. برای آنکه متوجه شوید سیستم سیم کشی منزل شما برای نصب کلید برق هوشمند مناسب است یا نه، به سادگی میتوانید به روش های زیر استناد کنید.

نخست، بنا به دلایل ایمنی، فیوز برق اتاق یا کل خانه را قطع کنید؛ مگر آنکه فقط قصد تماشای سیستم سیم کشی را داشته باشید.

پوشش آن کلید برق را که قصد دارید کلید هوشمند را به جایش نصب کنید، بیرون آورید؛ و سیم ها را بررسی کنید. در کشور آمریکا، سیستم سیم کشی منازل متشکل از سه یا چهار کابل با پوشش پلاستیکی هستند که در یک لاین بزرگتر که آن هم با پوشش پلاستیکی محافظت شده است، گرد هم آمده اند.

کابل سیاه رنگ، لاینی است که برق را به کلید می رساند (اگر به جای کابل سیاه یک کابل قرمز مشاهده کردید، آن کابل همین لاین برق رسان است).

سیم مسی بدون پوشش یک سیم زمین است که بنا به دلایل ایمنی به زمین متصل میباشد.

کابل سفید، لاین نول است و برای نصب کلید هوشمند، به آن نیاز خواهید داشت.

اگر لاین نول برای نصب کلید وجود نداشت و قصد داشتیم کلید هوشمند نصب کنیم، چه باید بکنیم؟

اگر در زمان بررسی سیستم سیم کشی، کابل سفید دارای پوشش را مشاهده نکردید، احتمالاً سیستم سیم کشی منزل شما با سوییچ های هوشمند سازگاری ندارد و شما باید سیم کشی را بنا بر کدهای ساختمان سازی مدرن به روز رسانی کنید. یک تکنسین یا متخصص برق میتواند سیستم سیم کشی منزل شما را بررسی کرده و اطلاعات لازم درباره ی ضرورت به روز رسانی آن را در اختیارتان قرار دهد.

برخی از کلیدهای هوشمند نیز روی کلیدهای برق قبلی نصب میشوند. این ابزارها، با استفاده از باتری کار میکنند و یک آهنربا آنها را روی کلیدهای برق قبلی نگه میدارد. در این صورت، نیازی به ایجاد تغییر در سیستم سیم کشی منزل نخواهد بود. با این حال، این کلیدها ها نسبت به کلیدهای مجهز به سیم، از اطمینان پذیری کمتری برخوردار هستند و احتمالاً با هابِ سیستم “منزل هوشمند” یا دستیار مجازی سازگار نباشند. ما به شما توصیه میکنیم که پیش از آنکه پولتان را خرج تهیه ی ملزومات و سیستم هایی کنید که مناسب نیاز شما نیستند، گزینه های پیش رویتان را با دقت بررسی نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست