سیستم تلفن سانترال (PBX) که در نزد مشتریان در محل شرکت قرار می گیرد، همان سوئیچ تلفن است که در سایز های مختلف از دو تا هزاران خط تلفن را می تواند پوشش دهد. ویژگی های مشترک همه ی آن ها شامل ACD برای توزیع تماس بین مشتریان و IVR برای پردازش تماس های ورودی قبل از اتصال تماس به شخص مورد نظر است. بعضی از PBX ها پروتکل های شماره گیری خارج از سازمان مثل شماره گیری خودکار, شماره گیری پشت سر هم (progressive dialing) و شماره گیری پیشگویانه (Predictive dialer) را دارند. تلفن سانترال (PBX) معمولا ویژگی هایی فراتر از سیستم تلفنی استاندارد را داراست.

Hosted PBX یا همان Virtual PBX نیز تقریبا همین قابلیت ها را دارد با این تفاوت که سوئیچ در لوکیشن مرکزی است و فقط تلفن در دسترس شرکت قرار می گیرد.

PBX مخفف چیست؟

PBX که مخفف (Private Branch Exchange) است به زبانی ساده به سیستم های تلفنی امکان سوئیچ داخلی می دهد. تلفن سانترال (PBX) از سیستم های تلفنی مختلف تشکیل شده که به هم متصل می شوند و ارتباط بین تلفن ها را امکان پذیر می کنند.

تلفن سانترال (PBX) چه کاربردی دارد؟

بسیاری از شرکت ها می خواهند هر کارمندی یک خط تلفن جداگانه داشته باشد که این باعث می شود هزاران خط تلفن برای یک شرکت خریداری شود. شما می توانید به جای خرید خط تلفن های جداگانه از تلفن سانترال (PBX) استفاده کنید تا تمام خطوط تلفن داخلی تان به هم مرتبط شود و تماس های خارج از سازمان با ظرفیت های بالاتری صورت گیرد. با این سیستم چندین نفر می توانند از یک شماره تلفن همزمان استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:  تلفن سنترال (PBX) و مزایا و معایب آن را بشناسید

PBX و تلفن

PBX شبیه تلفن های سنتی نیست. سیستم شماره گیری داخلی آن که مخصوص شرکت ها طراحی شده با تلفن های قدیمی فرق دارد. در شرکت هایی که از PBX استفاده می کنند, کارمندان با گرفتن سه یا چهار شماره با یکدیگر در داخل شبکه ارتباط می گیرند. به این شماره ها “افزونه” (extension) گفته می شود. اگر کسی از بیرون شرکت تماس بگیرد با اضافه کردن این افزونه ها بعد از شماره اصلی شرکت, مستقیما به کسی که می خواهد با او ارتباط بگیرد وصل می شود.

نقش اصلی تلفن سانترال (PBX)

  • اطمینان از وجود منابع در محل برای ایجاد اتصال
  • ایجاد ارتباط بین کاربران به عنوان یک سوئیچ کننده
  • جمع آوری تمام داده های مرتبط با تماس از.نظر آماری, کمی, اندازه صدا و…
  • قطع تماس بعد از مشتری

کارکرد تلفن سانترال (PBX)

می توان با یک شماره تلفن, تماس های خارج از سازمان را به نمایندگان مختلف شرکت وصل کرد.

قابلیت توزیع تماس خودکار (ACD) باعث می شود تماس هایی که به شرکت می شود بین نمایندگانی که تماس ها را جواب می دهند به طور مساوی پخش شود.

 با استفاده از قابلیت جوابدهی خودکار به تماس ها افرادی که با شرکت تماس می گیرند به منویی هدایت می شوند که در آن خودشان می توانند به بخشی که می خواهند وصل شوند.

 خوش آمدگویی های خودکار تماس را می توانید سفارشی سازی کنید.

از قابلیت های مدیریتی میزبانی می کند.

هنگامی که مشتریان پشت تلفن منتظر هستند تا با شخص مورد نظر شان صحبت کنند, می توانید موزیک خاص خودتان را برایشان پخش کنید.

امکان ضبط پیام های صوتی جداگانه برای هر افزونه وجود دارد.

امکان تماس داخلی بین شعب مختلف وجود دارد.

IP PBX چیست؟

 PBX ها در گذشته و همزمان با سیستم های تلفن ثابت بوجود آمدند. امروزه تکنولوژی VoIP یا صدا روی پروتکل اینترنت به این سیستم ها اجازه می دهد تا از سرویس IP PBX (مرکز تلفن انشعابی خصوصی پروتکل اینترنت) استفاده کنند.

قبل از همه گیر شدن اینترنت, سیستم های PBX فقط برای شرکت های بزرگ طراحی شده بود ولی بعد از آن شرکت های کوچک هم می توانند از پس هزینه های آن برآیند.با اینکه هزینه های اولیه این سیستم برای شرکت های کوچک زیاد است ولی مزایای که شرکت های هوست کننده PBX ارائه می دهند و شکل حرفه ای که شرکت به خودش میگیرد بسیار ارزشمند است.

این مزایا شامل مقیاس پذیری، ویژگی های پیشرفته، مدیریت بهتر می شود. علاوه بر این از آنجایی که این سیستم ها بیشتر نرم افزاری هستند تا سخت افزاری، به روزرسانی و جابجایی آن ها آسان تر است.

3CX نرم افزار IP PBX است که بر روی ویندوز، Linux یا حافظه ابری گوگل، آمازون و Azure بالا می آید. 3CX یک نرم افزار استاندارد باز (open standard) است و می تواند با تعدادی از تلفن های آی پی، دروازه ها (gateways) و سیپ ترانک (Sip Trunk) مورد استفاده قرار گیرد و به راحتی با سیستم های CRM ادغام شود. ارتباطات یکپارچه (Unified communication) قابلیت هایی نظیر چت، وضعیت، ویدئو کنفرانس و اپلیکیشن اندروید و ios را دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست