دوربین مداربسته امروزه به یکی از ملزومات چه در محل کسب و کار و چه در منزل برای حفظ امنیت  و پیشگیری از برخی حوادت مانند آتش سوزی ، خرابکاری یا سرقت تبدیل شده است . این روش از تامین امنیت، از زمانی که به روی کار آمده است بسیار مورد استقبال قرار گرفته است .

دوربین مداربسته برگرفته از واژه انگلیسی closet circuit television یا CCTV است . به طور کلی دوربین مداربسته به دوربین هایی گفته می شود که در یک محل ثابت شده اند و می توانند تصاویر و فیلم ها را به یک یا چند سیستم ( نفر) ارسال کنند . در معنی کلمه به دوربین هایی که در کنفرانس ها و جلسات نیز استفاده میشوند ، دوربین مداربسته می گویند اما از آن جایی که واژه دوربین مداربسته بیشتر در معنای امنیتی به کار برده می شود ، روی صحبت ما با همان دوربین های مداربسته ای است که همگی می دانیم .

کاربرد های اصلی این دوربین ها همان طور که گفته شد در سیستم حفاظتی است اما فقط به همین کار محدود نیستند و کاربرد هایی از قبیل کاربرد صنعتی ، فضایی ، کنترل ترافیک و تصویر برداری نا محسوس جهت ایجاد امنیت در نقل و انتقالات نیز دارند .

شاید این سوال برای شما پیش بیاد که دوربین مداربسته به چه کار شما می آید؟

حال تعدادی از ویژگی ها  و مزایای دوربین مداربسته را با هم مرور می کنیم .

  • مشاهده از راه دور

اولین و بارز ترین ویژگی ای که دوربین های مداربسته دارند این است که در تمامی 24 ساعت روز می توانند تصاویر بخشی را که در آن نصب شده اند به هر سیستم دیگری ارسال کنند تا امکان کنترل آن محل به صورت هم زمان وجود داشته باشد .

  • باز دارنده است 

 زمانی که در محلی دوربین مدار بسته نصب می شود ، امکان این که سارق و مجرمی قصد نزدیک شدن به آن جا را بکند به حداقل خواهد رسید زیرا می داند که تحت کنترل است و به راحتی دستگیر خواهد شد .

  • قابلیت تشخیص حرکت دارند

برخی از دوربین های مداربسته علاوه بر ضبط تصاویر ، به حرکت نیز حساس اند و در صورت حرکت کردن شخص ، تصویر آن را به صورت هشدار برای سیستم تعیین شده ارسال می کنند .

  • امکان ذخیره سازی 

 دوربین مداربسته ای که دارای فضای ذخیره سازی ابری باشد می تواند علاوه بر نشان دادن همزمان تصاویر و فیلم ها ، آن ها را در خود ذخیره کند تا در صورت لزوم بتوان از آن ها استفاده کرد .

  • مدرک خوبی هستند 

 در صورت ارتکاب جرم در منزل یا محیط کار شما ، فیلم ها و تصاویر دوربین مداربسته می توانند به عنوان مدرک و سند جهت شناسایی مجرم به دادگاه ارایه شوند .

  • مخارج بیمه را کاهش می دهد 

 شاید زیاد به این نکته توجه نکرده باشید اما بسیاری از در آمد ما برای بیمه کردن خود و وسایلی که برایمان ارزشمند هستند در برابر خطرات احتمالی هزینه میشود . با نصب دوربین مداربسته در محل کار یا منزل می توان از بسیاری از خطرات و اتفاقات احتمالی جلوگیری کرد .

این مزایای کلی دوربین های مداربسته است اما اگر قصد دارید که از آن برای محل کسب و کارتان استفاده کنید باید بدانید که میتواند برای شما دو نوع کاربرد داشته باشد : کاربرد نظارتی و کاربرد امنیتی

کاربرد امنیتی آن به همان جلوگیری از ارتکاب جرم و قابلیت سند و مدرک بودن اشاره دارد . اما در کاربرد نظارتی ، دوربین مداربسته به شما امکان نظارت بر فعالیت های کارکنان را نیز می دهد . از این طریق شما خیالتان راحت خواهد بود که رخداد غیر قابل پیش بینی کمتری برایتان اتفاق می افتد . علاوه بر آن در صورتی که اتفاقی بی افتد ، به طور مثال درگیری بین 2 نفر از کارکنان ، با استفاده از فیلم دوربین مدار بسته امکان قضاوت و تصمیم گیری برای شما فراهم خواهد بود . یا از طرفی دیگر این دوربین ها امنیت کارکنان را هم حفظ می کنند .

حتی با نصب دوربین ها مداربسته می تواند اتفاقی بیافتد که حتی فکرش را هم نمی کنید . رضایت مشتری . با کنترل کردن کارمندان خود در بخش های مختلف مانند تولید یا کارمندانی که به طور مستقیم با مشتری در ارتباط اند میتوانید از خوش برخوردی آن ها با مشتری و ارایه درست خدمات بهشان اطمینان حاصل کنید و این گونه رضایت مندی مشتری را برای خود به ارمغان بیاورید .

و از جمله مواردی که شاید بتوان آن را مزیت شمرد ، این است که دوربین ها مداربسته هزینه نگهداری خاصی ندارند و در صورتی که به آن ها آسیبی وارد نشود ، سال ها بدون هزینه اضافه ای کار خواهند کرد .

انواع دوربین مداربسته:

دوربین مداربسته از لحاظ مختلفی قابل دسته بندی هستند اما مهم ترین دسته بندی آن ها شامل : تقسیم بندی از نظر نوع سیگنال و از نظر ظاهر و کاربرد است .

از نظر نوع سیگنال این دوربین ها به 3 دسته تقسیم خواهند شد که به بررسی معایب و مزایای هرکدام خواهیم پرداخت .

دوربین مداربسته آنالوگ : این دوربین ها از اولین نسل های دوربین مداربسته هستند که همانطور که از اسمشان پیداست ، کار انتقال تصاویر را از طریق امواج آنالوگ انجام می دهند که این امواج همواره در معرض نویز قرار دارند. از مزایای این نوع دوربین ها می توان به قیمت پایین ، سادگی نصب و فراوانی آن در بازار ایران اشاره کرد . معایب این دوربین شامل کیفیت پایین تصاویر انتقالی ، امکان در معرض نویز قرار گرفتن بالا و هزینه سیم کشی زیاد است . با توجه به تمام این معایب ، این نوع دوربین ها هم چنان خواهان زیادی دارند که این میتواند به دلیل بی توجهی به دانش شبکه در ایران باشد .

دوربین مداربسته تحت شبکه : این دوربین ها که از نسل های آخر دوربین های مداربسته هستند از امواج دیجیتال برای انتقال تصاویر و اطلاعات استفاده می کنند و از آن جایی که یکی از دغدغه های دنیای امروز برقراری ارتباط بیسیم است ( به دلیل کیفیت بهتر تصاویر و عدم وجود نویز ) به همین دلیل مورد توجه بازار جهانی قرار گرفته اند . علاوه بر آن اطلاعات را در محدوده شبکه ای که داخل آن قرار گرفته است جا به جا میکند .  از مزایای این دوربین ها می توان به کیفیت بالای تصاویر دیجیتال ،  امکان ارسال همزمان صدا و تصویر، امنیت ارسال داده ها و امکان قرار گیری بیسیم در شبکه اشاره کرد اما معایبی نیز همراه خود دارند مانند قیمت بالایی که به نسبت دوربین های آنالوگ دارند و محدودیتی که پهنای باند آن ها وجود دارد اشاره کرد .

دوربین های 2 منظوره : این نوع دوربین های مدار بسته در واقع مانند دوربین های آنالوگ هستند که پورت خروجی شبکه نیز در آن ها تعبیه شده است . کیفیت تصاویر آن ها مانند دوربین آنالوگ است اما میتوان آن ها را در شبکه نیز گنجاند . بنابراین مزایا و معایب آن همانند دوربین آنالوگ است . استفاده از این دوربین ها در شرایطی خوب است که دوربین مدار بسته قبلی شما آنالوگ بوده و سیم کشی آن موجود است اما اکنون احتیاج دارید که دوربین را به یک یا چند دستکاه دیگر متصل کنید .

از نظر شکل و کاربرد ، این دوربین ها به 5 دسته مختلف تقسیم می شوند .

دوربین مداربسته دام ( dome ) :  معنی کلمه دام به فارسی ، گنبد است . همانطور که مشخص است این نام به علت شکل گنبدی این دوربین برای آن تعیین شده است .  محل نصب این دوربین ها بیشتر بر روی سقف است و در اشکال و قابلیت های مختلفی همانند قابلیت دید در شب در بازار موجود هستند .

دوربین های صنعتی : در ایران ، این دوربین ها برخلاف نامشان فقط مصارف صنعتی ندارند و به دلیل اینکه قابلیت نصب لنز بر روی این دوربین ها وجود دارد ، در جاهایی که احتیاج به فکوس و زوم بیشتری دارند ، نصب می شود . این دوربین ها هم برای داخل و هم خارج از ساختمان طراحی شده اند .

دوربین های کوچک یا مینیاتوری : این نوع از دوربین مداربسته به دلیل اندازه بسیار کوچکی که دارد بیشتر در جاهایی نصب می شود که احتیاج به کنترل نا محسوس وجود دارد . به همین دلیل بیشتر از آن ها به عنوان دوربین مخفی استفاده می شود .

دوربین های مادون قرمز ( IR ) : این دوربین ها به دلیل استفاده اشعه مادون قرمز در آن ها ، قابلیت دیدن اجسام در تاریکی را فراهم می کنند . این اشعه توسط ال ای دی هایی که در اطراف لنز این دوربین ها تعبیه شده است ساطع می شود و بیشتر مناسب فضاهایی است که در طول شبانه روز و در زمان تاریکی احتیاج به مشاهده و کنترل دارند .

دوربین های اسپید دام ( Speed Dome ) : اسم دام را بالاتر خواندید و متوجه علت نام گذاری این دوربین ها شدید . اما اسپید دام ها ، از نظر ظاهری به مانند دام ها هستند با این ویژگی که قابلیت چرخش دارند . این نوع دوربین مداربسته می تواند در سر جای خود به طور اتوماتیک یا با استفاده از ریموت کنترل بچرخد و محدوده دید بالا تری را تحت پوشش قرار دهد . قابلیت زوم بر روی اجسام نیز بر روی این دوربین تعبیه شده است . بین تمامی دوربین های مدار بسته ، این نوع از بالا ترین امنیت برخوردار است به همین علت قیمت بالا تری نیز نسبت به سایر مدل ها دارد .

تمامی این دوربین های مداربسته می توانند از مدل ضد آب نیز باشند . این قابلیتی است که به قاب این دوربین ها داده می شود که در هنگام خرید می توانید به آن دقت کنید . دوربین هایی که در داخل ساختمان نصب می شوند احتیاجی به این قابلیت ندارند اما دوربین های خارج از ساختمان باید همگی ضد آب باشند تا در زمان بارندگی دچار اختلال و خرابی نشوند .

بیشتر بخوانید:  دوربین مداربسته و مزایای استفاده از آن

چه لنزی را انتخاب کنیم؟

همانطور که بالاتر گفته شد در دوربین ها صنعتی این امکان وجود دارد که بتوانید لنز های مختلف را بر روی آن نصب کنید . حال سوالی که ممکن است پیش بیاید این است که چه لنزی برای فضای ما مناسب است ؟

لنز ها در مدل های مختلف در بازار موجود اند که رایج ترین آن ها لنز های 4.3 میلیمتری ، 6 ، 8 ، 12 و 16 میلیمتری هستند . هرچه شماره لنز بالا تر باشد ، زوم و فوکوس بیشتری برای شما فراهم خواهد کرد اما در نظر بگیرید که زوم بیشتر به معنی دامنه دید کمتر است . بنابراین پیش از انتخاب لنز در نظر داشته باشید که در فضای مورد نظرتان به فوکوس بیشتری نیاز دارید یا به محدوده دید وسیع تر ؟ سپس لنز را انتخاب کنید .

دوربین مدار بسته را کجا نصب کنیم؟

یکی دیگر از سوالات رایج در مورد دوربین مداربسته این است که آن را کجا باید نصب کرد تا بیشترین امنیت و کارایی را برای ما فراهم کند ؟ بهترین محل ها برای نصب دوربین مداربسته عبارت اند از :

درب های ورودی:

اولین و بهترین راه ورود مجرمین به ساختمان ها ، درب های جلویی یا پشتی ساختمان هستند . بنابراین دوربی را در بالا یا نزدیکی درب ها به گونه ای که ورودی را تحت پوشش قرار دهد نصب کنید .

درب گاراژ :

اگر قصد نصب دوربین مدار بسته را در خانه مسکونی خود دارید ، بهتر است ورودی فضاهایی مانند گاراژ یا انباری را نیز با دوربین تحت کنترل قرار دهید .

پنجره هایی که به خیابان دید ندارند:

اگر سارقین موفق به ورود از طریق درب ها نشوند ، گزینه بعدی پنجره هایی هستند که از خیابان قابل رویت نیستند . دوربین ها را به گونه ای نصب کنید که این پنجره ها را تحت کنترل داشته باشند .

فضاهای خاص:

اگر قصد نصب دوربین را در فضای خانه دارید ، آن را جایی بگذارید که وسایل گران بها معمولا در آن جا نگهداری می شوند . اگر دوربین را برای محل کار خود میخواهید این فضاهای خاص شامل اتاق مدیریت ، انبار یا فضاهایی می شود که در آن گاو صندوق یا اشیا گران بهای دیگری وجود دارند که باید تحت کنترل باشند .

مرکز داده ها:

در صورت نصب دوربین مداربسته در فضای کارتان ، یکی از محل هایی که حتما باید مورد کنترل قرار گیرد ، مرکز داده ها است . اسناد کاری و تجاری بخش مهم هر کسب و کار هستند ، زیرا تنها نقاط تمایز میان آنها و رقباست  و درصورت درز کردن این اطلاعات یا از بین رفتن آن ها ممکن است به سازمان آسیب های جدی ای وارد شود.

راه پله ها:

کنترل فضاهای رفت و آمد هم می تواند جنبه نظارتی و هم امنیتی داشته باشد . راه پله ها اصلی ترین مسیر رفت و آمد هستند بنابراین کنترل آن ها از جمله واجبات است .

چه نکاتی را هنگام نصب دوربین مداربسته باید در نظر داشته باشیم؟

جدا از این فضاها نکاتی هست که حتما باید قبل از نصب دوربین به آن توجه کنید .

اول : اگر دوربین شما بی سیم است ، حتما سیگنال وای فای محل را بررسی کنید و از قدرت کافی آن اطمینان حاصل کنید .

دوم : زاویه دوربین بسیار مهم است . این مورد به اندازه محل نصب آن ( حتی بیشتر ) اهمیت دارد به طوری که حتی اگر محل نصب دوربین مدار بسته صحیح باشد ولی زاویه مناسبی نداشته باشد تمامی کارایی آن از بین می رود . به طور مثال در زمان ورود شخص سارق یه ممنوع الورود فقط بالای سر او را فیلم برداری کند که طبیعتا کاربردی نخواهد داشت .

سوم : دوربین باید در جایی نصب شود که به راحتی قابل دسترس نباشد تا سارقین یا هرکسی که قصد برهم زدن امنیت شما را دارد ، نتواند با زدن ضربه ای ساده آن را از کار بی اندازد . نگران دیده شدن دوربین ها نیز نباشید . گاهی دیده شدن دوربین توسط مجرمین می تواند از ارتکاب جرم جلوگیری کند .

شرکت های مطرح در صنعت دوربین مداربسته کدام اند؟

بیش از 100 شرکت در این زمینه در حال فعالیت هستند که ما به 10 شرکت برتر بر اساس میزان فروش و رضایتمندی مشتری می پردازیم :

هایک ویژن : شرکت هایک ویژن از پیشگامان این عرصه است که در بیش از 35 کشور جهان شعبه دارد و از جمله شرکت ها موفق در این صنعت محسوب می شود . از جمله مزایای دوربین مداربسته این شرکت کیفیت تصویر بالا ، نصب آسان ، دید باز و گسترده است ولی با توجه به امکاناتی که دارد نسبت به سایر شرکت ها قیمت های بالا تری را نیز داراست .

داهوآ : این شرکت نیز در بیش از 33 کشور دنیا شعبه دارد و رقیب بسیار سر سختی برای هایک ویژن و سایر شرکت های فعال در این صنعت است . از مزایای دوربین های شرکت داهوآ نیز کیفیت بالای تصاویر و پشتیبانی از قابلیت 4k است اما این دوربین ها محدودیت پهنای باند دارند و نسبتا نیز از قیمت بالایی برخوردارند .

یونی ویو :  شرکت یونی ویو به علت کیفیت بالای محصولاتش بسیار زود جای خود را در بازار این صنعت باز کرد . از مزایای محصول این شرکت می توان به قابلیت جستجوی هوشمند آن اشاره کرد که البته این محصول هم مانند محصولات قبلی قیمت نسبتا بالایی دارد . باید در نظر بگیرید که هزینه ای که می کنید ، برای کیفیت و حفظ امنیت شماست .

سامسونگ : شاید نام این شرکت را بار و بار ها شنیده باشید و با آن آشنا باشید . این شرکت نیز دستی در تولید دوربین های مدار بسته دارد . قابلیت اصلی دوربین های شرکت سامسونگ دید در شب و دامنه گسترده دید آن هاست . این محصول نیز به نسبت قیمت بالایی دارد .

سونی : این شرکت هم مانند سامسونگ میشناسیم و محصولات زیادی از آن دیده ایم . دوربین مداربسته برند  سونی نصب راحتی دارند و کیفیت تصاویر انتقالی از آن ها بالاست و همان طور که انتظار می رود ، قیمت بالایی دارد .

پاناسونیک : نام آشنای دیگری که در این صنعت میبینیم پاناسونیک است . دوربین های این شرکت دارای دید وسیعی هستند و دید در شب قوی ای دارند .

ال جی :  شرکت کره ای ال جی ، دوربین هایی تولید می کند که نصب آسانی دارند و کیفیت تصویر آن ها نیز بالاست و به نسبت مدل های قبلی ، قیمت به نسبت مناسب تری دارند .

بوش :  شرکت بوش،  دوربین های حساس به حرکتی تولید میکند که می توانند هشدار دهنده آتش نیز باشند . اما در کنار قیمت بالایی که دارند ، نسبت به مدل های دیگر از نظر بدنه آسیب پذیر تر هستند .

اکسیس : این نوع دوربین مدار بسته دید در شب بسیار قوی ای دارد و قیمتش به اندازه رقبانش بالا نیست ، اما دوربین مداربسته اکسیس محدودیت پهنای باند دارد .

پِلکو : دوربین های کمپانی پلکو علاوه بر کیفیت بالای تصویر و دید در شب قوی ، نصب آسانی نیز دارند که البته قیمت بالای آن گویای تمامی این مشخصات خواهد بود .

هدف از معرفی این برند ها ، آشنایی شما با انواع شرکت های تولید کننده دوربین مداربسته بود تا در زمان خرید بتوانید با دید بازتری عمل کنید و بدانید که دنبال چه دوربینی با چه مشخصاتی هستید . اما قطعا با خواندن چند صفحه مقاله نمیتوانید از خرید خود مطمئن باشید . بنابراین اگر احساس می کنید به دوربین مدار بسته ( چه برای منزلتان و چه برای محل کار ) نیاز دارید و نمیدانید که چه مدلی ، چه لنزی و چه مکانی برای نصب آن مناسب است کافی است با کارشناسان ما در شرکت پیشرو الکترونیک پایدار تماس بگیرید تا با کارشناسی محل و مناسب با بودجه شما بهترین انتخاب را برایتان رقم بزنند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست