مراقبت و ایمن سازی منزل درمقابل سارقان حرفه ای، بسیار دشوار است؛ اما جالب است بدانید که اکثر عملیات های سرقت از منازل، توسط افراد آماتور و تازه کار انجام می شوند. اگر نکات امنیتی زیر را رعایت کنید، به دام انداختن این سارقان چندان برایتان سخت نخواهد بود:

خودتان، به منزلتان دستبرد بزنید. طی این عملیات نمایشی، آن دسته از نقاط ضعف سیستم امنیتی را که پیشتر از نظرتان دورمانده اند، شناسایی خواهید کرد.

حتی اگر برای مدت کوتاهی از منزل خارج می شوید، درب ها را قفل کنید. بسیاری از سارقان، از طریق درب ها و پنجره های قفل نشده به منازل وارد می شوند.

زمانی که به یک منزل جدید اسباب کشی میکنید، تمام قفل های منزل جدید را عوض کنید.

در صورت استفاده از سیستم های هشدار، سیم ها را تحت پوشش و محافظت قرار دهید. سارقان حرفه ای میتوانند سیم های سیستم های امنیتی را قطع کرده و آن ها را از کار بیاندازند.

خانه تان همیشه باید طوری به نظر برسد که گویی شخص یا اشخاصی در آن حضور دارند. بدین منظور، در صورت عدم حضور در منزل میتوانید از سوئیچ های کنترل از راه دور، برای روشن یا خاموش کردن چراغ ها استفاده کنید.

اگر سیستم امنیتی و هشدار شما دچار نقص شده و گاه و بی گاه از کار می افتد، سریعاً آن را تعمیر کنید و به همسایه هایتان نیز اطلاع دهید که سیستم امنیتی را درست کرده اید. بسیاری از افراد، نسبت به نواقص موقتی سیستم های امنیتی خود بی توجه هستند.

باز کردن قفل های ضامن دار فنری، برای سارقانی که از تکنیک “کارت” استفاده میکنند، بسیار آسان است. تکنیک کارت، یکی از راه های باز کردن قفل درب است که طی آن، سارق یک کارت اعتباری پلاستیکی را در مقابل زبانه ی ضامن قفل می فرستد تا به آن فشار وارد کرده و قفل درب را باز کند. قفل های کلیدخور، دربرابر سارقان مقاوم تر هستند. سارقان، تنها در شرایطی میتوانند این قفل ها را بازکنند که میان درب و چارچوب آن، فاصله ی کافی برای ورود ارّه ی آهن بری یا ابزارهای دیگر، وجود داشته باشد.

اگر کلیدهای خود را گم کردید، سریعاً قفل ها را عوض کنید.

پیش از آنکه کلیدهای خانه را به خدمه ی نظافت منزل تحویل دهید، از صداقت و اعتبار آنها اطمینان حاصل کنید. برای کسب اطمینان از این قضیه، به تمام مرجع هایی که میشناسید مراجعه نمایید. اگر خدمه ی نظافت منزل، از یک شرکت خدماتی آمده است، از اعتبار و سوءپیشینه ی آن شرکت مطمئن شوید.

بیشتر بخوانید:  سیستم‌های تشخیص آتش‌سوزی چگونه کار می‌کنند؟

به جای آنکه کلید یدک خود را در جعبه ی پست یا زیر پادَری قایم کنید یا آن را روی یکی از میخ های گاراژ آویزان نمایید، آن را داخل یک فویل آلومینیومی بپیچید و در مکانی که دسترسی به آن برایتان راحت است، خاک کنید.

برای اعضای خانواده یا خدمه ی نظافت منزل، یادداشت روی دَر نچسبانید. زیرا به این ترتیب به سارق اعلام میکنید که کسی در منزل نیست.

اگر راهروی ورودی به منزل شما تاریک است، یک حسگر فروسرخ نصب کنید. اکثر سارقان، از اینکه در زمان تلاش برای ورود به منزل شناسایی شوند، اجتناب میکنند.

درباره ی افراد مشکوک یا خودروهای ناشناسی که اخیراً در محله ـتان گردش میکنند، با همسایه هایتان صحبت کنید.

برای جلوگیری از به سرقت رفتن ابزارها و لوازم گران قیمت یا مورد علاقه ـتان، آنها را رنگ بزنید. سارقان از دزدیدن وسیله هایی که نشانه دارند و به راحتی شناسایی می شوند، اجتناب میکنند.

درخت های نزدیک پنجره یا درختچه هایی که میتوانند محل اختفای سارقان باشند، برنامه ی مراقبت از منزل را با مشکل مواجه میکنند. در زمان کاشت و پرورش درخت ها، به نکات امنیتی هم توجه داشته باشید.

از هر ویزیتور یا بازاریابی که قصد ورود به منزل شما را دارد، کارت شناسایی بخواهید. پیش از باز کردن درب، از ایشان بخواهید که کارت شناسایی ـشان را از زیر درب برای شما بفرستند. بسیاری از سارقان حرفه ای، در قالب ویزیتور یا بازاریاب به منازل مراجعه میکنند تا از وضعیت آن مکان ها اطلاعات به دست آورند. اگر به ایشان شک دارید، به دفاتر یا فروشگاه های اعزام کننده ی ایشان زنگ بزنید.

اگر کسی به درب منزل شما آمد و از شما درخواست کرد که اجازه دهید از تلفن منزل شما با مکانیک یا پلیس تماس بگیرد، درب را باز نکنید و شخصاً با شماره ی موردنظر ایشان تماس بگیرید.

سگ ها، مانع های خوبی برای سارقان هستند. حتی یک سگ کوچک اما پرسروصدا هم میتواند در این شرایط، مؤثر واقع شود؛ زیرا سارقان مایل نیستند که توجه کسی به حضورشان جلب شود. اما به این نکته توجه داشته باشید که سگ های نگهبان آموزش دیده، کاربرد یک حیوان خانگی را ندارند. آموزش فرمانبرداری و آموزش حمله، دو مقوله ی کاملاً مجزا از هم هستند؛ و حیوانات خانگی باید مورد اول را یاد بگیرند.

ایمن سازی درب ها

برای آنکه خانه تان را در برابر سارقان ایمن کنید، برروی تمام درب های خارجی، قفل های کلیدخور یک اینچ ـی نصب نمایید.

اگر میان درب و چارچوب آن فاصله وجود داشته باشد، سارق میتواند با استفاده از یک دیلم درب را باز کند. با استفاده از یک تخته سه لای سه یا چهار اینچ ـی یا یک ورقه ی فلزی، درب را ایمن کنید.

بیشتر بخوانید:  هنگام آتش سوزی خانه چه کارهایی باید انجام شود؟

اگر لولاهای درب منزل به سمت بیرون نصب شده اند، درب را باز کنید و لولاها را به سمت داخل منزل نصب نمایید. در غیر اینصورت، سارق میتواند با شکستن لولای در وارد خانه شود.

درب های شیشه ای پاسیو یا تراس خانه را نیز میتوانید با استفاده از یک میله ی فلزی یا لوله ی پلاستیکی، ایمن سازید. اندازه ی لوله باید به اندازه ی چارچوب پایین درب باشد. به تصویر زیر دقت کنید.

 

پنجره ها

 

  • اگر چارچوب ها یا درب ها پوسیده و سست باشند، ورود به منزل برای سارق چندان سخت نخواهد بود. چارچوب های پوسیده ی درب ها را با چوب های تازه و سخت، تعمیر کنید.
  • سارقان به سادگی میتوانند پنل های شیشه ای را بشکنند؛ دست خود را به داخل برسانند؛ و دستگیره ی درب را از داخل باز کنند. درب هایی که پنل شیشه ای دارند، باید دارای شیشه های بسیار محکم و نشکن باشند؛ یا بطور کل تعویض شوند؛ یا اینکه برروی آن درب ها، قفل هایی نصب شوند که فقط با استفاده از کلید باز می شوند.

ایمن سازی پنجره ها

  • پنجره های خود را به یک یا چند قفل ایمن، یک سیستم هشداردهنده و شیشه های ضدسرقت مجهز کنید و به جای یک شیشه ی بزرگ سراسری، از چند قطعه شیشه ی کوچک استفاده نمایید.
  • درصورت نصب قفل برای پنجره، چند قطره لحیم روی سر پیچ ها بریزید. در این صورت، سارق پس از ایجاد حفره روی شیشه نمیتواند پیچ را باز کند.

در ادامه، به معرفی چند روش برای مراقبت از منزل در زمانی که در منزل حضور نداریم، خواهیم پرداخت.

تأمین امنیت در زمان خروج از منزل

سارقان، معمولاً به دنبال یافتن نشانه هایی مبنی بر خالی بودن منازل هستند؛ و هرچه خانه برای مدت طولانی تری خالی بماند، آسیب پذیری آن بیشتر می شود. نکات زیر را به یاد بسپارید تا خانه ـتان را در زمان خروج، ایمن نگه دارید:

  • اگر خبر خروج و عدم حضور شما در منزل از طریق مراسم عزاداری، عروسی یا اعلامیه ی روزنامه ها به اطلاع عموم رسیده است، بهتر است که یک نگهبان برای خانه استخدام کنید. سارقان، غالباً این بخش از روزنامه ها را مرتب میخوانند تا خانه هایی را که صاحبانشان به مدت یک یا چند روز در آن ها ساکن نیستند، شناسایی نمایند.
  • از همسایه ـتان بخواهید که در طول مدتی که در سفر هستید، از سطل زباله ی شما استفاده کنند؛ بدین ترتیب، غیاب شما در منزل مشخص نخواهد شد.
  • اگر برای یک یا چند روز از منزل دور می شوید، صدای زنگ تلفن را در پایین ترین حد تنظیم کنید. اگر صدای زنگ تلفن شما به بیرون از خانه برود، سارق متوجه می شود که کسی تلفن را جواب نداده است و منزل، خالی می باشد.
بیشتر بخوانید:  پرسش های متداول درباره سیستم هشدار آتش سوزی

در این بخش، توضیحاتی درباره ی مراقبت از منزل در زمان حضور یا طی مسافرت، ارائه کردیم. حال هرکجا که باشید، خیالتان از بابت امنیت منزل ـتان راحت تر است.

مراقبت از وسایل با ارزش و گران قیمت

مسلّم ترین و بدیهی ترین روش برای مراقبت از وسایل گران قیمت و با ارزش آن است که آنها در یک صندوقچه ی امن یا یک گاوصندوق سنگین و غیرقابل حمل نگهداری کنید. اگر قصد خرید یک گاوصندوق دیواری را دارید، از ضدآتش بودن آن اطمینان حاصل کنید. اگر قصد خرید گاوصندوق ندارید، میتوانید از گزینه های جایگزین کم هزینه تر و ارزانتر استفاده کنید:

  • گچ بُری ها و طاق های بالای درب، میتوانند یک مکان نگهداری امن برای لوازم باارزش کوچک باشند.
  • در داخل سقف های آکوستیک، برای وسایل خود مخفی گاه درست کنید. یکی از تایل ها را بردارید؛ وسایل خود را داخل سقف قرار دهید؛ و سپس با استفاده از بست های مغناطیسی یا ابزارهای مشابه، تایل را سرجای خود برگردانید. حواستان باشد که اثر انگشتتان روی تایل باقی نماند.
  • داخل پایه ی یک میز یا مبل را خالی کنید و لوازم کوچک خود را داخل آنها جای دهید. پایه را از قسمت پایین با دریل سوراخ کنید و پس از قراردادن لوازم داخل آن، با استفاده از زیرمبلی های پلاستیکی، قسمت سوراخ را بپوشانید.
  • از قراردادن وسایل ارزشمند و گران قیمت در مکان های قابل حدس و رؤیت پذیر، مثل زیر تُشک، داخل دراوِرها، داخل مجسمه ها، پشت قاب عکس ها یا زیر فرش، خودداری کنید.

بسیاری از ادارات پلیس، برنامه های ویژه ای برای بازرسی از منازل و ارائه ی توصیه های امنیتی دارند؛ و از یک دستگاه حکاکی نیز برای درج کُد برروی لوازم شما استفاده میکنند تا در صورت به سرقت رفتن آن لوازم، امکان شناسایی آنها وجود داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی این برنامه ها، با اداره ی پلیس محل خود تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست