اجزای اتوماسیون خانگی عبارتند از: یک دستگاه هوشمند، یک سرور هوشمند (Hub) و اپلیکیشن متصل به آن دستگاه هوشمند

اگرچه بعضی از سیستم های هوشمند تنها با دو جزء از اجزای فوق کار می کنند – دستگاهی با یک اپ یا یک سرور هندزفری که جهت کنترل اجزای هوشمند عمل میکند، اما بیشتر سیستم ها از هر سه جزء مذکور تشکیل شده اند.

هاب های هوشمند

هاب مرکز فرماندهی اکوسیستم اتوماسیون خانگی شما میباشد و قطعه ای است که دستگاه هایی که جداگانه در خانه تان کار میکنند را به هم متصل میکند. بعضی از سیستم ها دارای هاب هایی هستند که تنها با دستگاه های ساخته شده توسط یک تولید کننده کار می کنند، ولی بقیه آنها مانند Amazon Echo، با دستگاههای بی شماری سازگارند.

اپلیکیشن های موبایل که به دستگاه های هوشمند متصل میشوند.

در یک سیستم اتوماسیون خانگی ، اپ ها به شما امکان میدهند که دستگاه های هوشمند خود را از راه دور کنترل و نظارت نمائید. برای انجام این کار، صرفا باید برنامه همراه با سیستم را دانلود و آن را با هاب خود جفت کنید. اگرچه اپ های هر محصول کمی متفاوت از هم عمل می کنند، ولی همه دارای پاور کنترل، تایمر و غیره هستند.

بیشتر بخوانید:  اتوماسیون خانگی چیست ؟

دستگاه های هوشمند

دستگاه های هوشمند تجهیزات لازم در یک سیستم اتوماسیون خانگی هستند. این تجهیزات در واقع دستورات را اجرا می کنند. در ادامه چند نمونه از انواع مختلف دستگاه های هوشمند که می توانید در یک سیستم به کار ببرید، ارائه شده است:

  1. گجت های کنترل دسترسی و امنیتی: ابزارهای کنترل دسترسی و امنیتی شامل دوربین های امنیتی، قفل های هوشمند و سنسورهای حرکتی میباشند.
  2. لوازم خانگی: تقریبا همه لوازم خانگی ممکن است در آینده ای نزدیک جزئی از سیستم اتوماسیون خانگی شما شوند. یخچال های هوشمند، ماشین های لباسشویی، ماشین های ظرفشویی و اجاق گازها در حال حاضر جز سیستم اتوماسیون خانگی هستند. لوازم خانگی کوچکتر مانند کتری چای و دیرپزها مدتی است هوشمند شده اند.
  3. سیستم های تهویه: دستگاه های تهویه اغلب به سیستم های مدیریت انرژی متصل میشوند. وسایل گرمایشی هوشمند از محبوب ترین سیستم های تهویه به شمار میروند.
  4. دستگاه های مدیریت انرژی: بعضی از دستگاه های مدیریت انرژی شامل ابزار کنترل از راه دور آبفشانی و دستگاه های نظارت بر انرژی میباشند. به عنوان مثال، Rachio Iro در طول تابستان به صاحب خانه امکان میدهد تا مصرف آب را کاهش و حیاط خود را سرسبز نگه دارد. سوئیچ ها و نوار های هوشمند نیز در این دسته قرار میگیرند.
  5. وسایل سرگرمی: دستگاههای سرگرمی عبارتند از تلویزیون های هوشمند، اسپیکرهای بی سیم، و پروژکتورها
  6. دستگاه های بهداشت و درمان: سیستم های بهداشت و درمان در صنعت خانه های هوشمند در حال توسعه میباشند. نمونه های رایج آنها رطوبت ساز های هوشمند و ترازوهای هوشمند هستند.
  7. ریموت های کنترل روشنایی: کنترل های روشنایی نیازمند صفحه کلید (fanfare) هستند و شامل دیمرها (کم نور کننده ها)، لامپ های برق، نوارهای روشنایی (light strip) و سوئیچ ها از جمله GE، فیلیپس و Belkin میباشند.

همچنین، اگرچه اتصال اینترنت، مودم و روتر (Router) شما از لحاظ فنی بخشی از سیستم اتوماسیون خانگی تان محسوب نمیگردند، ولی اغلب نقشی حیاتی ایفا می کنند. یک برنامه اینترنتی با سرعت بالا، اتصال راحت و عملکرد مطمئن دستگاه های فعال Wi-Fi را تضمین می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست