اتوماسیون خانگی ، زبانی است که دستگاه های هوشمند خانگی برای برقراری ارتباط با یکدیگر از آن استفاده می کنند. از آنجا که برقراری ارتباط برای اتوماسیون خانگی ضروری است، زمان تصمیم گیری در مورد اینکه کدام نوع از پروتکل های اتوماسیون خانگی برای شما مناسب است، فهم چگونگی عملکرد آنها مفید خواهد بود.

تفاوت های بین پروتکل های اتوماسیون خانگی

حدود ده پروتکل اتوماسیون اتوماتیک موجود است. این پروتکل های اتوماسیون خانگی به دو دسته اساسی تقسیم می شوند: سیمی و بی سیم.

پروتکل های اتوماسیون خانگی سیمی مانند UPB و X10 از سیم کشی موجود در خانه برای برقراری ارتباط استفاده می کنند. پروتکلهای سیمی معمولا قابل اعتماد به نظر می رسند، اما میتوانند کند بوده و رمزنگاری شان دشوار باشد.

پروتکل های اتوماسیون خانگی بی سیم معمولا سریع تر بوده و با سایر دستگاه ها سازگار تر هستند. پروتکل های اتوماسیون خانگی بی سیم شامل Z-Wave، ZigBee، Wi-Fi، Thread و بلوتوث است. این ها، بدون اتکا به سیم برق اتصال یافته و ارتباط برقرار می کند و ایمن ساختن آنها راحت تر خواهد بود.

برخی از پروتکلها مانند Insteon و C-Bus از هر دو فن آوری سیمی و بی سیم استفاده می کنند.

سازگاری با دستگاه های خانگی هوشمند مختلف چیزی است که باید در نظر گرفته شود. شما ممکن است بخواهید یک پروتکل را انتخاب کنید که استفاده  از آن برای طیف گسترده ای از محصولات اتوماسیون خانگی راحت باشد، بنابراین شما می توانید همچنان از آن استفاده کنید، زیرا محصولات جدید به بازار معرفی می شوند.

پروتکل های اتوماسیون خانگی برتر

ما تعدادی از پروتکل های اتوماسیون خانگی را در آنجا ارزیابی کرده ایم، بنابراین شما مجبور به این کار نیستید. در اینجا یک راهنمای مرجع سریع برای محبوب ترین پروتکل های موجود ارائه می شود.

Z-Wave

Z-Wave یک پروتکل اتوماسیون خانگی است که از فرکانس های رادیویی برای برقراری ارتباط با دستگاه های اتوماسیون خانگی استفاده می کند. این پروتکل، در دانمارک ایجاد شده و به سرعت به یکی از محبوب ترین پروتکل های اتوماسیون خانگی تبدیل شده است، زیرا توسط بیش از 450 شرکت در سراسر جهان پشتیبانی می شود.

چگونه کار می کند: اتوماسیون خانگی Z-Wave از باند فرکانس 908.42MHz برای برقراری ارتباط در ایالات متحده استفاده می کند. پروتکل Z-Wave از یک کنترل کننده مرکزی (هاب) برای راه اندازی و مدیریت شبکه اتوماسیون خانگی استفاده می کند. هنگامی که شبکه راه اندازی می شود، می توانید دستگاه های هوشمند خانگی را اضافه کنید که پس از این، می تواند با استفاده از پروتکل Z-Wave کنترل شود.

سازگاری Z-Wave:  بیش از 1700 دستگاه سازگار با Z-Wave معتبر در سراسر جهان وجود دارد. این انتخاب گسترده برای شما گزینه های زیادی برای سفارشی سازی اتوماسیون خانگی تان فراهم می کند. دستگاه های Z-Wave برای آسان بودن را اندازی و ساده بودن استفاده شان شناخته شده هستند. علاوه بر این، پروتکل Z-Wave تمایل به مصرف انرژی کمتری دارد، بنابراین شما می توانید از تمام اتوماسیون مورد نظر خود بدون نیاز به افزایش قبض های برق خود استفاده کنید.

مزایای اتوماسیون خانگی Z-Wave: از آنجا که فرکانس Z-Wave به طور قابل توجهی پایین تر از فرکانس مورد استفاده اکثر دستگاه های بی سیم دیگر است، احتمال وقوع تداخل کمتری دارد. این مسئله به این معنی است که دستگاه های کمتری برای همان فرکانس رقابت می کنند، که باعث ارتباط سریع و کارآمد می شود.

یکی از بهترین نکات در مورد اتوماسیون خانگی Z-Wave این است که تمام دستگاه های سازگار با Z-Wave می توانند بدون در نظر گرفتن برند، نوع یا نسخه شان، ارتباط برقرار کنند. حتی زمانی که محصولات در طول زمان تکامل پیدا می کنند، شبکه Z-Wave با هر دو نسخه قدیمی تر و نسخه های جدید کار می کند، که بدین معنی است که هر بار که چیزی به روزرسانی می شود، مجبور نیستید با هاب جدید شروع کنید. این موضوع مخصوصا در دنیایی مهم است که در آن تکنولوژی به سرعت در حال تغییر است و رخداد به روز رسانی ها و نسخه های جدید بدیهی است.

ZigBee

ZigBee از بسیاری جهات شبیه به Z-Wave است و همچنین یک پروتکل اتوماسیون خانگی محبوب است. ZigBee در اصل برای استفاده تجاری ایجاد شد، اما در حال حاضر به عنوان یک زبان استاندارد برای ارتباطات اتوماسیون خانگی در هر دو محیط مسکونی و تجاری در نظر گرفته شده است.

چگونه کار می کند: پروتکل ZigBee از فرکانس رادیویی برای برقراری ارتباط استفاده می‌کند، که بر روی استاندارد بی سیم 802.15.4 اجرا می شود. ZigBee از یک شبکه مش استفاده می کند، که دامنه وسیع تر و ارتباط سریع تر بین دستگاه ها را میسر می سازد. یک هاب ZigBee می تواند با دستگاه های متعدد برای اتوماسیون منزل شما مورد استفاده قرار گیرد.

سازگاری ZigBee: پروتکل ZigBee در حال حاضر دارای بیش از 1،200 محصول معتبر سازگار با یک هاب ZigBee است. این یک تکنولوژی باز است، بنابراین برای توسعه دهندگان، طراحی محصولات جدیدی که با پروتکل ZigBee کار می کنند آسان است.

اوایل، ZigBee با قابلیت همکاری در دستگاه های ZigBee ساخته شده توسط تولید کنندگان مختلف درگیر بود. با این حال، نسخه های اخیر پروتکل ZigBee دارای هدف ارائه عملکرد بهتر در میان دستگاه ها، صرف نظر از سازنده یا نسخه هستند.

مزایای اتوماسیون خانگی ZigBee : ZigBee بخاطر استفاده از توان پایین، به خود می بالد. در واقع، ZigBee بسیار کارآمد است و شما می توانید از یک دستگاه ZigBee را با همان مجموعه باتری تا چندین سال استفاده کنید. اتوماسیون خانگی ZigBee همچنین یک ویژگی توان سبز را ارائه می دهد که نیاز به باتری ها را به طور کامل حذف می کند، بدین معنی است که مجبور نیستید زمانی که باتری ها تمام می شوند، برای خرید باتری به فروشگاه بروید، و نباید بابت آلودگی احساس گناه کنید.

پروتکل ZigBee همچنین یکی از امن ترین پروتکل های اتوماسیون خانگی است. ZigBee از همان سطح رمزگذاری استفاده می کند که نهادهای مالی عمده استفاده می کنند، که امنیت شبکه ZigBee، دستگاه ها و اطلاعاتی را که از طریق ZigBee ارتباط برقرار کرده است، تامین می کند. اتوماسیون خانگی ZigBee بسیار قابل تنظیم و ایده آل برای تکنسین ها و DIYerهای بی پروا است.

Insteon

پروتکل Insteon ترکیبی از فن آوری های بی سیم و سیمی است که به علاوه در زمینه فعالان اتوماسیون خانگی، آنرا منحصر به فرد می سازد.

چگونه کار می کند: اتوماسیون خانگی Insteon بر روی یک شبکه دو مشی پاتنت شده عمل می کند که هم از ارتباط بی سیم و هم از ارتباط سخت سیم پیچی شده برای غلبه بر مشکلات رایجی که که هر نوع شبکه به خودی خود با آن مواجه است، استفاده می کند. هاب Insteon با دستگاه های سازگار با Insteon متصل می شود و از طریق تلفن هوشمند، تبلت یا رایانه تان، برای شما کنترلی بر منزلتان را فراهم می کند.

سازگاری Insteon: بیش از 200 دستگاه سازگار با Insteon در دسترس هستند تا به شما کمک کند که خانه خود را اتوماسیون کنید. Insteon نسبت به بسیاری از پروتکل های دیگر، بیشتر به خط محصولات اتوماسیون خانگی خود متکی است. این امر به این معنی است که سازگاری محدودی با دستگاه های هوشمند ساخته شده توسط سازندگان دیگر دارد. با این حال، دستگاه های سازگار با Insteon هم در نسخه های بعدی و هم نسخه های پیشین سازگار هستند، به این معنی که اتوماسیون خانگی Insteon همیشه با دستگاه های قدیمی تر و جدیدتر کار خواهد کرد.

مزایای اتوماسیون خانگی Insteon : بدون توجه به سطح توانایی فنی تان، قادر خواهید بود اتوماسیون خانگی Insteon را به راه اندازید و بدون مشکل از آن استفاده کنید. تا زمانی که می دانید که چگونه از یک گوشی هوشمند استفاده کنید، مدیریت پروتکل Insteon آسان است. بهتر از همه، دستگاه های سازگار با Insteon ، همان لحظه که آن را روشن می کنید، به طور خودکار به یک شبکه افزوده می شوند، که باعث راه اندازی سریع بدون هیچ زحمت اضافی می شود.

یکی دیگر از مزایای اتوماسیون خانگی Insteon این است که واقعا هیچ محدودیتی برای اینکه شبکه شما چقدر عظیم میتواند باشد، وجود ندارد. به دلیل شبکه مش دوتایی، یک هاب Insteon می تواند به طور یکپارچه با حداقل صد دستگاه در محدوده وسیعی کار کند.

بلوتوث

بلوتوث فقط برای گوش دادن به موسیقی یا اینکه گوشی خود را بی نیاز به دست کنید، نیست. بلوتوث همچنین در قلب صدها محصولات هوشمند قرار دارد که آن را به گزینه ای بدون نیاز به فکر کردن برای اتوماسیون خانگی بدل می کند.

چگونه کار می کند: بلوتوث یک فناوری اتوماسیون خانگی بیسیم است که برای برقراری ارتباطات، به امواج رادیویی وابسته است. همه دستگاه های بلوتوث شامل تراشه کامپیوتری با یک رادیو بلوتوثی و نرم افزار هستند که ارتباط دستگاه ها با یکدیگر را آسان می سازد. اگر چه لازم نیست، میتوانید از یک هاب بلوتوث مرکزی برای کنترل همه دستگاهها در شبکه اتوماسیون خانگی خود استفاده کنید.

سازگاری بلوتوث: شما می توانید هر دستگاه دارای قابلیت بلوتوث را به هر دستگاه دارای قابلیت بلوتوث دیگر متصل کنید، یعنی صدها محصول که سازگار با اتوماسیون خانگی بلوتوث هستند. نکته منفی این است که شما نمی توانید یک دستگاه غیر بلوتوثی را به هاب بلوتوث اضافه کنید. علاوه بر این، اتصالات بلوتوثی تمایل دارند که دامنه محدودتری داشته باشند، بنابراین حتی اگر یک دستگاه سازگار باشد، اگر از دامنه هاب بلوتوث خارج شود، متوقف می شود.

مزایای اتوماسیون خانگی بلوتوث : بلوتوث در بسیاری از دستگاه ها موجود است که یکی از بخش های اتوماسیون خانگی با سریعترین توسعه است. در حقیقت، ABI Research پیش بینی می کند که بلوتوث در آینده نزدیک، به مهم تر شدن برای همه دستگاه های اتوماسیون خانگی، ادامه خواهد داد.

یکی از بزرگترین دلایل اینکه اتوماسیون خانگی بلوتوث بسیار مطلوب است این است که توان بسیار کمی مصرف می کند. برای افرادی که مراقب مصرف انرژی و اثر کربن خود هستند، راه حل های اتوماسیون خانگی کم توان مانند بلوتوث ایده آل هستند.

UPB

UPB مخفف universal powerline bus می باشد که یک پروتکل اتوماسیون خانگی سیمی است. UPB در حدود سال 1999 ایجاد شد و یکی از پروتکل های بلحاظ فنی پیشرفته تر است.

چگونه کار می کند: پروتکل اتوماسیون خانگی UPB مبتنی بر استاندارد X10 است و از خطوط برق موجود در خانه برای ارسال سیگنال های ارتباطی بین دستگاه ها استفاده می کند. دستگاه های UPB با استفاده از یک کنترل کننده خانگی مرکزی و لینک هایی که به صورت دستی برای هر دستگاه در شبکه تنظیم می شوند، ارتباط برقرار می کنند. اتوماسیون خانگی UPB سطح بالاست است و به اندکی درک فنی برای راه اندازی و اجرا نیاز دارد.

سازگاری UPB : حتی اگر UPB برای مدتهای مدیدی ایجاد نشده باشد، محصولات سازگار کمتری برای اتوماسیون خانگی دارد. ترکیب UPB با پروتکل های بی سیم می تواند دشوار باشد که تعداد محصولات جدیدی که به بازار وارد می شوند و با آن سازگار هستند را محدود می کند. با این حال، هنوز در حدود 150 محصول سازگار با UPB در بازار وجود دارد.

مزایای اتوماسیون خانگی UPB : هنگامی که صحبت از قابلیت اطمینان به میان می آید، سخت است که از اتوماسیون خانگی UPB بگذریم. از آنجا که پروتکل UPB به خطوط برق خانگی شما سخت سیم پیچی شده است، دامنه محدود یا تداخلی همانند فن آوری اتوماسیون خانگی بی سیم را تجربه نمی کند.

اگر با تنظیم سیستم های فنی راحت هستید و می خواهید قابلیت اطمینانی که سیستم سیمی فراهم میکند را می خواهید، اتوماسیون خانگی UPB مناسب است.

بیشتر بخوانید:  7 مزیت اتوماسیون خانگی که موجب آسایش و آرامش می شود

نتیجه گیری

اتوماسیون خانگی وارد عمل شده است و فناوری مورد استفاده آن همیشه در حال تغییر است. انتخاب گسترده پروتکل های اتوماسیون خانگی و محصولات موجود حتی برای همه این را آسان تر می سازد که خانه خود را به خانه های هوشمند تبدیل کنند. اگر آماده جهش هستید، با این مرور اتوماسیون خانگی، برای کمک به انتخاب پروتکل مناسب برای نیازهای خود، شروع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست