تلفن سانترال (PBX) سرویسی است که به شرکت ها و سازمان ها ارائه می شود. این سرویس کانال های ارتباطی مختلفی چون VoIP و ISDN و آنالوگ را شامل می شود و امکان برقراری ارتباط درون سازمانی (در شرکت) و برون سازمانی (با شرکت و مشتریان) را فراهم می کند.

تلفن سانترال (PBX) , تماس بین کاربران را بر روی خط تلفن داخلی به هم وصل می کند و به آنها اجازه می دهد با یک خط تلفن خارجی با خارج از سازمان در ارتباط داشته باشند.

در ادامه درباره ی سرویس های تلفنی PBX, سیر تکاملی شان از مدل های سنتی تا سرویس های تماس مجازی و اینکه چرا برای کسب و کارها سودمند هستند, صحبت می کنیم.

تاریخچه کوتاهی از تلفن سانترال (PBX)

در گذشته وقتی تماسی از خارج از سازمان به شرکت، مسئول پذیرش یا اپراتور می شد، برای ارتباط با شخص مورد نظر باید یا گوشی تلفن را حرکت می دادیم و یا از دکمه های روی تلفن استفاده می کردیم.

در دهه ۱۹۶۰ اولین نمونه های PBX برای کارمندان طراحی شد تا بتوانند در داخل شرکت بین خودشان تماس برقرار کنند و علاوه بر این برای تماس های خارج از شرکت به منشی وابسته نباشند. به جز این, سیستم با افزایش بازدهی ارتباطات داخلی و خارجی شرکت هزینه ها را هم کم می کند.

تا دهه 1990، همگام با رشد سریع اینترنت و تکنولوژی، سیستم های تلفنی نیز رشد کردند و بعد از اجرا  بر روی کامپیوتر، به اینترنت نیز متصل شدند. امروزه سیستم های تلفن سانترال (PBX) چندین قابلیت مختلف مثل ارسال تماس، پیام صوتی، اعلان تماس های از دست رفته از طریق ایمیل، ضبط تماس، شماره گیری اکستنشن را دارند.

تلفن سانترال (PBX)از چه اجزایی تشکیل شده است؟

اجزای مختلفی سیستم PBX سنتی را تشکیل می دهند:

– سیستم شامل CPU (واحد پردازش مرکزی) است که سوئیچینگ و ورود تماس، مسیریابی و اتصال و قطع ارتباط را کنترل می کند.

– یک ماژول که به عنوان منبع تغذیه انرژی لازم را برای سیستم فراهم می کند. ظرفیت آن بستگی به تعداد خطوط فرعی دارد.

– کارت های خط (Line cards) که برای افزایش تعداد خطوط فرعی در سیستم کاربرد دارند.

– کنسول اپراتور تماس های دریافتی را کنترل می کند و با کمترین مداخله از سوی انسان به سمت خط فرعی مناسب هدایت می کند.

بیشتر بخوانید:  تلفن سنترال (PBX) و مزایا و معایب آن را بشناسید

تفاوت بین On-Premise  و  Virtual PBX چیست؟

سیستم های تلفنی قدیمی On-Premise  ابزار و تجهیزاتی داشتند که فضای زیادی را در شرکت اشغال می کرد. مهندس آی تی حرفه ای هم باید کار نصب و پیکربندی سیستم را انجام می داد. شرکت ها باید هزینه به روز رسانی و نگهداری پچ (patch) های امنیتی و سرویسِ سیستم وقتی خراب می شد را پرداخت می کردند.

سرویس PBX) Virtual PBX مجازی) به وسیله ارائه کننده سرویس VoIP، مثل RingCentral مدیریت می شود. با این سیستم، ارائه دهنده مسئول راه اندازی نرم افزار ابری (cloud-based software ) و خطوط تلفن است. از آنجایی که دنیا در حرکت است، این سیستم ها برای کسب و کارها به عنوان استاندارد شناخته شدند. به غیر از این، از هرجایی قابل دسترسی اند و فقط کافی است به اینترنت وصل شوید تا خطوط ارتباطی شما وصل شود. این سیستم به کارمندان این امکان را می دهد تا تماس ها را از هر تلفنی و در هرجایی دریافت کنند.

مزایای سیستم مجازی یا  Virtual

مزایای سیستم مجازی به سیستم قدیمی on-premise خیلی زیاد است.

سیستم مجازی قابلیت های سیستم های قدیمی مثل صدا، فکس، پیام صوتی، اکستنشن ها، حالت کنفرانس، پیج و تماس اینترکام بدون هزینه اضافی را تماما دارد. قابلیت هایی که سیستم های پیشرفته به این سیستم ها اضافه می کند شامل یکپارچه سازی تمام موبایل ها، اس ام اس بیزینسی و ملاقات های آنلاین با اشتراک گذاری صفحه می شود.

از آنجایی که سیستم های مجازی قابلیت جابجایی دارند توانسته اند از سیستم های on-premise بسیار پیشی بگیرند. برای مثال چون سیستم های PBX سنتی به صورت فیزیکی در محل کار قرار داده شده اند، در معرض بلایای طبیعی یا حوادث پیش بینی نشده اند. با PBX مبتنی بر حافظه ابری داده ها مدیریت می شود و مشکلاتی که برای سیستم پیش می آید در همان زمان به صورت مجازی برطرف می گردد. علاوه بر این، سیستم های مجازی بر روی چندین مرکز داده کار می کند که این به معنی این است که اختلالات فنی به حداقل رسیده است.

احتمالا مهمترین مزیت سیستم های مجازی به on-premise این است که در هزینه ها صرفه جویی می شود. اول از همه دیگر لازم نیست برای سخت افزارهایی که گاهی تا صدها هزار دلار قیمت دارند، هزینه ای پرداخت کنید و هزینه نصب و نگهداری فیزیکی این سخت افزارها هم به خودی خود حذف می شود.

سیستم های تلفن سانترال (PBX) مجازی سرعت رشد شرکت ها را بالا می برد. آن ها به شما اجازه می دهند تا شماره تلفن ها و اکستنشن های جدید را وارد کنید  و در همان زمان به لطف تکنولوژی ابری تغییرات را مشاهده کنید.

به هر حال سیستم های PBX مجازی محدودیت هایی نیز دارد که شرکت ها برای به حداکثر رساندن بازدهی شان نمی توانند از آن بگذرند.

ولی در نهایت، سیستم های تلفن سانترال (PBX) مجازی در قبال هزینه ای که می پردازید، قابلیت های خوبی دارند.

برای چه از سیستم تلفن سانترال (PBX) مجازی استفاده کنیم؟

ممکن است دلایل دیگری برای استفاده از این نوع سیستم داشته باشید.

از آن جایی که کسب و کارها پویا و در حرکت اند، قابلیتی که با آن بتوانیم با دیگران در هرجایی که هستند ارتباط بگیریم بسیار ارزشمند است. شرکت های Virtual PBX مثل RingCentral، نرم افزارهایی را طراحی کرده که بر روی موبایل و دسکتاپ کار می کنند و اجازه تماس و ارسال پیام را به ان ها می دهد.

حتی سیستم VoIP با اپلیکیشن سومی که تا بحال برای کار از ان استفاده می کردید هماهنگ شده تا از طریق این اپلیکیشن (مثل  Google  و  Dropbox در RingCentral )هم بتوانید سیستم را مدیریت کنید.

زمانی که سیستم ارتباطی شرکت تان را به روز کردید مقیاس پذیری و سازگاری شرکت را هم در جهت رشد و توسعه بهبود داده اید. سیستم VoIP کارمندان و محل های مختلف شرکت را تحت سیستم ارتباطی یکپارچه (UC) به هم متصل می کند. شما می توانید شماره تلفن، محل، خط و اکستنشن های جدید را با تکنولوژی ابری به سیستم اضافه کنید.

پس منتظر چی هستید؟ سیستم های مجازی فردای ارتباطات بیزینسی اند و فردا همین الان است. ارتباطات سازمانی خود را با سیستم   VoIP پیشرفته کنترل کنید تا در بتوانید در بازار رقابت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست