حفاظت از خانه یا سازمان و همچنین افراد داخل و پیرامون آن ساختمان ها، سوژه ای بسیار مهم برای شماست و تأمین این حفاظت، خیال شما را راحت میکند. هنگام تصمیم گیری درباره ی انتخاب انواع قفل ها و سیستم کنترل دسترسی برای محافظت از افراد و ساختمان ها، شمار زیادی گزینه در اختیار شما خواهد بود.

در این نوشتار، یک بررسی پایه و اجمالی بر انواع مختلف قفل ها، سیستم کنترل دسترسی و سیستم های نظارتی موجود خواهیم داشت. در آینده، جزئیات بیشتری از این ابزارها را مورد بررسی و مطالعه قرار خواهیم داد.

بیشتر بخوانید:  فناوری کنترل دسترسی در شرکت شما چقدر ایمن است؟

قفل و سیستم کنترل دسترسی

در ابتدا، نگاهی به انواع ابزارهای قفل و سیستم های کنترل دسترسی موجود می اندازیم.

قفل مغناطیسی و سیستم کنترل دسترسی مبتنی بر کارت

در قفل های مغناطیسی، از آهنربا برای قفل شدن و ایمن سازی درب استفاده شده است. این نوع قفل ها با استفاده از یک سیستم کنترل دسترسی مبتنی بر کارت باز میشوند. سازمان هایی که مایل به کنترل ورود افراد به داخل ساختمان ها هستند، از این نوع قفل‌ها استفاده میکنند.

کارت های پلاستیکی مورداستفاده برای این سیستم ها، به لحاظ اندازه و ظاهر، مشابه با یک کارت اعتباری عادی میباشند. این کارتها دارای نوارها یا حکاکی های فلزی هستند که پس از اتصال به کارت خوان، آهنربا را از کار می اندازند. بعلاوه، امکان استفاده از فناوری شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) نیز وجود دارد؛ در این نوع سیستم، قطعه ای کوچک در کارت، یک سیگنال را به کارت خوان منتقل میکند.

این نوع از سیستم کنترل دسترسی مبتنی بر کارت، نسبت به قفل های کلیددار بسیار کارآمدتر و مؤثرتر هستند. از امتیازهای این نوع سیستم میتوانیم به این مورد اشاره کنیم که پس از ورود یا خروج فرد از ساختمان، درب به طور اتوماتیک بسته شده و قفل میشود؛ و دیگر نیازی نیست که افراد بطور دستی اینکار را انجام دهند. اگر یکی از کارمندان به فعالیت خود در سازمان خاتمه دهد، کارت مخصوص ایشان غیرفعال میشود. بدین ترتیب دیگر نیازی نیست که هربار، قفل ها بطور کامل عوض شوند؛ یا افراد دارای کلید مدام تحت بازرسی قرار گیرند؛ و کلیدهای گمشده جایگزین شوند.

قفل الکتریکی

قفل الکتریکی، یک صفحه ی فلزی است که برروی چارچوب درب نصب میشود و با استفاده از یک کنترل الکتریکی از راه دور، باز می‌گردد. این قفل ها به گونه ای برنامه ریزی میشوند که در زمان های خاصی از روز، درب را باز کرده یا ببندند؛ یا برحسب سطح دسترسی کاربران، درب را به روی آنان باز کنند. قفل های الکتریکی، برحسب نیاز و اقتضای سازمان، گزینه های عملیاتی مختلفی دارند.

کلید هوشمند/ کارت خوان

شما میتوانید از کلید های هوشمند یا کارت خوان هایی که در کنار ابزارهای خوانش کدهای مجاز عمل میکنند، استفاده کنید؛ این ابزارها، درصورت تأیید کدهای مجاز، درب، درگاه یا دیگر ورودی ها را باز میکنند. زمانیکه کلید یا کارت را در مقابل دستگاه خوانش قرار می دهید، قفل به صورت اتوماتیک باز می شود. کلید ها و کارت ها، کارکرد مشابه دارند؛ و سازمان ها بنا به ترجیح خود میتوانند یکی از آنها را انتخاب کنند. کلید ها را میتوانید روی دسته کلید نگه دارید؛ اما کارت ها باید در داخل جاکارتی یا داخل کیف پول تان باشند.

قفل های صفحه کلیدی الکترونیک و مکانیکی دیجیتال

استفاده از صفحه ی کلید به عنوان یک ابزار کنترل دسترسی به جای قفل های کلیددار سنتی، یک جایگزین بسیار برای صاحبان منازل و سازمان ها به شمار می آید. این ابزارها، نگرانی افراد درباره ی گم کردن کلید را که نهایتاً منجر به تعویض قفل میشود، رفع میکنند.

اساساً، دو نوع صفحه کلید در بازار موجود است: نوع الکترونیکی و نوع مکانیکی. تفاوت میان این دو نوع آن است که قفل های الکترونیکی، با استفاده از باتری کار میکنند؛ و صفحات کلید آنها دارای چراغ است. حال آنکه قفل های مکانیکی نیازی به باتری یا منابع نیروی دیگر ندارند. این دو نوع قفل، مدل های متعددی دارند که هریک دارای نقاط ضعف و قوت مختص به خود هستند.

کنترل رفت و آمد با استفاده از سیستم کنترل دسترسی

اکثر سیستم کنترل دسترسی الکترونیکی، مجهز به قابلیت کنترل رفت و آمد هستند که اطلاعات مربوط به زمان ورود/ خروج و همچنین افرادی را که از یک درب عبور میکنند، ثبت کرده و متعاقباً در اختیار قرار میدهند. مهم ترین دلیل استفاده از این قابلیت، شناسایی افرادی است که به رغم عدم برخورداری از صلاحیت، قصد ورود به نواحی تحت حفاظت را دارند. کارت های ورود نیز به گونه ای برنامه ریزی میشوند که صرفاً در طی ساعت مشخصی فعال باشند؛ بنابراین، اگر یکی از کارمندان یا کارکنان، در خارج از ساعت مقرر قصد ورود به ساختمان تحت حفاظت را داشته باشد، امکان ورود در اختیار ایشان قرار نمیگیرد. بعلاوه، نرم افزار نیز اطلاعات فردی آن افراد و ساعت وقوع آن رخداد را ثبت میکند.

 قفل های مجهز به امکان کنترل از راه دور

سیستم  کنترل دسترسی به منازل یا سازمان ها از راه دور از طریق ابزارهای گوناگون امکان پذیر است. به عنوان مثال، اگر فردی قصد ورود به دفتر اداری شما را داشته باشد، شما میتوانید درمورد اعطای اجازه ی ورود به ایشان تصمیم بگیرید. در این صورت، بدون اینکه از روی صندلی خود بلند شوید، میتوانید درب را باز یا قفل کنید. این امکان، حریم خصوصی شما را ایمن نگه می دارد.

بعلاوه، شما میتوانید با استفاده از تلفن همراه یا دیگر فناوری های هوشمند، مثل آمازون الکسا (Amazon Alexa)، دسترسی دیگران به منزل یا سازمان تان را کنترل کنید. شما میتوانید با استفاده از دستورات صوتی یا از طریق اینترنت، قفل درب را باز کنید یا ببندید.

اگر یک هاب هوشمند در سازمان دارید، احتمالاً مایل هستید که بتوانید از راه دور، درب اتاق را باز یا قفل کنید؛ و به بازدیدکننده ها یا پیمانکارها، امکان دسترسی موقت به آن محل بدهید. بعلاوه، شما میتوانید کُدهای موردنیاز را در اختیار کسانی که باید بطور منظم به محل تحت حفاظت دسترسی داشته باشند (مثل مسئول نظافت، پرستار حیوان خانگی و غیره) قرار دهید.

درب های مجهز به دوربین و اینترکام (سیستم مخابره ی داخل ساختمان)

سیستم های اینترکام (مخابره ی داخل ساختمان) آی. پی، یک راهکار ایمن برای کنترل دسترسی افراد به منزل یا سازمان شما را در اختیار قرار میدهند.اینترکام ها، شامل یک دکمه ی تماس و یک قفل باز کن میباشند؛ و میتوانند به یک دوربین آی پی، شبکه یا تلفن همراه متصل شوند. بعلاوه، این ابزارها میتوانند به یک سیستم کنترل دسترسی ، درب آی پی یا نرم افزار مدیریت ویدئو ادغام گردند تا سطح امنیت و کنترل را در ساختمان افزایش دهند.

 زنگ درب های مجهز به دوربین

از باز کردن مداوم درب خسته شده اید؟ بارها توسط فروشندگان یا دیگر افرادی که قصد دارند شما را متقاعد به خرید اجناس و خدمات غیرضروری خود کنند، گیر افتاده اید؟ دوربین زنگ درب به شما امکان میدهد که بدون باز کردن درب، ببینید که چه کسی پشت درب ایستاده است. شما میتوانید با استفاده از تلفن همراه، تبلت یا دیگر وسایل الکترونیکی، ویدئوهای دوربین را تماشا کنید. بعلاوه، شما میتوانید با استفاده از همان ابزارها با شخصی که پشت درب ایستاده، صحبت نمایید.

دوربین های مستتر در روزنه های چشمی درب

این مورد نیز یکی دیگر از راه حل های کارآمد است که با استفاده از آن میتوانید درباره ی باز کردن یا باز نکردن درب به روی مراجعان، تصمیم بگیرید. شما گاهاً به دلایل مختلف، قصد باز کردن درب به روی شخص مراجع را ندارید؛ یا گاهی از اوقات، نمیخواهید که آن شخص بداند که شما در منزل هستید.

در فناوری سیستم کنترل دسترسی، یک دوربین در داخل روزنه ی چشمی درب نصب میشود. این دوربین، تصاویر و فیلم های ضبط شده را برروی یک صفحه ی نمایشگر در داخل خانه ارسال کرده و نمایش میدهد تا شما مشخصاً ببینید که چه کسی پشت درب ایستاده است؛ شما از هر نقطه از منزل میتوانید تصاویر و فیلم ها را مشاهده کرده و مراجع را نیز از حضور خود در منزل مطلع نکنید. در این صورت میتوانید تصمیم بگیرید که آیا درب را باز کنید یا خیر.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست