اتوماسیون خانگی که معمولا به تکنولوژی خانه های هوشمند اشاره دارد, استفاده از تکنولوژی برای خودکار کردن خانه است. اتوماسیون داخلی از طریق اینترنت اشیاء (Internet of Things (IoT تقریبا از هر نظر خانه شما را کنترل میکند.

اتوماسیون خانگی با اختراع ترموستات شروع به کار کرد و کم کم در بازار تکنولوژی رشد قابل توجهی به دست آورد که همچنان ادامه دارد. از این اتوماسیون برای امنیت خانه, کنترل لوازم خانگی, نظارت بر مصرف انرژی, مراقبت از بیماران و سالخوردگان و به عنوان دستیار شخصی استفاده می شود.

در اینجا هر چه که باید در رابطه با تکنولوژی خانه های هوشمند بدانید, از نحوه ی استفاده تا نقاط ضعف, را جمع آوری کرده ایم. علاوه بر این به معرفی محصولات خانگی هوشمندی که تازه وارد بازار شده اند را نیز می پردازیم تا در جریان تکنولوژی جدیدی که ممکن است آنها را نشناسید, قرار بگیرید.

اتوماسیون خانگی در خانه های هوشمند چطور کار میکند؟

توضیح اینکه اتوماسیون خانگی در خانه های هوشمند چطور کار می کند کار آسانی نیست چرا که پروتکل جهانی تایید شده ای در این زمینه وجود ندارد. تکنولوژی اتوماسیون خانگی در کشورها و شرکت های مختلف متفاوت هستند. از آنجایی که این بازار تجملاتی است و در حرکت است, شرکت ها با احتیاط جلو می روند.

اولین تکنولوژی استاندارد برای اتوماسیون خانگی X10 بود. X10 به دستگاه ها اجازه می دهد تا ابتدا  با سیم های برق, فرکانس رادیو و پروتکل های بی سیم به هم متصل شوند. امروزه شرکت هایی مثل  Zigbee, Z-Wave و Insteon پروتکل ها را به جلو می برند. استاندارد این بازار بیشتر بر پایه ی تکنولوژی مدرن بی سیم  قرار دارد. این تکنولوژی ها با اینکه بسیار پیچیده اند ولی تنها کاری که شما لازم است انجام دهید این است که آن ها را نصب کنید تا خودشان از طریق برق, امواج رادیو و تکنولوژی بی سیم بین دستگاه ها ارتباط برقرار شود.

بیشتر بخوانید:  مزایای سیستم های اتوماسیون خانگی و هوشمند برای خانه

کنترل مرکزی در خانه های هوشمند

کنترل مرکزی در سیستم اتوماسیون خانگی است که همه چیز را در خانه کنترل می کند. این سیستم از یک منبع, چراغ ها, ترموستات, اسپرینکلر یا آب پاش, تلفن, ماشین لباسشویی و غیره را کنترل می کند.این مدل از سیستم های خانگی برای خانه های هوشمند و کسب و کارها بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

معمولا سیستم های کنترل مرکزی هم مثل سیستم های امنیت خانه بر روی دیوار نصب می شوند و با کنترل از راه دور, گوشی هوشمند, تبلت یا کامپیوتر هم قابل کنترل هستند.

نقاط قوت: اولین نقطه مثبت سیستم کنترل مرکزی همانطور که از نامش مشخص است, قابلیت کنترل خانه از جنبه های مختلف با یک سیستم مرکزی است. شما می توانید هر چیزی را از دوش گرفته تا شبکه امنیتی خانه با این سیستم مرکزی تحت کنترل بگیرید. این سیستم ها بسیار پیشرفته اند که این به معنای کیفیت بسیار بالای آن ها نیز هست.

نقاط ضعف:این سیستم ها تقریبا گران قیمت اند و برای نصب به متخصص حرفه ای نیاز دارند. با توسعه روز به روز اتوماسیون خانگی قابلیت کنترل سیستم از طریق اپلیکیشن موبایل فراهم شد و نیاز به سیستم های کنترل مرکزی از بین رفت.

مشکل دیگر سیستم های مرکزی در خانه های هوشمند این است که شما همیشه لوازمی که با سیستم هماهنگ می شود را باید تهیه کنید. برای مثال اگر بخواهید ماشین لباسشویی جدیدی بخرید مجبورید ماشینی را انتخاب کنید که بتواند با سیستم جفت شود. با گذشت زمان بسیاری از سیستم ها خود را با بازار اتوماسیون خانگی وفق داده اند و این باعث رقابتی شدن بازار و ظهور تکنولوژی های جدیدتر شده است.

اتوماسیون های مبتنی بر اپ

این اتوماسیون با استفاده از شبکه خانگی به حافظه ابری متصل می شود. تکنولوژی ابری بخش ضروری اینترنت اشیاء است که طی چند سال اخیر بسیار رشد کرده اند. بسیاری از دستگاه های هوشمند مبتنی بر اپ با اتصال دستگاه های اتوماتیک خانگی به شبکه خانگی از طریق وای فای کار می کنند. در واقع این دستگاه ها ابتدا به سرور وصل می شوند و سپس از طریق اپ به شما اجازه دسترسی و کنترل می دهد.

شما اول از همه باید با ورود به اپ یک حساب شخصی برای خودتان بسازید و پس از آن با سیستم هوشمند خانگی تان هماهنگ کنید. با این کار شرکت می داند هر دستگاهی به کدام کاربر مربوط است. تا زمانی که دستگاه های هوشمند خانگی به اینترنت متصل شوند, از هر جایی می توانید با دستگاه های اتوماسیون خانگی ابری ارتباط بگیرید.

بعضی از تکنولوژی های اتوماسیون خانگی مستقیما با بلوتوث به دستگاه هوشمندتان متصل می شوند. مثل اتوماسیون های خانگی ابری, باید اول یک حساب شخصی بر روی اپ برای خودتان باز کنید و برخلاف اپ های ابری باید در آن ها را در مجاورت دستگاه های اتوماسیون خانگی قرار دهید تا کار کنند.

نقاط قوت: اتوماسیون خانگی ابری اعضای خانواده را به سیستم هوشمند خانگی متصل می کند؛ و به همین دلیل سیستم های هوشمند طوری طراحی شده اند تا از نظر هزینه ای مقرون یه صرفه باشند, به راحتی نصب شوند, کاربری آسانی داشته باشند و به روز رسانی شوند. این سیستم ها قابلیت های مختلفی دارند و به خاطر بازار وسیعی که در اختیار دارند, از دستگاه های جدید مرتب رونمایی می شود.

نقاط ضعف: برخلاف کنترل مرکزی, برای کار کردن با بسیاری از سیستم های هوشمند خانگی باید اپ های مختلفی نصب شود. البته تعدادی از آن ها نیز بر روی یک اپ اجرا می شوند. از طرف دیگر, بعضی از شرکت ها نیز دستگاهی طراحی کرده اند که فقط نسخه مشابه ای از سیستم های کنترل مرکزی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست