برطبق گزارشات انجمن ملی پیشگیری از آتش سوزی (NFPA)، طی سال های 2009 تا 2013، بیش از 53 درصد موارد آتش سوزی توسط سیستم های هشدار آتش سوزی به اطلاع ادارات آتش نشانی ایالات متحده ی آمریکا رسیده اند. سیستم های هشدار آتش سوزی میتوانند احتمال وقوع تلفات یا مرگ ناشی از آتش سوزی را تا بیش از 50 درصد کاهش دهند. درصد قابل ملاحظه ای از تلفات ناشی از آتش سوزی منازل، ناشی از عدم نصب یا کارکرد ناقص سیستم های هشدار آتش سوزی در محل میباشند. علاوه بر این، از هر 5 مرگ ناشی از آتش سوزی، 3 مورد در خانه های فاقد دستگاه هشدار آتش سوزی رخ میدهند.

خانه ی شما، ارزشمندترین سرمایه ی زندگی تان است و محیط داخل خانه، مأمن مهم ترین دارایی هایتان (یعنی زندگی، اسباب و اثاثیه و خاطرات) میباشد. بنابراین، برای مراقبت از این دارایی های ارزشمند، باید اقدام به نصب یک سیستم هشدار آتش سوزی در منزل نمایید.

سیستم های هشدار آتش سوزی، چطور از شما و منزلتان مراقبت میکنند؟

سیستم های هشدار آتش سوزی، اجزای اصلی و اساسی یک طرح فرار از آتش هستند. از آنجاییکه در زمان وقوع آتش سوزی، آتش به سرعت به مناطق مختلف خانه سرایت میکند، سیستم های هشدار آتش سوزی به گونه ای طراحی شده اند که به سرعت شما را از خطر آگاه سازند؛ در نتیجه، شما میتوانید به سرعت خود را به یک مکان امن برسانید.

سیستم های هشدار آتش سوزی باید با دقت هرچه تمام نصب شوند و کارکرد صحیح آنها بطور منظم ارزیابی شود. زمانیکه این مسئولیت را به یک شرکت خدمات ایمن سازی منازل واگذاری میکنید، ایشان حسگرهای شما را بصورت منظم و دوره ای بازدید میکنند تا از کارکرد صحیح آنها اطمینان یابند. بعلاوه، باتری سیستم های هشدار آتش سوزی باید در صورت نیاز تعویض شود.

در شرایطی که دستگاه های هشدار تحت نظارت شرکت های ناظر باشند، تهدیدها و خطرات به سرعت و در نزدیکترین زمان ممکن شناسایی خواهند شد. بدین ترتیب، شما سریعاً از خطر آگاه میشوید و اداره ی آتش نشانی نیز متعاقباً در جریان قرار خواهد گرفت. درصورتی که نیروهای امداد فوراً وارد عمل شوند، جان خود و خانواده تان در امان خواهد ماند و خانه تان نیز از آسیب حداکثری مصون می ماند.

بهترین فناوری ها برای دستگاه های هشدار آتش سوزی کدام فناوری بهتر است؟

امروزه، دو فناوری کارآمد برای شناسایی دود در محیط مسقف مورد استفاده هستند؛ که عبارتند از فناوری فوتوالکتریک و فناوری یونیزاسیون.

سیستم های هشدار آتش سوزی مبتنی بر فناوری یونیزاسیون:

این دستگاه های حسگر یا هشدار، نسبت به شعله های آتش واکنش نشان میدهند. دستگاه های مذکور، در حد فاصل دو صفحه ی باردار الکتریکی، دارای حداقل مقدار از یک ماده ی رادیواکتیو هستند که هوا را یونیزه میکند و میان دو صفحه ی الکتریکی مذبور، یک جریان الکتریکی به وجود می آورد. دود، در این جریان الکتریکی اخلال ایجاد میکند؛ شدت جریان را کاهش میدهد؛ و هشدار را فعال می نمایند.

سیستم های هشدار آتش سوزی مبتنی بر فناوری فوتوالکتریک:

این دستگاه های هشدار دهنده به آتش سوزی هایی که هنوز شعله ور نشده اند اما دود تولید میکنند، واکنش نشان میدهند؛ منظور، آتش سوزی های نسبتاً پنهانی است که بدون شعله و با تولید دود آغاز میشوند و این دوره، مدت زمان زیادی به طول می انجامد. دستگاه های مذکور دارای یک محفظه ی حسگر هستند که در زمان پیدایش دود، نور را برروی حسگر منعکس میکند و هشدار را فعال میکند.

مزیت ها و نقاط قوت دستگاه های هشدار آتش سوزی، حافظ و ناجی زندگی شما هستند. از آنجاییکه شما نمیتوانید حادثه را پیش بینی کنید، سیستم هشدار آتش سوزی منزل شما باید برحسب یک استاندارد مقبول کارکرد داشته باشد و در تمام ساعات شبانه روز، شما را از وقوع حادثه باخیر کند.

تمام افراد باید یک برنامه ی فرار از آتش برای خود تنظیم و تدوین نمایند و نصب سیستم هشدار آتش سوزی را در صدر اولویت های این برنامه قرار دهند. شما میتوانید ضمن رجوع به نکات ایمنی ارائه شده توسط انجمن ملی پیشگیری از آتش سوزی، اطلاعات بیشتری درباره ی این موضوع به دست آورید. انجمن ملی پیشگیری از آتش سوزی، یک نهاد غیرانتفاعی است که با هدف کاهش نرخ مرگ و میر، خسارات و زیان مالی ناشی از آتش سوزی و حوادث مرتبط با برق (الکتریسیته) فعالیت میکند.

بیشتر بخوانید:  5 فایده وجود سیستم اعلام حریق در خانه

بهترین نکات پیرامون نصب و نگهداشت سیستم های هشداردهنده ی آتش سوزی

مالکان منازل در کانادا، سالانه متحمل میلیون ها دلار خسارت ناشی از آتش سوزی میشوند. برخی از این افراد، نسبت به باقی خوش شانس تر هستند؛ زیرا قبلاً اقدام به نصب یک سیستم هشداردهنده ی آتش سوزی در منازل خود کرده اند.

شما باید تعدادی دستگاه هشدار آتش سوزی در منزل خود داشته باشید. نتایج حاصل از پژوهش ها نشان میدهند که ماهیت و مشخصات متریال استفاده شده در اسباب و اثاثیه ی مدرن منازل به گونه ای است که در زمان وقوع آتش سوزی، آتش را به سرعت گسترش میدهند. اگر تعدادی دستگاه هشدار کارآمد و مناسب در محل زندگی خود داشته باشید، سریعاً از خطرات احتمالی آتش سوزی آگاه میشوید و میتوانید در اسرع وقت، به یک نقطه ی امن نقل مکان کنید. در کتاب National Fire Alarm and Signaling Code، حداقل تعداد دستگاه هشدار آتش سوزی که باید در منزل نصب شود، ذکر شده است. البته منازل بزرگ، به تعداد بیشتری دستگاه هشداردهنده احتیاج دارند.

در ادامه نکاتی درباره ی نصب دستگاه های هشدار آتش سوزی ذکر شده است و مالکان منازل میتوانند در زمان نصب آن دستگاه ها، به این نکته ها استناد کنند:

دستگاه های هشدار دود را در تمام اتاق خواب ها و تمام طبقات خانه (حتی زیرزمین) نصب کنید.

ناحیه هایی که به دستگاه هشدار دود نیاز دارند، عبارتند از اتاق خواب، اتاق های کار و راه پله ها.

دستگاه های هشدار آتش سوزی را حداقل 3 متر دورتر از تجهیزات آشپزخانه نصب کنید تا از هشدارهای کاذب اجتناب به عمل آید.

دستگاه های هشدار آتش سوزی باید روی سقف یا دیوار نصب شوند؛ زیرا دود به سمت بالا حرکت میکند.

هیچگاه دستگاه های هشدار  را نزدیک به درب، پنجره یا کانال های هوا نصب نکنید؛ زیرا جریان هوا در این نواحی ممکن است مانع از شناسایی دود شود.

دستگاه های هشدار آتش سوزی را به گونه ای تنظیم کنید که در زمان شناسایی دود، همگی با هم به صدا دربیایند؛ زیرا بدین طریق، سطح امنیت و مراقبت در منزل افزایش خواهد یافت. شما میتوانید با استفاده از فناوری وایرلس یا سیم سخت افزاری، بدین مهم دست یابید.

توصیه ی ما این است که تمام دستگاه های هشدار آتش سوزی منزل خود را از یک تولید کننده خرید کنید؛ علی الخصوص زمانیکه قصد دارید این دستگاه ها را به یکدیگر متصل کنید تا در زمان شناسایی دود همگی با هم به صدا درآیند، آنها باید از نوع باشند.در این صورت، از سازگاری دستگاه ها با یکدیگر اطمینان به عمل می آید.

عمر مفید دستگاه های هشدار، حداکثر ده سال است و پس از این دوره، باید تعویض شوند. اطلاعات مربوط به عمر دستگاه ها، در قسمت پشتی آن ها نوشته شده است. بعلاوه، شما باید آن دسته از دستگاه ها را که در زمان آزمایش واکنش نشان نمی دهند، با دستگاه های سالم تعویض کنید.

نحوه ی عرضه ی سیستم های هشداردهنده ی آتش سوزی توسط شرکت های خدمات ایمن سازی منازل

فناوری های پیشرفته ی حسگر دود و گرما، به متخصصان و کارشناسان امنیت امکان میدهند تا وقوع آتش سوزی در منزل شما را به اداره ی آتش نشانی اطلاع دهند؛ مگر آنکه شما در منزل حضور نداشته باشید.

زمانیکه به یک شرکت خدمات حرفه ای امنیت منازل مراجعه میکنید و مسئولیت نصب و نظارت بر سیستم هشدار آتش سوزی در منزل را به ایشان می سپارید، ایشان تعدادی حسگر هشداردهنده ی آتش و تعدادی حسگر دود را در نواحی مهم خانه ی شما نصب خواهند کرد. درصورتی که مقدار اندکی دود در محیط شناسایی شود، زنگ هشدار دستگاه به صدا در می آید و مرکز نظارت و امنیت از مراتب مطلع خواهد شد. حتی کسانی که خواب سنگین دارند نیز با صدای هشدار دستگاه از خواب بیدار می شوند. بدین ترتیب، تمام افراد حاضر در منزل میتوانند سریعاً خود را به یک مکان امن برسانند. مرکز نظارت نیز فوراً اداره ی آتش نشانی را در جریان آتش سوزی قرار میدهد تا نیروهای امداد به یاری شما بیایند.

سیستم های اتوماسیون به گونه ای طراحی شده اند که حتی در صورت عدم حضور شما در منزل نیز فعال باشند. درصورتی که شما در منزل نباشید و وقوع آتش سوزی توسط حسگرهای دود/ آتش شناسایی شود، درب ها بصورت اتوماتیک باز میشوند تا نیروهای آتش نشان بتوانند به راحتی به محیط داخلی منزل دسترسی پیدا کنند؛ بعلاوه، سیستم تهویه ی مطبوع منزل شما نیز خاموش خواهد شد تا سرعت جریان دود کاهش یابد.

هیچ کدام از ما مایل نیست به رخدادهای بد و ناخوشایند در زندگی فکر کند؛ اما در دنیای واقعی، رخدادهای بد و ناخوشایند اتفاق خواهند افتاد. شما میتوانید با صرف چند دلار، تمام دارایی ها و افراد منزل تان را از آتش سوزی ایمن نگه دارید.

سیستم های هشدار آتش سوزی باید درکنار یک سیستم جامع امنیت منزل عمل کند تا دارایی ها و جان اعضای خانواده تان دربرابر انواع و اقسام خطرات و تهدیدات، در امان باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست