سیستم امنیت خانه چیزی بیشتر از هشدار و دوربین های امنیتی است. وقتی صحبت درباره ی تکنولوژی خانه به میان می آید، ما معمولا ذهنمان به سمت استارتاپ های جدید می رود در حالی که این سیستم ها در طول ده ها سال کامل شده اند و مفهوم اکوسیستم های هوشمند خانگی را بوجود آوردند (اولین سیستم در سال ۱۹۶۹ و توسط ماری ون بریتان براون اختراع شد که شامل تلویزیون مدار بسته, درب کنترل از راه دور و ارتباط دو طرفه می شد).

امروزه هزاران آپشن مختلف در بازار وجود دارد که یا سیستم های سخت افزاری پیچیده ای دارند که تکنسین های حرفه ای باید آن ها را نصب کنند و یا اینکه طوری طراحی شده اند که خودتان بتوانید آن را راه بیندازید. ولی سوال اینجاست که چطور باید بهترین را انتخاب کرد؟ ما از متخصصان امنیت خانه درباره ی تفاوت های موجود بین سیستم ها و ویژگی های کلیدی که باید قبل از نصب سیستم بدانید سوال کرده ایم.

بی سیم یا همراه با سیم

بسیاری از سیستم های امنیت خانه سیم کشی دارند ولی باز هم می توانند ارتباطات بی سیم را ایجاد کنند. متیو لد, مدیر و صاحب شرکت The Protection Bureau در پنسیلوانیا به مشتریانش توصیه می کند که سیستمی که از خط تلفن آنالوگ استفاده می کند را خریداری نکنند. خطوط تلفن آنالوگ تا چند سال آینده دیگر وجود خارجی نخواهند داشت و سیستم بعد از پنج سال منسوخ می شود.

به جای سیستم های آنالوگ از سیستم های بی سیم که از طریق اینترنت یا شبکه رادیویی ارتباط را برقرار می کنند استفاده کنید. Telguard و Alarm.com هر دو بر روی شبکه های رادیویی کار می کنند. اگر می خواهید از هر دو جهان نهایت استفاده را ببرید, پیشنهاد متیو لد, استفاده از سیستمی است که از طریق اینترنت خانه تان ارتباط بین شبکه رادیویی را ایجاد می کند.

با کمک شبکه رادیویی موقعی که برق و یا اینترنت قطع می شود, سیستم به کار خودش ادامه می دهد. در همین راستا, مطمئن شوید که سیستم شما باتری پشتیبان داشته باشد تا موقع قطعی برق مشکلی بوجود نیاید. با کمال تعجب بسیاری از سیستم ها مثل Canary باتری پشتیبان ندارند.

به چیزی فراتر از یک هشدار امنیتی ساده فکر کنید

تیم مک کینری، یکی از مدیران شرکت ADT، بزرگترین شرکت امنیتی سراسر آمریکا، بر این باور است که یکی از بزرگترین پیشرفت هایی که در زمینه امنیت خانه ایجاد شده است، تلفیق امنیت و اتوماسیون در یک محصول یا همان اکوسیستم امنیت خانه است.

برای مثال کاربری که سیستم  ADT Pulse را در خانه نصب کرده می داند موقعی که سیستم هشدار آتش سوزی می دهد، اول از همه آتش نشانی مطلع می شود، چراغ هایی که راه خروج از خانه را نشان می دهند برای کودکان روشن می شود، اگر در خروجی قفل باشد باز می شود و سیستم تهویه خانه خاموش می شود تا دود در سرتاسر خانه پخش نشود. سیستم Nest هم قابلیت هایی شبیه به این دارد.

متیو لد می گوید سیستم های امنیتی می توانند فراتر از هشدارهای امنیتی ساده عمل کنند. “شما می توانید حتی سیستم را به گوشی تان متصل کنید تا وقتی کسی زنگ خانه تان را زد، شما از هر جایی که هستید از طریق اپ از آن مطلع شوید، تصویر او را ببینید و با او مکالمه کنید.”

برای یک سیستم کاملا یکپارچه، پیشنهادهای متیو لد Honeywell، تولید کننده سیستم های امنیتی؛ Qolsys تولید کننده سیستم های هشداردهنده، DSC رهبر جهانی امنیت الکترونیکی؛ و Napco توسعه دهنده فن آوری های پیشرفته و با امنیت بالا است. ولی وقتی پای سیستم های ارتباطی به میان می آید، از نظر او Alarm.com سیستم جامع تری را در قیاس با رقیبان ارائه می دهد؛ از مدیریت انرژی و اتوماسیون خانگی و امنیت خانه،  تا قفل های کنترل از راه دور و سیستم نظارت مرکزی.

خود نظارتی

به لطف شرکت هایی مثل Canary و Nest بازار محصولاتی که به خودتان اجازه نظارت و نصب می دهند بسیار گرم شده است (در این اکوسیستم بزرگ، شرکت های مختلف با هم کار می کنند تا در نهایت شما بتوانید خودتان بر روی سیستم ها نظارت کنید.Amazon Echo با Scout و Apple HomeKit با محصولات Eve از Elgato کار می کند). خود نظارتی به این معناست که اگر کسی وارد خانه تان شد، از طریق ایمیل یا اس ام اس پیامی برای شما می آید تا خودتان کنترل اوضاع را در دست بگیرید. این شما هستید که باید تصمیم بگیرید چه کاری را انجام دهید، پلیس را خبر کنید و یا با به صدا درآوردن زنگ هشدار، شخصی که وارد خانه تان شده را بترسانید.

متیو لد البته این هشدار را می دهد که این سیستم امن ترین و بهترین سیستم ها نیست؛ چرا که اگر در لحظه ای که پیام برایتان ارسال شده، گوشی تان در حالت سکوت باشد و شما متوجه آن نشوید چه اتفاقی می افتد؟

پیشنهاد لد این است که از یک ایستگاه نظارت مرکزی استفاده کنید؛ در این ایستگاه افرادی 24 ساعته مشغول به فعالیت اند که کارشان پاسخگویی به هشدار هاست. Central Station Alarm Association (CSAA) certification در این زمینه بسیار خوب عمل کرده است و می توانید مطمئن باشید که اپراتورها به هشدار شما سریع و به درستی پاسخ می دهند.

بیشتر بخوانید:  انواع سیستم های امنیتی موجود در یک خانه هوشمند 

هزینه

در هنگام انتخاب محصول، بحث هزینه بسیار دخیل است. در بازار محصولاتی که خودتان کار نصب و نظارتش را بر عهده می گیرید، قیمت پایین تری دارد.

در انتخاب سیستم امنیت خانه دقت کنید

احتمالا شما هم قبل از خرید سیستم امنیتی مانند هر وسیله ی دیگری، تحقیق می کنید تا از تولیدکننده معتبر محصول را تهیه کنید. مک کینری می گوید در بسیاری از کشورها هیچ محدودیتی در مورد اینکه چه کسی می تواند این سرویس های امنیتی را ارائه بدهد وجود ندارد. این خطر همیشه وجود دارد که اطلاعات امنیتی شما دست افراد یا شرکت های سودجو بیفتد و یا اینکه امنیت خانه تان کاملا تضمین نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست