اگر به دنبال سیستمی تلفنی برای کسب و کارتان هستید احتمالا به PBX که مخفف Private Branch Exchange است برخورده اید. ولی تلفن سنترال (PBX) به چه معناست ؟

تلفن سنترال (PBX)  در ساده ترین حالت سیستم تلفنی است که برای کسب و کارها طراحی شده است. اپراتورهای این سیستم های تلفنی قابلیت های مثل شماره تلفن های کوتاه چند رقمی، تنظیمات ساعت کاری برای موکول کردن تماس ها به بعد از  تایم کاری, صف انتظار مشتریان, موزیک انتظار و تماس صوتی و تصویری در کنفرانس را دارند. خطوط تلفن محلی و سرویس های موبایل این ویژگی ها راکه به طور خلاصه، کارکنان را در محل کار به هم مرتبط می کند, ارائه نمی دهند.

تلفن سنترال (PBX) ها انواع مختلفی دارند و بسیاری از آن ها امروزه دیجیتالی اند و از طریق اینترنت ارتباط صوتی و تصویری را امکان پذیر می کند. در زیر لیستی از انواع و اقسام PBX های موجود را سریع بررسی می کنیم. با قدیمی ترین مدل تلفن سنترال (PBX) که PBX آنالوگ است شروع می کنیم. با اینکه برای کسب و کارهای امروزی و مدرن این مدل PBX توصیه نمی شود ولی به هر حال توضیحات این قسمت ممکن است برای کسانی که هم اکنون این سیستم را دارند مفید باشد.

بیشتر بخوانید:  تلفن سنترال (PBX) و مزایا و معایب آن را بشناسید

تلفن سنترال (PBX) آنالوگ سنتی:

این سیستم ها برای مدت طولانی در بازار بودند و از طریق خطوط سرویس تلفن های قدیمی (POTS) به Public Switch Telephone Network وصل می شدند. تلفن سنترال (PBX) تماس ها را بین فکس و ماشین مدیریت می کند به طوری که به صورت فیزیکی و یا سیم های مسی به این دستگاه ها وصل شده اند. تماس های ورودی از طریق PBX به خروجی تلفن می رسد و می تواند با PBX بین موبایل ها منتقل شود. خود تلفن سنترال (PBX) معمولا در کمد مخابراتی (telecom closet) شرکت قرار می گیرد.

نکته کلیدی درباره ی تلفن سنترال (PBX) آنالوگ این است که به خطوط POTS که قبل از اینترنت وجود داشته متصل می شوند. این سیستم ها قابلیت های سیستم های تلفن مدرن، از ایمیل تا ایمیل صوتی را ندارد و نمی تواند تماس های صوتی را با کیفیت ارسال کند.

IP PBX یا On Premise IP PBX

با جایگزینی تدریجی سیم های مسی با پهنای باند اینترنت، PBX های پروتکل اینترنت (IP) سیستم های رایج شرکت ها شدند. با اینکه هنوز هم می شود سیستم های آنالوگ خرید ولی قطعا به دلیل آن که امکان به روز رسانی و گسترش ندارند, کارایی نمی توان برای آن ها متصور بود. آن ها به وسیله آداپتورها با VoIP و یا سخت افزارهای دیگر دیجیتالی کار می کنند.

IP PBX تماسهای صوتی را از طریق اینترنت ارسال می کند که به طور خلاصه VoIP می نامند. On Premise IP PBX همان سیستم تلفنی VoIP است که در شرکت و بخصوص در کمد مخابراتی قرار می گیرد. ( این کمد شبیه به سرور با تعدادی سیم است) به جای اتصال با کابل مسی, تلفن های همراه از طریق شبکه محلی (Lan) به تلفن سنترال (PBX) متصل می شود و به همان اینترنتی متصل می شود که کامپیوترتان به آن وصل است.

به خاطر اتصال به اینترنت، IP PBX ها صوت با کیفیت و امکانات پیشرفته تلفن سنترال (PBX) مثل صف انتظار تماس، قوانین ساعت کاری منعطف، تبادل با ارتباطات یکپارچه (UC) و پلت فرم های CRM و یکپارچگی اپلیکیشن را دارند.

تعداد کمی از کسب و کارها از سیستم های On Premise IP PBX استفاده می کنند. ولی به جز تلفن سنترال (PBX) و LAN شرکت، ابزار دیگری هم برای راه اندازی تلفن ها وجود دارد.

هزینه های مربوط به IP PBX درون سازمانی شامل: تجهیزات (تلفن سنترال (PBX) و تلفن ها), SIP Trunking یا سرویس PRI و هزینه مهندس متخصص IT برای تعمیر و نگهداری سیستم تلفنی است.

 Cloud Phone System” یا Hosted PBX

سرویس Hosted PBX یا PBX مجازی سیستم تلفنی را از کمد مخابراتی تان خارج می کند و به حافظه ابری منتقل می کند. به عبارت دیگر Hosted PBX یک تلفن سنترال (PBX) مبتنی بر VoIP است که به وسیله تامین کننده خدمات نگهداری می شود و به کسب و کارها اجازه می دهد تا از طریق اینترنت همگانی به آن متصل شوند. وجود تامین کننده برای مشتریان این حسن را دارد که هزینه نگهداری PBX، کار ارتقای نرم افزار PBX و خرابی سرویس را به کل از بین ببرد؛ چرا که تمام این کارها بر عهده تامین کننده است.

با این سیستم سرمایه کلان اولیه به نفع شرکت های کوچک و متوسط بسیار کم می شود. بسیاری از تامین کنندگان تلفن سنترال (PBX) جز IP تلفن ها از مشتریان چیز بیشتری نمی خواهند. حتی سرویس SIP Trunking (اتصال به PSTN) هم توسط تامین کنندگان Hosted PBX اداره می شود. اگر از طریق Hosted PBX تماس تلفنی برقرار کنید، تماس از طریق اینترنت به تامین کننده و سپس به PSTN باز می گردد.

بسیاری از تامین کنندگان تلفن سنترال (PBX) پورتال های مدیریتی مبتنی بر مرورگر را ارائه می دهند که به مشتریان اجازه کنترل کامل نحوه ی کارکرد سیستم تلفنی را در محل کار می دهد. مشتریان می توانند به راحتی با چند کلیک بر روی ماوس، شماره تلفن، کاربر، اپلیکیشن (مانند موزیک های انتظار و صف ACD) را اضافه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست