مطمئنا با آن کلیدهای برق معمولی قدیمی که کورمال کورمال در تاریکی به دنبال آنها می‌گشتید آشنا هستید، اما شاید اطلاعات زیادی در مورد کلید هوشمند نداشته باشید. در ادامه به بررسی این تکنولوژی جدید می‌پردازیم.

کلید هوشمند همان کلید برق است، اما با ویژگی‌های پیشرفته. این کلید هوشمند شبیه به  کلیدهای برق سنتی هستند و در فضاهای مشابه کلیدهای سنتی نصب می‌شوند، با این تفاوت که:

توانایی‌ ارسال و دریافت امواج رادیویی دارند که امکان اتصال آنها را به شبکه بی‌سیم مجاور فراهم نموده و دستگاه بخشی از اینترنت اشیاء می‌شود. این قابلیت دستگاه را “هوشمند” می‌کند چراکه مجهز به قابلیتهای جدیدی خواهد شد، از جمله اتصال به اپلیکیشنهای مختلف یا کنترل صدا.

طراحی آنها کمی پیچیده‌تر شده است. بعضی از آنها ممکن است دکمه‌های اضافی برای کنترل نور خاصی داشته باشند، و برخی دیگر ممکن است سنسورهای اضافی دیگری داشته باشند.

کلید هوشمند راه حلی برای ارتقاء کلیدهای برق فعلی ارائه می‌دهد. البته باتوجه به قیمت تقریبا بالای آن، ممکن است نخواهید یا اصلا لازم نباشد تمام کلیدهای خانه خود را ارتقا دهید، می‌توانید چند کلید برق اصلی‌تری که استفاده بیشتری دارند را انتخاب کنید.

مزایای کلید هوشمند

در ادامه به مزایا و ویژگی‌های این کلیدها می‌پردازیم تا درک بهتری از نحوه عملکرد کلید هوشمند بدست آورید و بتوانید تشخیص دهید که اصلا چرا به چنین تکنولوژی پیشرفته‌ای نیاز دارید. با توجه به اینکه دستگاه‌های هوشمند دیگری هم وجود دارد مثل لامپ‌های هوشمند که قابلیت‌های مشابهی دارند، شاید کلید هوشمند راه حل ارزان‌تری باشد.

کنترل اپلیکیشن:

کلید های هوشمند اغلب براساس برندشان با اپلیکیشن‌های دستگاه هوشمند خودشان عرضه می‌شوند. می‌توانید این اپلیکیشن‌ها را دانلود کنید و با گوشی تلفن همراه‌تان نور خانه را کنترل کنید. یعنی درست است که این کلیدها حضور فیزیکی دارند، ولی درواقع حتی لازم نیست آنها را لمس کنید. مزیت این نوع کنترل دستگاه اینست که مثلا وقتی در تعطیلات هستید، می‌توانید چراغ خانه را خاموش و روشن کنید، تا کسی شک نکند خانه خالیست.

بیشتر بخوانید:  کلید برق هوشمند ، راهی برای هوشمند سازی روشنایی خانه

کنترل روشنایی:

کم و زیاد کردن نور بستگی به نوع لامپ‌ها دارد، چون همه لامپ‌ها از چنین قابلیتی پشتیبانی نمی‌کنند مخصوصا لامپ‌های CFL. با این حال، اگر چنین لامپ‌هایی داشته باشید، اکثر کلیدهای هوشمند گزینه کنترل میزان روشنایی را هم دارند یعنی مقدار روشنایی فضا را طبق سلیقه و نیازتان در آن لحظه تنظیم می‌کنید. برای این کار لازم نیست دستگاه جدیدی روی کلید نصب کنید. نسخه‌های پیشرفته مجهز به تنظیمات خودکار روشنایی در طول روز هستند، پس با هرچه تاریک‌تر شدن هوا، نور فضای خانه بیشتر می‌شود.

کنترل لامپ هوشمند:

شما می‌توانید هم لامپ هوشمند و هم کلید هوشمند را از راه دور کنترل کنید، اما همچنین می‌توانید آنها را به روش جالبی بهم متصل کنید. کلید هوشمند را طوری برنامه ریزی کنید که روشن کردن لامپ‌های هوشمند را با تاریک شدن هوا تنظیم کند و با این کار براحتی مقدار نور مورد نیاز خانه‌تان را مدیریت خواهید کرد.

زمان بندی:

اکثر اپلیکیشن‌های کلید هوشمند امکان اجرای زمان‌بندی برای روشنایی را فراهم می‌کنند. این یک روش معمول برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی و راحتی بیشتر در خانه است: می‌توانید چراغ‌ها را طوری برنامه ریزی کنید که هنگام برگشتن شما از سر کار به خانه روشن شوند، یا مثلا برای حفظ امنیت خانه هنگامی که خانه نیستید شب‌ها بطور خودکار روشن شوند.

حسگرها:

همه کلید های هوشمند دارای حسگر نیستند، اما بسیاری از آنها مجهز به حسگرند. دو مورد از رایج‌ترین آنها عبارتند از سنسور حرکت که حرکت را تشخیص داده و به طور خودکار روشن می‌شود (بیشتر در ساختمان‌های اداری برای صرفه جویی در انرژی بکار می‌روند) و سنسور لمسی که یک روش مدرن برای روشن کردن نور و کنترل آن است.

بیشتر بخوانید:  8 مزیت تغییر سیستم درب پارکینگ به گیت اتوماتیک

ادغام با تنظیمات پیشرفته‌تر:

کلید هوشمند را می‌توان به کل اکوسیستم دستگاه‌های هوشمند متصل کرد، آنگاه به سرعت متوجه خواهید شد که به چندین روش مفید مختلف با سایر دستگاه‌ها در تعامل است. یعنی از عملکرد چندگانه دستگاه‌های هوشمند خانه می‌توانید استفاده کنید. به عنوان مثال، چراغ‌ها را از طریق کلید به یک حسگر حرکت دور متصل کنید، تا با تشخیص هر حرکتی، چراغ‌ها روشن شوند.

سازگاری با پلتفرم‌های مختلف:

کلید های هوشمند مدرن سازگاری داخلی با بسیاری از پلت فرم‌های مختلف برای اجرای فعالیت‌های متفاوت را دارند از جمله دستور صوتی و توانایی کنترل کلید و سایر دستگاه‌ها با استفاده از اپلیکیشن. پس هنگام خرید، حتما چک کنید که با توجه کاربردهای موردنظرتان کلید هوشمند با Alexa آمازون، دستیار هوشمند Google ، HomeKit، اپل، Wink، Next، یا IFTTT، سازگار باشد.

نکات نهایی

هنگام نصب کلید هوشمند، نیاز به یک سیم خنثی دارید. این مساله کمی برای خانه‌های قدیمی‌تر مشکل‌ساز خواهد بود، چون سیم‌های خنثی در کلیدهای بسیاری از خانه‌های مدرنی که در چند دهه گذشته ساخته شدند جاسازی شده است. یعنی اگر خانه‌تان کلیدهای قدیمی دارد یا سیم خنثی نداشته باشند، مجاز به استفاده از کلید هوشمند نخواهید بود. در اینگونه موارد، بهتر است از لامپ‌های هوشمند استفاده کنید که فقط نیاز به تعویض سوکت دارند.

در بعضی موارد، بار الکتریکی هم مهم است، مثلا نصب دستگاه تنظیم روشنایی پیچیده ممکن است مشکل ساز شود. پس قبل از خرید مطمئن شوید که کلید هوشمندی که انتخاب می‌کنید فاز سازگار با لامپ‌های تنظیم نور فعلی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست