سیستم‌های دوربین مداربسته یکی از پرمصرف‌ترین و مفیدترین ابزار امنیتی در  دنیا هستند. به ویژه در محیط امنیتی بی‌نظم و شلوغ کلان شهرها ، وجود این تکنولوژی مزایای بسیاری دارد از جمله: بازدارنده مؤثری در برابر جرایم، ابزار کارآمد نظارتی و در صورت نیاز، منبع خوبی از اطلاعات قانونی.

سیستم‌های دوربین‌ مداربسته اوایل فقط برای ضبط وقایع به کار می‌رفتند، تغییرات دوربین‌های دیجیتال، حجم داده و الزامات قانونی و امنیتی، تولید کنندگان این تجهیزات را مجاب به افزایش محدوده فعالیت و ارائه ویژگی‌های پیشرفته کرده است.

برخی از این ویژگی‌ها مربوط به همه کاربران دوربین مداربسته می‌شود و استفاده از آنها در خانه یا محل کار توصیه شده است. اما برخی از انواع این دوربین‌های امنیتی برای کاربران خاص کاربرد دارند.

درهرحال، قیمت نهایی تجهیزات بستگی به کاربری شما دارد؛ درک ویژگی‌های این تجهیزات می‌تواند به شما در انتخاب مناسب کمک کند. در ادامه به بررسی مهمترین خصوصیات و قابلیت‌های دوربین‌های مدار بسته می‌پردازیم.

تشخیص حرکت

ضبط طبق تقاضا یکی از ویژگی‌های مفید سیستم‌های مدرن دوربین مدار بسته است، به خصوص برای مناطقی که به ندرت دسترسی به آنها وجود دارد، زیرا ضبط مداوم کل طول روز نتیجه‌ای جز چندین ساعت فیلم ضبط شده و احیانا سی ثانیه از رفت و آمد افراد در پی نخواهد داشت.

سیستم‌های دوربین مدار بسته با پشتیبانی تشخیص حرکت امکان تنظیم شروع ضبط دوربین فقط درصورت مشاهده حرکت را فراهم می‌کند. به این ترتیب، فیلم‌های ضبط شده فقط اطلاعات مفید را ذخیره خواهند کرد. این قابلیت باعث صرفه جویی در هزینه و ذخیره سازی، بک‌آپ و بایگانی شده، بعلاوه مرور و بازیابی داده را درصورت لزوم آسان‌تر می‌کند.

اشعه مادون قرمز

دوربین‌های CCTV مانند همه دوربین‌ها فقط اشیاء و اتفاقاتی را ضبط می‌کنند که نور کافی روی آنها وجود داشته باشد. اما، دوربین‌های جدید نیازی به طیف قابل مشاهده ندارند.

دوربین‌های مداربسته مادون قرمز دارای چراغ‌های مادون قرمزی هستند که از آن برای روشن کردن اشیا در میدان دید خود استفاده می‌کنند. با این قابلیت دوربین‌های مدار بسته قابلیت مشاهده در طول شب را هم دارند.

اغلب این مدل دوربین‌ها با علامت “دوربین‌های مدار بسته روز/شب” به فروش می‌رسند. این دوربین‌ها به طور خودکار سطح نور محیط را تشخیص داده و در صورت نیاز چراغ‌های مادون قرمز را روشن یا خاموش می‌کنند.

دوربین‌های مداربسته مادون قرمز از اجزای ارزان قیمت و در دسترسی استفاده می‌کنند، پس نصب آنها مخارج چندان زیادی نخواهد داشت. با این حال، حواستان باشد مدل‌های ارزان‌تر احتمالا سطح روشن‌سازی پایین‌تری دارند، یا بخوبی نمی‌توانند سطح روشنایی را بطور اتوماتیک تنظیم کنند و ممکن است کیفیت ویدئوی بالایی نداشته باشند.

ارتباط صوتی دو طرفه

ارتباط دو طرفه صوتی یکی از ویژگی‌های پیشرفته CCTV است که اغلب نادیده گرفته می‌شود. ارتباط صوتی دو طرفه به اپراتور اتاق کنترل اجازه صحبت با فردی که مقابل دوربین مداربسته است را می‌دهد. این مکالمه را هم می‌توان مثل فیلم ضبط و بایگانی کرد.

این قابلیت عمدتا برای سیستم‌های کنترل دسترسی تعاملی مفید است، جایی که در آن دسترسی به یک منطقه محدود باید همیشه توسط اپراتور تایید یا کنترل شود. با این حال، در موقعیت‌های دیگر هم می‌تواند مفید باشد. مثلا، این قابلیت به اپراتورهای انسانی امکان بررسی هرنوع تلاش برای دسترسی به محل را می‌دهد، و امکان تشخیص هر دسترسی مخربی را بیشتر می‌کند. این قابلیت جایگزین خوبی برای سیستم مخابره داخل ساختمان جداگانه است، چراکه پیچیدگی فرآیند و نیاز به تعمیر و نگهداری را کاهش می‌دهد.

تشخیص خودکار شماره پلاک خودرو

تشخیص خودکار شماره پلاک خودرو (ANPR) یک ویژگی پیشرفته دوربین‌های مدار بسته است که امکان تجزیه و تحلیل تصویری نرم افزاری را برای شناسایی و خواندن شماره پلاک وسایل نقلیه فراهم می‌کند.

ارزش این قابلیت چندان ارتباطی با خود سیستم تشخیص پلاک ندارد، بلکه بیشتر بدلیل ادغام شدنش با آرشیو، مدیریت دسترسی، نرم افزار مدیریت پارکینگ، و ارزش تحلیلی داده‌ای که ارائه می‌دهد است.

از ANPR در موارد زیر می‌توان استفاده کرد:

  • سهولت دسترسی پارکینگ
  • کاهش زمان حمل و نقل
  • داده‌های دقیق و واقعی در مورد تعداد فضاهای پارکینگ اشغال شده و اینکه خودرو توسط چه کسی پارک شده
  • کنترل و ثبت وقایع فضای پارکینگ ساختمان.

اگر به چنین مواردی نیاز دارید، ANPR مطمئنا گزینه ارزشمندی برایتان خواهد بود.

با این حال، حواستان باشد ANPR به همان اندازه که مفید است پیچیده هم هست، یعنی نه تنها نیاز به سخت افزار تصویربرداری با کیفیت بالا دارد، بلکه دوربین‌ها هم باید طوری نصب شوند که نور مناسب، دامنه دید و پارامترهای فاصله بخوبی رعایت شده باشند.

بیشتر بخوانید:  مزایای سیستم‌های دوربین مدار بسته

تشخیص چهره

تشخیص چهره مشابه همان ویژگی ANPR برای شماره پلاک خودرو است: در این قابلیت سیستم دوربین مدار بسته چهره شخص را با رکورد پایگاه داده داخلی مطابقت داده و به شما می‌گوید چه کسی از مقابل دوربین عبور کرد.

تشخیص چهره ویژگی بسیار قدرتمندی به حساب می‌آید و بیشتر در مواردی که امنیت و یا خدمات مشتری بسیار اهمیت دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. مثلا برای یافتن و پیگیری مشتریان VIP در هتل‌ها یا کازینوها یا برای تشخیص افرادی که اجازه ورود به محلی را ندارند و یا مظنونین مجرم استفاده می‌شود.

با این وجود سیستم تشخیص چهره مبتنی بر CCTV بسیار پیچیده است و دو پیامد مهم دارد.

پیامد اول قیمت است. تشخیص چهره یک ویژگی اضافیست؛ شاید تولید کنندگان لزوما برای آن هزینه اضافی نگیرند، اما تامین سخت افزارهای پشتیبان آن، بخش هزینه بردار روند نصب است.

پیامد دوم دقت است، شناخت چهره انسان کار پیچیده‌ایست که حتی سیستم‌های بیولوژیکی هم گاها در آن دچار اشتباه می‌شوند. حتی انسان‌ها هم ممکن است گاهی یک غریبه را با آشنایی اشتباه بگیرند، چه برسد به کامپیوترها. آنها اغلب تشخیص درست می‌دهند، اما تشخیص کاذب مثبت هم دارند (غریبه را با کسی که ثبت شده اشتباه می‌گیرند) و هم تشخیص کاذب منفی (عدم شناسایی کسی که ثبت شده).

تشخیص چهره CCTV هنوز در سطحی نیست که بتوان به طور کامل به آن اعتماد کرد. مطمئمنا کار کارکنان‌تان را به مراتب آسان‌تر می‌کند اما نمی‌تواند کاملا جایگزین آنها باشد.

سایر ویژگی‌های تحلیل ویدیویی

ANPR و تشخیص چهره پیشرفته‌ترین ویژگی‌های تجزیه و تحلیل ویدئویی سیستم‌های دوربین مداربسته هستند. اما بعضی سیستم‌ها ویژگی‌های تحلیل ویدیویی مفید دیگری هم ارائه می‌دهند، از قبیل:

تشخیص تعلل: بعضی سیستم‌ها می‌توانند شیء ثابتی که برای مدت طولانی در دامنه دید دوربین ثابت مانده را تشخیص دهد. این قابلیت می‌تواند برای شناسایی دسترسی غیر مجاز، پارک در مناطق ممنوعه و انواع مختلف رفتارهای مشکوک مورد استفاده قرار گیرد.

طبقه بندی و ردیابی اشیاء: بسیاری از سیستم‌های دوربین مداربسته قادر به شناسایی و طبقه بندی اشیاء در دسته‌های مختلف (مانند “افراد” و “وسایل نقلیه”) و دنبال کردن آنها در حوزه دید یک یا چند دوربین متعدد هستند.

تحلیل ویدیویی دوربین مداربسته حوزه بسیار جذابی است، که دستخوش پیشرفت و اضافه شدن ویژگی‌های دیگری هم شده است. با این حال، دقت و قابلیت اطمینان آنها حتی در محصولات یک تولیدکننده هم بسیار متفاوت است. اگر نیاز به دسته خاصی از قابلیت‌های تحلیل ویدئویی دارید، توصیه می‌کنیم قبل از خرید حتما محصول مورد نظرتان را از نظر کیفیت و کارایی آزمایش کنید.

هشدارهای زمان واقعی

هشدارهای زمان واقعی یک ویژگی نسبتا جدید در دوربین‌های CCTV با IP فعال است. سیستم‌های دوربین مداربسته با چنین ویژگی می‌توانند در صورت مشاهده هر اتفاق مشکوکی یک علامت هشدار به گوشی هوشمند یا تبلت شما بفرستند.

هشدارهای زمان واقعی ویژگی بسیار مفیدی است اما باید با دقت اعمال شود.

اول، سیستمی که هشدارهای بی‌مورد زیادی اعلام کند، بعد از مدتی بی‌فایده خواهد بود – چراکه به جای افزایش امنیت، درواقع امنیت را کاهش می‌دهد؛ چون بعد از مدتی مثل چوپان دروغ‌گو می‌شود و کسی به هشدارهای بی‌موردش توجه نمی‌کند.

دوم، شاید اعلام هشدار به نظر ساده برسد، اما درواقع به یک فن آوری ابر بسیار پیچیده متکی است. بعضی مدل‌ها بیشتر بر زیرساخت‌های سازندگان خود تکیه دارند تا تجهیزات شما، و این امر باعث می‌شود فعالیت سیستم شما بیشتر به میزان امنیت و زمان فعال بودن سازنده متکی باشد تا نیازهای شما. برخی دیگر از سازندگان اما به شما اجازه اعمال زیرساخت‌های‌تان طبق نیازهای شخصی خودتان را می‌دهند- که بمعنی به کار بردن زیرساخت‌های خودتان و در نتیجه امنیت بیشتر خواهد بود.

ذخیره ابری

از بزرگ‌ترین چالش‌های کاربران دوربین‌های مداربسته، ذخیره‌سازی داده‌های دوربین به شیوه‌ای امن و انحصاری است که دسترسی سریع و کارآمد به داده‌های دوربین را نیز ممکن سازد.

ذخیره‌سازی ابر ابتدا برای دو نوع کاربر بکار رفت:

  • کاربرانی با تعداد فیلم‌های بالا یا پشتیبانی زیرساخت بیش از حد بزرگ که مدیریت آن را، حتی با منابع اختصاص داده شده IT مشکل خواهد کرد.
  • کاربرانی با تعداد فیلم کم یا الزامات پیشرفته بسیار محدود، در اینصورت هزینه مربوط به زیرساخت اختصاصی برای ذخیره سازی و بک‌آپ گیری امن توجیه پذیر نخواهد بود.

با ذخیره ابر، سیستم‌های دوربین مداربسته از منابع ابر برای ذخیره و بازیابی داده استفاده می‌کنند. با این قابلیت وظیفه حفظ یک زیرساخت ذخیره سازی امن اضافی با تمام مزایا و معایبش به ابر منتقل خواهد شد.

ذخیره سازی ابر دوربین مداربسته متعلق به سازندگان معتبر، قابلیت‌هایی چون رمزنگاری، قابلیت دسترسی بالا و بک‌آپ گیری کارآمد دارد، که معمولا فراتر از استطاعت مالی اکثر شرکت‌های کوچک و متوسط است.

همانطور که گفتیم، کارایی برخی سیستم‌های امنیتی به اقدامات امنیتی شما بستگی دارد؛ برای مثال، اگر از پسورد ضعیف استفاده کنید، دزدها به راحتی به فیلم‌های‌تان دسترسی پیدا خواهند کرد. ذخیره ابر همیشه تحت تاثیر حفظ و نگهداری زیرساخت‌ها، هزینه و خود فروشنده بوده است. یک پلت فرم ابر خاص فقط با چند مدل از دوربین‌های مدار بسته کار می‌کند و معمولا روی محصول با تولید کننده یکسان کار خواهد کرد.

اتصال بی سیم

در مدل‌های قدیمی، سیستم های دوربین‌ مداربسته از اتصالات سیمی استفاده می‌کردند، عمدتا به این دلیل که پروتکل‌های بی‌سیم برای نظارت ویدئویی در زمان واقعی بسیار غیر قابل اطمینان و یا بسیار کند بودند. اما اکنون چنین مشکلی دیگر وجود ندارد و بسیاری از دوربین‌های مدار بسته اتصال بی‌سیم دارند.

دوربین مدار بسته بی‌سیم از Wi-Fi برای برقراری ارتباط با بقیه سیستم امنیتی استفاده می‌کند، پس درواقع به هیچ کابل داده‌ای نیاز ندارند. در اینصورت زیرساخت‌های شما (و نصب آنها) بسیار ساده می‌شود و قابلیت اطمینان سیستم هم افزایش میابد، چون کابل کمتر به معنی احتمال نقص کمتر است.

با این حال، دوربین مدار بسته بی‌سیم هنوز نیاز به کابل * power * دارد و تمام این ترافیک باید به جریان بیافتد: یعنی هنوز هم نیاز به یک شبکه داده دارید که بتواند از جریان ویدئویی مداوم پشتیبانی کند و همچنین نیاز به یک نقطه دسترسی بی سیم دارید که شبکه داده را به دوربین‌ها متصل کند.

نتیجه گیری و پیشنهادات

سیستم‌های مدرن دوربین مداربسته دارای طیف گسترده‌ای از ویژگی‌های مختلف هستند و کاربردشان فراتر از صرفا ضبط فیلم است. دوربین‌های مداربسته قابلیت‌هایی چون تحلیل ویدئو مانند ANPR، تشخیص چهره و طبقه بندی اشیاء و همچنین امکان ذخیره سازی و نظارت مثل ذخیره ابر و هشدار در زمان واقعی را دارند.

با توجه به نیازهای تجاری شما، اهمیت این ویژگی‌ها می‌تواند از “صرفا ضبط ویدئو” تبدیل به “مولفه حیاتی” شود. اما حتی در ساده‌ترین و ارزان‌ترین حالت هم نصب آنها بی‌دردسر نخواهد بود: اضافه کردن صحیح این ویژگی‌ها می‌تواند مجموعه‌ای از چالش‌های فنی و گاه حتی قانونی بهمراه داشته باشد.

اگر مطمئن نیستید کدام ویژگی‌های سیستم CCTV مناسب شما هستند، از یک تیم مهندسین و تکنسین‌های ماهر برای ارزیابی نیازهای امنیتی خود و محاسبه هزینه‌ها استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست