لامپ های هوشمند محبوب هستند، اما روش های دیگری نیز جهت هوشمندسازی روشنایی وجود دارد

یکی از ساده ترین راه ها برای هوشمند کردن منزل، روشنایی می باشد. ممکن است تصور کنید که این کار  فقط توسط کلید برق هوشمند انجام می گیرد ولی روش های دیگری نیز جهت هوشمند کردن روشنایی وجود دارد.

لامپ های هوشمند، کلید برق هوشمند و دوشاخه ها همه می توانند در خانه ای با روشنایی خوب به کار روند. هر روش هوشمندسازی روشنایی با توجه به مزایا و معایب خود متفاوت است.

بیایید نگاهی به گزینه ها و بهترین روش های استفاده از آنها بیندازیم.

لامپ های هوشمند

لامپ های هوشمند در اشکال، اندازه ها، رنگ ها و ترکیبات بسیاری وجود دارند. با لامپ های هوشمند، شما می توانید هر گونه لوازم روشنایی موجود مانند چراغ آویز آشپزخانه و یا لامپ کنار تخت خواب را هوشمند سازید. آنها جهت لوازم تک لامپ یا گروههای کوچکی از وسایل روشنایی که مایل به هوشمندسازی (یا حتی تغییر رنگ) آنها هستید، بسیار مناسب میباشند.

می توانید لامپ های هوشمند را به صورت جداگانه خریداری کنید، اما بسیاری از آنها همراه با کیت های شروع کننده (مانند Philips Hue) که شامل یک پل جهت اتصال روشنایی به Wi-Fi شما میباشد، هستند. این به شما امکان می دهد از ریموت، برنامه (اپلیکشن) یا دستیار صوتی برای کنترل روشنایی خود استفاده کنید.

سایر لامپ های هوشمند مانند Lifx، نیاز به پل ندارند، و در عوض به طور مستقیم به Wi-Fi شما متصل می گردند.

لامپ های هوشمند می توانند توسط Amazon Alexa، Google Assistant یا Siri در موقعیت ها و برنامه های روزانه با دیگر فناوری های هوشمند کار گنند.

کلید برق هوشمند

کلید برق هوشمند یک روش عالی، بدون هزینه و بی دردسر برای جایگزینی لامپ ها، جهت هوشمندسازی روشنایی خانه تان می باشد. به عنوان مثال، اگر شما یک یا دو کلید برق  برای کنترل تعداد زیادی از چراغهای سقف دارید، انتخاب کلید برق هوشمند احتمالا ارزان تر است.

کلید برق هوشمند سیم کشی شده مانند Lutron و Wemo جایگزین کلیدهای برق موجود خانه تان شده و به برق خانگی شما متصل می گردند.

خط Lutron کلیدهای برق به یک پل متصل به روتر منزل شما نیاز دارد. حتی صحبت از کلیدهای برق بدون سیم و بدون باتری از Philips Hue به میان آمده است. برخی از کلیدهای برق هوشمند با تنظیمات سه راهی روشنایی کار نمی کنند (زمانیکه یک روشنایی توسط دو کلید برق متفاوت در خانه شما کنترل می شود).

نگاهی به آنچه که در خانه دارید بکنید و مثل همیشه، حتما قبل از انجام هر کار الکتریکی، مدارشکن (circuit breaker) خود را روشن کرده و یا با متخصص مجاز جهت نصب تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید:  کلید برق هوشمند و مزایای آن را بشناسید

دوشاخه های هوشمند

اگر قصد هوشمندسازی لوازم روشنایی مستقل مانند لامپ را دارید، دوشاخه هوشمند را در نظر بگیرید. دوشاخه های هوشمند به شما این امکان را می دهد که بدون جایگزینی لامپ، آن ها را به دستیارهای صوتی و لوازم هوشمند خانه تان متصل کنید.

دوشاخه های هوشمند فقط لوازم برقی را روشن و خاموش نمی کنند بلکه برخی ویژگی های بسیار مفید در دوشاخه های هوشمند وجود دارد. بعضی از دوشاخه های هوشمند بر انرژی نظارت می کنند و گزارشاتی واقعی و روزانه، هفتگی یا ماهانه از میزان مصرف انرژی ارائه میدهند.

ویژگی حالت دور در بسیاری از دوشاخه های هوشمند در خانه بودن فرد را توسط روشن و خاموش کردن دستگاهها در طول روز شبیه سازی میکند. این ویژگی یک روش مفید جهت مقابله با مزاحمان وقتی خارج از شهر میباشید، است.

بزرگترین نقطه ضعف دوشاخه های هوشمند، طراحی آنهاست. بعضی دوشاخه های هوشمند عالی به نظر میرسند ولی به دلیل اندازه و شکل خود خروجی های مجاور را مسدود میکنند. سایر دوشاخه ها کاملا زشت هستند ولی به خروجی های مجاور فضای کافی برای کاربردهای دیگر را میدهند.

اگر به دنبال یک دوشاخه با اندازه مناسب هستید، یک مدل کوچک ممکن است برایتان کارآمد باشد.

ارتقاء و لوازم جانبی

بسیاری از لامپ های هوشمند، کلیدهای برق و دوشاخه ها می توانند از طریق برنامه های خود یا IFTTT به سنسورهای حرکتی متصل شوند، و وقتی به خانه میرسید، شروع به کار کنند. این روشنایی های هوشمند همچنین میتوانند برنامه ریزی شوند تا در مواقع خاص یا زمانی که به خانه میرسید، روشن گردند.

ویژگی های روشنایی هوشمند و اتصال به اینترنت گسترده است و کاربردهایی فراوان دارد. به عنوان مثال، در آپارتمان هوشمند ، روشنایی هایی با قابلیت تغییر رنگ داریم که با گزارش شرایط هوای شهر هماهنگ میباشند به طور مثال سبز یعنی خوب یا زرد جهت هشدار استفاده میشود.

بدون توجه به اینکه از چه روشی برای هوشمندسازی روشنایی تان استفاده میکنید، دیگر لازم نیست موقع خواب، سرگردان در کل خانه راه بروید و همه چراغ ها را خاموش کنید یا جهت خوردن اسنک در نیمه شب برای پیدا کردن کلید برق در خانه تلو تلو بخورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست