این روزها با واژه “هوشمندسازی”  بسیار مواجه می شویم. از اینترنت و شبکه های مجازی که جولانگاه بی چون و چرای تبلیغات در این حوزه شده اند گرفته تا همه مشاور املاک هایی که به قصد خرید یک خانه به آن مراجعه می کنیم، به عنوان اولین و رقابتی ترین گزینه روی میز در یک بسته بندی شیک و زیبا قرارگرفته، خانه هوشمند است. از آنجایی که سیستم هوشمند دقیقا و لزوما آپشنی جهت زیباسازی ساختمان و خانه شما نیست، منظورمان از این جمله دقیقا این است که  امکانات خانه هوشمند اتفاقا به شدت کاربردی هستند. چون اولین مزیت هوشمندسازی این است که موجب بهینه شدن مصرف انرژی می گردد. از سوی دیگر بحث کنترل از راه دور امکانی است که برای بسیاری از کاربران خانه هوشمند احساس امنیت خاطر چشم گیری را فراهم می آورد.

قابلیت اتصال از جمله مهم‌ترین وجه تمایزهای خانه هوشمند با خانه معمولی است. یعنی اگر بتوان در خانه معمولی اجزای سازنده نظیر سیستم روشنایی، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، قفل‌ها، تهویه مطبوع، لوازم صوتی و تصویری و برخی ابزارهای درون خانه را به گونه‌ای به هم متصل کرد که بتوان در یک جا نشست و آن‌ها را کنترل نمود، می‌‌توان همان خانه را یک خانه هوشمند نامید.

مهم‌ترین مزیت خانه‌ هوشمند

خانه هوشمند در واقع تمام قابلیت‌های یک خانه معمولی را دارد. شما می‌توانید از سیستم‌های گرمایشی بهره ببرید و یا روشنایی خانه را تنظیم کنید و… اما با این تفاوت که در خانه هوشمند این اعمال به‌ راحتی صورت می‌گیرند. مثلا دیگر نیازی نیست که برای روشن کردن چراغ اتاق به سمت کلید آن بروید، کافی‌ست گوشی هوشمندتان را آورده و از آن برای روشن کردن چراغ استفاده کنید. یا اینکه تصورش را بکنید که خسته از سر کار می‌آید و می‌خواهید یک دوش آب گرم بگیرید تا خستگی از تن‌تان خارج شود. در خانه‌های هوشمند کافی‌ست از همان محل کار اسمارت فون خودتان را از جیب درآورید و دمای آب را تنظیم کنید تا زمانی که به خانه رسیدید، همه چیز برای یک دوش آب گرم آماده باشد.

بنابراین می‌توان مهم‌ترین مزایای خانه هوشمند را صرفه‌جویی در وقت و همچنین راحتی به مراتب بیشتر نسبت به خانه‌های معمولی عنوان کرد. علاوه بر این‌ها می‌توان افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف انرژی را نیز از جمله مزایای خانه‌های هوشمند دانست. چرا که شما می‌توانید مثلا کنترل لوازم گرمایشی و سرمایشی را به ترموستات Nest بسپارید تا برفرض مثال دمای خانه متناسب با بدن شما تنظیم شود و یا اینکه زمانی که در خانه نیستید دما تغییر کند و هزینه مصرفی شما کاهش یابد

چند مثال از استفاده های روزمره سیستم های هوشمند

  • در یک خانه هوشمند می توانید مصرف انرژی خانه تان را مدیریت کنید تا مقدار کمتری را بابت قبوض ماهانه بپردازید
  • با فشردن یک کلید و یا از طریق تشخیص صدا وسایل صوتی تصویری خانه تان را کنترل کنید
  • از هر تلفنی در داخل خانه برای جواب دادن زنگ در می توانید استفاده کنید.
  • با اتومات کردن چراغ ها و سیستم های گرمایشی می توانید هر وقت که خواستید تنظیمات آن ها را تغییر دهید.
  • با تلفن همراهتان می توانید در را برای فرزندتان باز کنید و یا اینکه طوری به قفل ها برنامه بدهید تا در زمان های خاصی برای ورود باغبان و… باز شود.
  • وقتی کسی به خانه تان رفت و آمد می کند می توانید از طریق پیام کوتاه, ایمیل و یا حتی دریافت تصویر ویدئویی همزمان در جریان قرار بگیرید.

بیشتر بخوانید:  اتوماسیون خانگی چیست ؟

معرفی اجزای خانه هوشمند

در خانه هوشمند تجهیزات متنوع و مختلفی به کار می روند که این تجهیزات به سه دسته  کلی تقسیم بندیمی شود که در زیر به هر یک از آنها اشاره می کنیم:

  • ورودی ها: ورودیها شامل حسگرها و کلیدها هستند که یا با فرمان کاربر و یا با توجه به کمیتی که حس می کنند، فرمانی را به عملگرها می دهند. مانند سنسورهای نوری و کلیدها که به عنوان تجهیزات ورودی بحساب می آیند که توسط کاربر فرمانی را به فعالساز می دهند.
  • تابلوی مرکزی (فعالسازها و قطعات تابلویی): معمولاً تابلوی اصلی شامل منبع تغذیه، نرم افزار و ماژولهای فعالساز هست که فرمان داده شده توسط حسگرها را با توجه به برنامه ای که از قبل برای آنها تعریف شده، دریافت و به عملگرها فرمان می دهند.
  • خروجی ها: خروجی مدار معمولا مصرف کننده ها(لامپها و یا موتور پرده و یا موتور اهرمی شیر گاز) و یا عملگرهایی هستند که در واقع با دریافت فرمان، عملی را انجام می دهند. مثلا شیر اهرمی گاز، تغییر وضعیت داده و مسیر گاز را می بندد.

در آخر باید بگوییم که زمانی فقط کسانی که از پس هزینه های خرید سیستم های هوشمند بر می آمدند می توانستند خانه هوشمند داشته باشند. ولی امروزه این سیستم ها بیشتر از آن چیزی که فکر می کنید ارزان و قابل دسترسی هستند. با سیستم ADT می توانید خانه تان را زیر نظر بگیرید و آن را هوشمندتر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست