حدود یک دهه قبل، ایده ی کنترل ترموستات، سیستم روشنایی و سیستم های امنیت از راه دور با استفاده از تلفن همراه، یک داستان علمی-تخیلی به نظر می آمد. اما سال 2017، سال اوج توسعه ی فناوری “منزل هوشمند” بود. سهم بازار فناوری منزل هوشمند، روزبه روز در حال رشد و توسعه است و مؤسسه پژوهش در بازار زیون (Zion Market Research) پیش بینی کرده است که تا سال 2022، سهم فروش این فناوری در بازار به 53.45 میلیارد دلار خواهد رسید.

سال 2018، زمان مناسب تر و مطلوب تری برای توسعه ی صنعت منزل هوشمند محسوب میشود؛ زیرا در این سال، ابزارهایی نظیر گوگل هوم، الکسا و آمازون اکو کاربرد گسترده تری پیدا خواهند کرد و بر پیچیدگی هوش مصنوعی نیز افزوده خواهد شد.

بیشتر بخوانید:  آینده تکنولوژی خانه هوشمند : قرن پیش رو و اینترنت اشیاء

بحران حریم خصوصی و امنیت در آینده

در پی فناوری منزل هوشمند شاهد ظهور فوت پرینتر ها هستیم . زمانی که این سیستم ها در معرض خطر واقع میشوند، پیامدهای ناشی از آن بسیار جدی تر و حادتر از گم شدن کد امنیتی خواهد بود. بررسی و پیگیری ملاحظات امنیتی و حریم خصوصی، یک مسئله ی اساسی و مهم است که این صنعت را شکل میدهد.

تلفیق امکانات هرچه بیشتر در ابزارهای “منزل هوشمند

آیا فناوری “منزل هوشمند” میتواند تضمین کند که موقع بیرون رفتن از منزل، خاموش کردن چراغ ها را فراموش نمیکنید؟ یا حتماً درها را قفل میکنید؟ یا پس از احراز هویت، هشدارهای صوتی را قطع میکنید؟ من مطمئنم که در سال 2018، امکانات بیشتری به ابزارهای امنیتی اضافه میشوند که مالکان منازل را بیش از پیش تحت پوشش امنیت و پشتیبانی قرار میدهند.

یک نقش بزرگتر برای هوش مصنوعی

فرض کنید در حال تعمیر و بازسازی ملکی هستید که آن را برای سرمایه گذاری خریداری کرده اید و تصمیم گرفته اید که انواع ابزارهای امنیتی را به جهت حفاظت از سرمایه ی خود در آن محل نصب نمایید. امکان نظارت ویدئویی، یک امتیاز ویژه و جالب توجه است؛ اما در حال حاضر، هوش مصنوعی به جهت اتوماتیک سازی فرآیند تشخیص خطر مورد استفاده است و اگر رویداد غیرعادی ای در منزل رخ دهد، ما را با خبر می سازد. این قضیه، در جنبه ی انسانی و بشرمحور نظارت ویدئویی از راه دور تغییرات اساسی به وجود می آورد.

تمرکز بر اصل نظارت 

مالکان و صاحبان منازل، ایده ی استفاده از راهکارهای ساده تر برای کنترل منزل را بسیار می پسندند. نظارت و مراقبت، از اصول اساسی برای مبارزه با جرم و جنایت به شمار می آیند؛ زیرا بسیاری از افراد، در محیط های کاری دور از خانه شاغل هستند و مایلند که از دارایی های مادی و غیرمادی خود مراقبت به عمل آورند.

نمونه های جدیدی از کارکرد فناوری “منزل هوشمند”

در سال 2017، اکثر نرم افزارهای توسعه یافته در حوزه ی امنیت و کنترل ترموستات ها با ابزارهای امنیتی سازگار نبودند. در سال 2018، تولیدکنندگان ابزارهای “منزل هوشمند”، یک رویکرد پلت فرم بنیاد را اتخاذ کرده اند و میان آن نرم افزارها و ابزارها، یک تطابق و سازگاری کارآمد به وجود آورده اند. بدین ترتیب، کارکردهای جدیدی به سیستم های امنیت منازل اضافه شده که از میان آنها میتوانیم به عیب یابی لوازم خانگی، صرفه جویی در انرژی و پیشگیری از آسیب های جدی در زمان وقوع بلایای طبیعی اشاره کرد.

تشریک داده ها و اطلاعات مالکان منازل

به اشتراک گذاری داده ها و اطلاعات مالکان منازل با بنگاه های کسب و کار، یکی از رویدادهای بزرگی است که در آینده ای نه چندان دور، در فناوری “منزل هوشمند” پدید می آید. به عنوان مثال، به یخچال خود دستور میدهید که اقلام موردنیاز را خودش شناسایی کند و سفارش دهد یا روشنایی و دمای منزل را پیش از ورود به منزل تنظیم میکنید. داده ها و اطلاعاتی که شما با ابزارهای هوشمند به اشتراک میگذارید، برای شرکت های تولیدی مختلف، جالب توجه و سودمند خواهند بود.

ارتقای بهره وری، کنترل و سفارشی سازی

هوش مصنوعی به گونه ای طراحی شده که کلیشه های خانگی را در هم بشکند. در آینده ای نه چندان دور، سطح بهره وری و کارآمدی فناوری افزایش خواهد یافت و ما میتوانیم همه چیز را (از لوازم خانگی گرفته تا صدای رادیو) از یک پایگاه مرکزی تحت کنترل درآوریم. در حقیقت، در پی توسعه و پیشرفت هوش مصنوعی، نهایتاً هیچ چیز را بصورت دستی کنترل نمیکنیم؛ زیرا ابزارهای پشتیبان هوش مصنوعی بطور اتوماتیک، خود را با تمایلات و توقعات ما وفق خواهند داد.

خدمات رسانی به مشتری به عنوان یک وجه تمایز

از آنجایی که روزانه تعداد بیشتری ابزار و امکانات برای “فناوری منزل هوشمند” به بازار وارد میشوند، فرصت استفاده از “خدمات مشتریان” به عنوان یک وجه تمایز، برای شرکت های آینده نگر فراهم آمده است. محیط “اینترنت اشیاء”، چالش های متعددی را برای مصرف کنندگان به وجود آورده است که از میان آنها میتوان به عیب یابی پایه یا مسائل پیرامون حریم شخصی اشاره کرد. شرکت های نوآور و آگاه در زمینه ی خدمات رسانی به مشتری، یک سر و گردن از باقی بالاتر خواهند بود.

دیگر مسائل پیرامون امنیت

در آینده ای نزدیک، شاهد عرضه بی سابقه راه حل های نوین و مؤثر از سوی کنش گران بزرگ عرصه فناوری خواهیم بود. آمازون، فناوری تحویل غذا به یخچال منزل را فراهم آورده است و در این راستا، از پلت فرم “منزل هوشمند” خود بهره گرفته است. با این حال، امنیت همیشه مهم ترین مسئله است. شاید یکی از شرکت های تأمین کننده، قصد سرقت از منزل مشتری را داشته باشد. من آینده ای را می بینم که در آن، گذرواژه ها نشت کرده اند یا خانه ها هک شده اند؛ و کنش گران بزرگ عرصه فناوری باید برای این مسائل، راه چاره داشته باشند.

تعالی استانداردهای پیرامون سازگاری

من به پیشرفت و تعالی استانداردها بسیار امیدوارم. بازار “منزل هوشمند” پتانسیل قابل ملاحظه ای دارد؛ اما هنوز به انسجام لازم نرسیده است. مشتریان نباید به این فکر کنند که سرمایه گذاری روی نست، آمازون اکو یا محصولات پشتیبان هوم کیت (اپل) صحیح است یا نه. من انتظار دارم که در سال 2018، شاهد سازگاری هرچه بیشتر سیستم ها با نیازها و اقتضاهای جهانی باشیم و تمرکز خود را از گزینش یک شرکت یا تأمین کننده ی ثابت برداریم.

ابزارهای آشپزخانه هوشمند

من فکر میکنم در آینده ای نزدیک شاهد ورود شمار زیادی ابزار آشپزخانه ی هوشمند به بازار باشیم؛ که از میان آنها میتوانیم به پلوپزهای متصل به الکسا، آرام پزهای هوشمند و نرم افزارهای وابسته اشاره کنیم. ما از الکسا میپرسیم که چه مدت زمان تا انتهای فرآیند طبخ باقی مانده است یا میتوانیم با استفاده از تلفن همراه خود و از محل کار، وسایل آشپزخانه را تحت کنترل داشته باشیم.

فضاهای هوشمند خارج از خانه

طبیعتا فناوری منزل هوشمند به تدریج قابل دسترس تر و مقرون به صرفه تر خواهد شد. پس از آنکه مشتریان بتوانند به کارکردهای فناوری منزل هوشمند عادت کنند، این کارکردها احتمالاً به محیط خارج از خانه هم سرایت خواهند کرد. در سال آینده، شاهد یک افزایش چشمگیر در فناوری های هوشمند تجاری و بازرگانی خواهیم بود که با میل و گرایش افراد به دورکاری تطابق خواهد یافت.

جایگزین سازی محصولات “آزمایشی” با گزینه های بهتر

در پی ورود شمار زیادی فناوری و اثر نوآورانه به بازار، کارکرد اتوماسیون در زمینه ی تسهیل تجربه ی زندگی در منزل و ارتقای کیفیت آن افزایش خواهد یافت. در سال آینده، شاهد یک افزایش چشمگیر در تولید گجت های نوین در عرصه “اینترنت اشیاء” خواهیم بود. با این حال، از آنجایی که این فناوری نسبتاً جدید است، در پی اجرای فرآیندهای آزمون و خطا در نهایت گزینه های برتر جایگزین ابزارهای آزمایشی خواهند شد.

ارتقای قابلیت کنترل با فرمان صوتی

فناوری های امنیت منازل، با زندگی روزمره ی ما درآمیخته اند. در انتهای سال 2018، قابلیت کنترل صوتی در فناوری هایی موجود در تلفن همراه، تلویزیون و حتی داشبورد خودروها، تبدیل به یک سوژه ی عادی و مرسوم خواهد شد. فرمان صوتی، یک توسعه و پیشرفت چشمگیر به شمار می آید که امکان فراگیری هرچه بیشتر فناوری های پشتیبان این قابلیت را فراهم می آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست