تلفن سانترال (PBX) یک سیستم ارتباط تلفنی است که می تواند تماس های ورودی یا داخلی را بین کاربران مختلف بر روی خطوط داخلی پخش کند و تعداد خطوط تلفن خارجی را به حداقل می رساند.

تلفن سانترال (PBX) اساسا یک سیستم تلفن داخلی است که با استفاده از سوئیچ تماس ها را بین کاربران پخش می کند. سوئیچ در واقع یک هاب (وسیله‌ای که چندین رایانه را در یک شبکه‌ محلی به یکدیگر متصل می‌کند) است که تماس های ورودی و خروجی را به مقصد می رساند.

سوئیچ PBX در ابتدا یک صفحه کلید فیزیکی بزرگ با خطوط تلفن قابل مشاهده بود. بعد از اینکه داده ها از فضای فیزیکی به دیجیتالی منتقل شد, تلفن سانترال (PBX) نیز خودش را با این تکنولوژی هماهنگ ساخت.

هدف تلفن سانترال (PBX) چیست؟

تلفن سانترال (PBX) ارتباطات داخلی یک کسب و کار را یکپارچه می سازد. منظور از کسب و کار یک بیزینس, شرکت یا هر پروژه ای است که نیاز به همکاری چند نفر دارد.

برای اینکه همکاری در گروه آسان تر شود, کسب و کار ما به ارتباطی سریع, آسان و بدون قطعی نیاز دارد.

PBX تحویل اطلاعات را به روش های زیر ساده تر می کند:

  • ساده سازی اطلاعات مخاطبین
  • متمرکز سازی اطلاعات مخاطبین برای مشتریان احتمالی و بالفعل
  • امکان ارتباط همزمان چند کسب و کار با هم
  • تسهیل تماس کنفرانسی و قابلیت های تلفنی ویژه کسب و کارها
بیشتر بخوانید:  سیستم تلفن سنترال (PBX) چیست و انواع آن کدامند ؟

چرا کسب و کارها از سیستم های تلفن سانترال (PBX) استفاده می کنند؟

صرفه جویی در هزینه

از آنجایی که PBX چیزی شبیه به نسخه کوچک شده سوئیچ تلفن های سایز بزرگ است, شرکت ها فقط برای خطوط و شماره تلفن هایی که می خواهند با آن تماس خارج از سازمانی بگیرند, هزینه پرداخت می کنند. PBX تماس های داخل سازمانی را پوشش می دهد, با آن می توانید شماره تماس ها را کوتاه کرده و تماس به شخص مد نظر را وصل کنید.

اتصال

با شماره تماس هایی کوتاهی که PBX در اختیار سازمان ها قرار می دهد, تماس های داخلی بدون هیچ محدودیتی انجام می شود. با وجود سیستم PBX که در محل شرکت قرار می گیرد, می توانید مطمئن شوید که تماس ها سریع و بدون خش انجام می شود. کارمندان می توانند بدون آنکه ذره ای بازدهی شرکت پایین بیاید و بدون تلاش اضافه اطلاعات را بازیابی و یا به اشتراک بگذارند.

مدیریت

شرکت ها برای سوددهی بیشتر و کسب موفقیت به برقراری ارتباط خوب با مشتری نیاز دارند. اگر مشتری که مشکل و یا سوالی دارد با سیستم ارتباطی شما هم به مشکل بر بخورد, رفتار خوبی با شما نخواهد داشت. PBX با هدایت تماس های خارجی به تنها شماره تلفن شرکت از اینکه اطلاعات مخاطبین با هم قاطی شود, جلوگیری می کند.

تلفن سانترال (PBX)از کجا می آید؟

PBX برای اولین بار به شکل سیستم تلفنی دکمه ای بود که با سوئیچی که داشت تماس ها را به قسمت های مختلف شرکت ارتباط می داد. با رشد شرکت و تعداد کارمندان, به تعداد بیشتری سوئیچ نیاز شد.

سوئیچ های تلفن شخصی در دهه ۱۹۶۰ ظهور یافتند و به خاطر قطع و وصلی های گاه و بیگاه، تماس را به شخص مورد نظر وصل نمی کردند .تشکیلات عظیم و جاگیری داشتند و با زدن سوئیچ اپراتور شروع به کار می کردند.

سوئیچ های الکترومکانیکی خودکار کم کم جایگزین سیستم های دستی شدند و اصطلاح سیستم های PBX دستی و خودکار را بوجود آوردند ولی خیلی زود این سیستم ها هم جای خود را به سیستم های پیشرفته تر دادند.

در دهه ۱۹۹۰, شبکه های دیتا به لطف همه گیر شدن اینترنت, در مقیاس جهانی اتصال را برقرار می کردند. برای شرکت هایی که در حال رشد اند, شناختن انتقال بسته دیتا (data packet transfer) ضروری شد و به سیستم های PBX مثل IP PBX اجازه رشد و به روز رسانی سیستم هایی ارزان تر و با کارایی بیشتر را داد.

 PBX به کجا می روند؟

IP PBX یا صدا روی پروتکل اینترنت (VoIP), استاندارد حال حاضر دنیاست ولی با توجه به رشد بدون توقف اطلاعات در کتابخانه دیجیتال جهانی این استاندارد هم تغییر خواهد کرد.

IP PBX و VoIP, اصطلاحاتی مثل تلفن اینترنتی (Internet telephony ), ای پی تلفنی (IP telephony), پهنای باند تلفنی (broadband telephony ) یا پهنای باند سرویس تلفنی (broadband phone service) را هم دربرمی گیرند. آن ها صدا و دیتا را بر روی شبکه پروتکل اینترنت یا IPs ارسال می کنند و جایگزین سوئیچ دستی و خودکار شدند.

شرکت ها برای اینکه با آخرین تکنولوژی ها همراه شوند باید سیستم VoIP را داشته باشند تا بتوانند ارتباطات داخل و خارج از سازمان خود را سر و سامان دهند. شبکه اطلاعات الکترونیکی جهانی بسیار وسیع است و با گسترش روز به روز خود انتقال سریع, ارزان و عظیم اطلاعات را امکان پذیر می کند. بهره وری از مزایایی که VoIP در اختیار شرکت ها می گذارد بهترین راه برای ایجاد ارتباط سطح بالا در دنیای رقابتی امروز است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست